Etyka zawodowa informatyków Field of study: Computer Science
Programme code: 08-S1INI12.2014

Module name: Etyka zawodowa informatyków
Module code: 08-IO1S-13-3I07
Programme code: 08-S1INI12.2014
Semester: winter semester 2015/2016
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
W społeczeństwie informacyjnym (globalnym) istotnym staje się dostrzeganie i docenianie społecznego i interdyscyplinarnego kontekstu informatyki i związanego z nią ryzyka oraz oceny sytuacji, jaka pojawia się w życiu zawodowym informatyka, zarówno pod względem prawnym, jak etycznym i moralnym. Dotyczy to przede wszystkim odpowiedzialności zawodowej informatyka, umiejętności przewidywania, zachowań zgodnych z wyznacznikami norm moralnych i zasadami kodeksów postępowania etycznego. W skrócie możemy stwierdzić, iż współczesnego informatyka winny charakteryzować: profesjonalizm, innowacyjność, kreatywność, doświadczenie i wiedza, ciągłość rozwoju, pasja rozwoju, niezależność i autonomia w rozwoju, etyka zawodowa, uczciwość zawodowa, odpowiedzialność zawodowa i społeczna, dbałość o wysoką jakość, solidność, dobre stosunki międzyludzkie, otwartość na potrzeby ludzkie – jednostki i społeczeństwa, solidarność w odniesieniu do osób niepełnosprawnych, niezależność, wolność. Wykłady i ćwiczenia mają na celu aspekty powyższe poruszać i sytuować w kontekście etyczno-moralnym.
Prerequisites:
Wiedza ogólna z podstaw informatyki, przedsiębiorczości, zarządzania, filozofii, zachowań psychologicznych i nauki o komunikacji społecznej. Wykorzystywanie podstawowych narzędzi informatycznych, wyszukiwarek komputerowych w Internecie oraz bibliograficznych bazach danych.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
rozróżnia zawodowe kodeksy etyczne i kodeksy postępowania (m. in. Kodeks Etyczny Stowarzyszenia Sprzętu Komputerowego, Kodeks Instytutu Inżynierów Elektryków i Elektroników, Karta Praw i Obowiązków Dydaktyki Elektronicznej; Kodeks Etyki Zawodowej Informatyka, dziesięć przykazań etyki komputerowej i Jedenaście zasad Kodeksu zawodowego Informatyka, proponowanych przez PTI, także w języku angielskim [08-IO1S-13-3I07-K_7]
K_1_A_I_U04 [2/5] K_1_A_I_U05 [2/5] K_1_A_I_U06 [2/5] K_1_A_I_U09 [2/5] K_1_A_I_U10 [2/5]
uzasadnia potrzebę działania etycznego, stosowania zasad etyczno-moralnych, zawodowych kodeksów postępowania etycznego, profesjonalizmu, ciągłego rozwoju i samokształcenia, uczciwości zawodowej i odpowiedzialności zawodowej i społecznej [08-IO1S-13-3I07-K_8]
K_1_A_I_K01 [4/5] K_1_A_I_K03 [4/5] K_1_A_I_K04 [4/5] K_1_A_I_K02 [4/5] K_1_A_I_K05 [4/5]
postępuje etycznie, rozumie znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób [08-IO1S-13-3I07-K_9]
K_1_A_I_K01 [4/5] K_1_A_I_K03 [4/5] K_1_A_I_K04 [4/5] K_1_A_I_K02 [4/5] K_1_A_I_K05 [4/5]
wartościuje podstawowe zasady informatyzacji, podejmowanie przedsięwzięć informatycznych, problemy komunikacji interpersonalnej, interdyscyplinarność projektów informatycznych, efektywność i niezawodność z punktu widzenia pracy i działalności informatyka w świetle dylematów etyczno-moralnych, odpowiedzialności i uczciwości zawodowej [08-IO1S-13-3I07-U_4]
