Bioethics and environmental ethics Field of study: Environmental Protection
Programme code: 01-S2MOS12.2019

Module name: Bioethics and environmental ethics
Module code: 2OS_01
Programme code: 01-S2MOS12.2019
Semester: winter semester 2019/2020
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Moduł „Bioetyka i etyka środowiskowa” ma na celu zapoznanie studenta i przygotowanie go do dokonania oceny rozmaitych sytuacji związanych z ingerencją człowieka w fenomen życia. Przedstawione zostaną źródła współczesnego myślenia porośrodowiskowego, głównie w oparciu o osiągnięcia współczesnej ekologii naukowej. Prezentowane będą przesłanki i prekursorzy bioetyki, w tym etyki środowiskowej, oraz różne kierunki tego nurtu myślenia. Przedstawione i przedyskutowane będą etyczne aspekty uregulowań prawnych dotyczące organizmów żywych i środowiska przyrodniczego, założenia etyki wyzwolenia zwierza oraz zasady humanitarnej metodyki doświadczalnej. Poddane krytycznej analizie zostaną postawy ludzkie wobec organizmów żywych i przyrody, różne rozwiązania w odniesieniu do przykładowych sytuacji konfliktów środowiskowych oraz aspekty związane ze stosowaniem genetycznie modyfikowanych organizmów.
Prerequisites:
general knowledge of biology at the undergraduate level
Key reading:
jak "Literatura obowiązkowa" w sylabusie
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student shows the characteristics of the main ethical values characterized for different currents of bioethics. [2OS_01_1]
2OS_W01_P [4/5] 2OS_W04_P [3/5]
Przedstawia charakterystykę głównych wartości etycznych obecnych w rożnych nurtach bioetyki. [2OS_01_2]
2OS_W01_P [4/5] 2OS_W08_P [3/5]
Analizuje założenia głównych wartości etycznych obecnych w różnych nurtach bioetyki. [2OS_01_3]
2OS_W04_P [4/5]
Wymienia najważniejsze etyczne regulacje zawarte w obowiązujący dokumentach prawnych dot. przyrody i organizmów żywych. [2OS_01_4]
2OS_W04_P [4/5] 2OS_W08_P [4/5]
Proponuje rozwiązania uargumentowane etycznie do różnorodnych działań człowieka wobec przyrody i organizmów żywych. [2OS_01_5]
2OS_U01_P [4/5] 2OS_U05_P [3/5] 2OS_U06_P [5/5]
Rozpoznaje motywy własnych decyzji w odniesieniu do zachowań mających wpływ na inne formy życia, [2OS_01_6]
2OS_U05_P [4/5] 2OS_K01_P [3/5]
Przedstawia własną ocenę przykładowych zachowań ludzkich odnoszących się do świata żywego. [2OS_01_7]
2OS_U05_P [5/5] 2OS_K01_P [4/5]
Wybiera i przedstawia sposoby eksploatacji przyrody bez jej niszczenia. [2OS_01_8]
2OS_U06_P [4/5] 2OS_K02_P [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
kolokwium [2OS_01_w_1]
Kolokwium po zakończeniu cyklu wykładów, obejmujące treści teoretyczne z wykładów oraz obejmujące materiały wskazane do pracy własnej studenta.
2OS_01_1 2OS_01_2 2OS_01_3 2OS_01_4
Esej [2OS_01_w_2]
Napisanie kilkustronicowej pracy pisemnej na jeden z wybranych z listy tematów
2OS_01_3 2OS_01_5 2OS_01_7 2OS_01_8
Ocena ciągła aktywności studenta na zajęciach [2OS_01_w_3]
Ocenie podlegają wystąpienia ustne, umiejętność wyciągania wniosków, aktywność w trakcie dyskusji
2OS_01_5 2OS_01_6 2OS_01_7 2OS_01_8
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [2OS_01_fs_1]
Wykład w postaci prezentacji multimedialnej, z wykorzystaniem zasobów Internetu: prezentacja wywiadów, fragmentów wykładów omawianych postaci, fragmentów filmów.
15
Praca z podręcznikiem, analiza lektury uzupełniającej (pdf-y artykułów, linki do stron internetowych), zapoznanie z wybranymi modułami kursu e-learningowego pt. „Filozoficzne i etyczne aspekty ochrony środowiska” (Centrum Kształcenia na Odległość UŚ), przygotowanie do kolokwium.
10 kolokwium [2OS_01_w_1]
discussion classes [2OS_01_fs_2]
Dyskusja nt. wybranych dylematów etycznych w biologii; studium przypadku zastosowane w odniesieniu do określonych konfliktów środowiskowych; gry dydaktyczne stosowane w celu utrwalenia treści z wykładów oraz zdobycia uzupełniającej wiedzy z zakresu omawianych zagadnień
15
Praca z podręcznikiem, analiza lektury uzupełniającej (pdf-y artykułów, linki do stron internetowych), zapoznanie z wybranymi modułami kursu e-learningowego p. "Filozoficzne i etyczne aspekty ochrony środowiska" (Centrum Kształcenia na Odległość UŚ), napisanie eseju
15
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)