Bioethics and environmental ethics
Field of study: Environmental Protection
Programme code: 01-S2MOS12.2019
| Module name: | Bioethics and environmental ethics |
|---|---|
| Module code: | 2OS_01 |
| Programme code: | 01-S2MOS12.2019 |
| Semester: | winter semester 2019/2020 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 2 |
| Description: | Moduł „Bioetyka i etyka środowiskowa” ma na celu zapoznanie studenta i przygotowanie go do dokonania oceny rozmaitych sytuacji związanych z ingerencją człowieka w fenomen życia. Przedstawione zostaną źródła współczesnego myślenia porośrodowiskowego, głównie w oparciu o osiągnięcia współczesnej ekologii naukowej. Prezentowane będą przesłanki i prekursorzy bioetyki, w tym etyki środowiskowej, oraz różne kierunki tego nurtu myślenia. Przedstawione i przedyskutowane będą etyczne aspekty uregulowań prawnych dotyczące organizmów żywych i środowiska przyrodniczego, założenia etyki wyzwolenia zwierza oraz zasady humanitarnej metodyki doświadczalnej. Poddane krytycznej analizie zostaną postawy ludzkie wobec organizmów żywych i przyrody, różne rozwiązania w odniesieniu do przykładowych sytuacji konfliktów środowiskowych oraz aspekty związane ze stosowaniem genetycznie modyfikowanych organizmów. |
| Prerequisites: | general knowledge of biology at the undergraduate level |
| Key reading: | jak "Literatura obowiązkowa" w sylabusie |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
Student shows the characteristics of the main ethical values characterized for different currents of bioethics. [2OS_01_1] |
2OS_W01_P [4/5] |
Przedstawia charakterystykę głównych wartości etycznych obecnych w rożnych nurtach bioetyki. [2OS_01_2] |
2OS_W01_P [4/5] |
Analizuje założenia głównych wartości etycznych obecnych w różnych nurtach bioetyki. [2OS_01_3] |
2OS_W04_P [4/5] |
Wymienia najważniejsze etyczne regulacje zawarte w obowiązujący dokumentach prawnych dot. przyrody i organizmów żywych. [2OS_01_4] |
2OS_W04_P [4/5] |
Proponuje rozwiązania uargumentowane etycznie do różnorodnych działań człowieka wobec przyrody i organizmów żywych. [2OS_01_5] |
2OS_U01_P [4/5] |
Rozpoznaje motywy własnych decyzji w odniesieniu do zachowań mających wpływ na inne formy życia, [2OS_01_6] |
2OS_U05_P [4/5] |
Przedstawia własną ocenę przykładowych zachowań ludzkich odnoszących się do świata żywego. [2OS_01_7] |
2OS_U05_P [5/5] |
Wybiera i przedstawia sposoby eksploatacji przyrody bez jej niszczenia. [2OS_01_8] |
2OS_U06_P [4/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| kolokwium [2OS_01_w_1] | Kolokwium po zakończeniu cyklu wykładów, obejmujące treści teoretyczne z wykładów oraz obejmujące materiały wskazane do pracy własnej studenta. |
2OS_01_1 |
| Esej [2OS_01_w_2] | Napisanie kilkustronicowej pracy pisemnej na jeden z wybranych z listy tematów |
2OS_01_3 |
| Ocena ciągła aktywności studenta na zajęciach [2OS_01_w_3] | Ocenie podlegają wystąpienia ustne, umiejętność wyciągania wniosków, aktywność w trakcie dyskusji |
2OS_01_5 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [2OS_01_fs_1] | Wykład w postaci prezentacji multimedialnej, z wykorzystaniem zasobów Internetu: prezentacja wywiadów, fragmentów wykładów omawianych postaci, fragmentów filmów. |
15 | Praca z podręcznikiem, analiza lektury uzupełniającej (pdf-y artykułów, linki do stron internetowych), zapoznanie z wybranymi modułami kursu e-learningowego pt. „Filozoficzne i etyczne aspekty ochrony środowiska” (Centrum Kształcenia na Odległość UŚ), przygotowanie do kolokwium. |
10 |
kolokwium [2OS_01_w_1] |
| discussion classes [2OS_01_fs_2] | Dyskusja nt. wybranych dylematów etycznych w biologii; studium przypadku zastosowane w odniesieniu do określonych konfliktów środowiskowych; gry dydaktyczne stosowane w celu utrwalenia treści z wykładów oraz zdobycia uzupełniającej wiedzy z zakresu omawianych zagadnień |
15 | Praca z podręcznikiem, analiza lektury uzupełniającej (pdf-y artykułów, linki do stron internetowych), zapoznanie z wybranymi modułami kursu e-learningowego p. "Filozoficzne i etyczne aspekty ochrony środowiska" (Centrum Kształcenia na Odległość UŚ), napisanie eseju |
15 | |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||