K_1_A_I_U01 [2/5] K_1_A_I_U02 [2/5] K_1_A_I_U04 [2/5] K_1_A_I_U05 [2/5]
wartościuje podstawowe zasady informatyzacji, podejmowanie przedsięwzięć informatycznych, problemy komunikacji interpersonalnej, interdyscyplinarność projektów informatycznych, efektywność i niezawodność z punktu widzenia pracy i działalności informatyka w świetle dylematów etyczno-moralnych, odpowiedzialności i uczciwości zawodowej [08-IO1S-13-3I07-U_5]
K_1_A_I_U04 [2/5] K_1_A_I_U05 [2/5] K_1_A_I_U06 [2/5] K_1_A_I_U09 [2/5]
analizuje zasoby Internetu, sieci komputerowe, gry komputerowe w kontekście etyczno-moralnym i społecznym [08-IO1S-13-3I07-U_6]
K_1_A_I_U04 [2/5] K_1_A_I_U05 [2/5] K_1_A_I_U06 [2/5] K_1_A_I_U09 [2/5] K_1_A_I_U10 [2/5]
definiuje przedmiot etyki, podstawowe zagadnienia teoretyczne związane z postępowaniem moralnym, relatywizmem poglądów filozoficznych, etyką normatywną, neodentologią, etyką aksjologiczną, moralną i osądami moralnymi [08-IO1S-13-3I07-W_1]
K_1_A_I_W22 [4/5] K_1_A_I_W23 [4/5] K_1_A_I_W24 [4/5]
opisuje kulturę inżynieryjno-informatyczną i jej wpływ na społeczeństwo informacyjne – globalne oraz etyczne problemy i dylematy nauki, techniki i gospodarki [08-IO1S-13-3I07-W_2]
K_1_A_I_W22 [4/5] K_1_A_I_W23 [4/5] K_1_A_I_W25 [4/5] K_1_A_I_W24 [4/5]
argumentuje stosowanie trzech E: – Efektywności (skuteczności działania), Ekonomiczności (wyniki działania vs. nakłady) i Etyczności (normy moralne vs. przyzwolenie społeczne), gdzie etyka powinna być kardynalnym narzędziem zarządzania biznesem informatycznym [08-IO1S-13-3I07-W_3]
K_1_A_I_W22 [2/5] K_1_A_I_W23 [2/5] K_1_A_I_W25 [2/5] K_1_A_I_W24 [2/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
metoda problemowa [08-IBS-SW5-2_w_3]
Zainicjowanie sytuacji problemowej związanej z dylematami i problemami etycznymi informatyków: formułowanie problemu, tworzenie hipotez, omawianie sposobów ich weryfikacji, podsumowanie wyników i ocena trafności, w szczególności w odniesieniu do etyczno-moralnej kondycji informatyków.
08-IO1S-13-3I07-K_7 08-IO1S-13-3I07-K_8 08-IO1S-13-3I07-K_9 08-IO1S-13-3I07-U_4 08-IO1S-13-3I07-U_5 08-IO1S-13-3I07-U_6 08-IO1S-13-3I07-W_1 08-IO1S-13-3I07-W_2 08-IO1S-13-3I07-W_3
burza mózgów [08-IBS-SW5-2_w_4]
Wykonanie zadania polegającego na rozwiązaniu wskazanego problemu etyczno-moralnego związanego z zawodem informatyka, w grupach 3-4 osobowych w ramach giełdy pomysłów
08-IO1S-13-3I07-K_7 08-IO1S-13-3I07-K_8 08-IO1S-13-3I07-K_9 08-IO1S-13-3I07-U_4 08-IO1S-13-3I07-U_5 08-IO1S-13-3I07-U_6 08-IO1S-13-3I07-W_1 08-IO1S-13-3I07-W_2 08-IO1S-13-3I07-W_3
kolokwium pisemne [08-IO1S-13-3I07_w_1]
W ramach modułu zostaną przeprowadzone dwa kolokwia sprawdzające omawiane zagadnienia związane z etyką zawodową informatyków – w połowie semestru i pod koniec, zgodnie z efektami kształcenia.
08-IO1S-13-3I07-K_7 08-IO1S-13-3I07-K_8 08-IO1S-13-3I07-K_9 08-IO1S-13-3I07-U_4 08-IO1S-13-3I07-U_5 08-IO1S-13-3I07-U_6 08-IO1S-13-3I07-W_1 08-IO1S-13-3I07-W_2 08-IO1S-13-3I07-W_3
pokaz [08-IO1S-13-3I07_w_2]
W ramach modułu zostanie zademonstrowany przez poszczególnych studentów wybrany przez nich problem, z umiejętnym kierowaniem uwagi na istotne cechy związane z etycznymi problemami i dylematami informatyków.
08-IO1S-13-3I07-K_7 08-IO1S-13-3I07-K_8 08-IO1S-13-3I07-K_9 08-IO1S-13-3I07-U_4 08-IO1S-13-3I07-U_5 08-IO1S-13-3I07-U_6 08-IO1S-13-3I07-W_1 08-IO1S-13-3I07-W_2 08-IO1S-13-3I07-W_3
metoda problemowa [08-IO1S-13-3I07_w_3]
Zainicjowanie sytuacji problemowej związanej z dylematami i problemami etycznymi informatyków: formułowanie problemu, tworzenie hipotez, omawianie sposobów ich weryfikacji, podsumowanie wyników i ocena trafności, w szczególności w odniesieniu do etyczno-moralnej kondycji informatyków.
08-IO1S-13-3I07-K_7 08-IO1S-13-3I07-K_8 08-IO1S-13-3I07-K_9 08-IO1S-13-3I07-U_4 08-IO1S-13-3I07-U_5 08-IO1S-13-3I07-U_6 08-IO1S-13-3I07-W_1 08-IO1S-13-3I07-W_2 08-IO1S-13-3I07-W_3
burza mózgów [08-IO1S-13-3I07_w_4]
Wykonanie zadania polegającego na rozwiązaniu wskazanego problemu etyczno-moralnego związanego z zawodem informatyka, w grupach 3-4 osobowych w ramach giełdy pomysłów
08-IO1S-13-3I07-K_7 08-IO1S-13-3I07-K_8 08-IO1S-13-3I07-K_9 08-IO1S-13-3I07-U_4 08-IO1S-13-3I07-U_5 08-IO1S-13-3I07-U_6 08-IO1S-13-3I07-W_1 08-IO1S-13-3I07-W_2 08-IO1S-13-3I07-W_3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [08-IO1S-13-3I07_fs_1]
Wykład prowadzący do zrozumienia najważniejszych zagadnień modułu, związanych z wybranymi problemami etyczno-moralnymi zawodu informatyka, w dobie społeczeństwa informacyjnego, ogromu informacji i jej przetwarzaniem, zagrożeniami płynącymi z użytkowania Internetu, przestępstw komputerowych, relacji międzyludzkich, zmian cywilizacyjnych. Omawia, na tle filozofii i współczesności, podstawowe zagadnienia etyczno-moralne i dylematy związane z zawodem informatyka oraz etyczne kodeksy postępowania.
15
Praca, ze wskazaną literaturą przedmiotu i zagadnieniami omawianymi podczas zajęć obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy.
10 kolokwium pisemne [08-IO1S-13-3I07_w_1]
laboratory classes [08-IO1S-13-3I07_fs_2]
W laboratorium studenci we współpracy z prowadzącym, wykorzystując różne źródła informacji i metody pracy – Internet, studium przypadku i przykładu, metodę problemową, metoda stolików eksperckich oraz dyskusji-debaty panelowej czy oxfordzkiej dla analizy problemów etycznych zawodu informatyka. Studenci w grupach prezentują przygotowany pokaz.
15
Opracowanie przez grupy studentów pokazu (prezentacji).
10 pokaz [08-IO1S-13-3I07_w_2] metoda problemowa [08-IO1S-13-3I07_w_3] burza mózgów [08-IO1S-13-3I07_w_4]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)