Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia płynności mowy i zaburzenia głosu 2
Field of study: Speech Therapy
Programme code: 02-S1LO19.2019
| Module name: | Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia płynności mowy i zaburzenia głosu 2 |
|---|---|
| Module code: | 02-LO-S1–ZPMZG204 |
| Programme code: | 02-S1LO19.2019 |
| Semester: |
|
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 3 |
| Description: | Podczas realizacji zajęć student opanowuje zaawansowaną wiedzę z zakresu genezy, epidemiologii i symptomatologii zaburzeń płynności mowy u dzieci starszych, młodzieży i dorosłych (jąkania i giełkotu, a także zaburzeń płynności mowy o podłożu organicznym, psychogennym i neurogennym) oraz zaawansowanych zaburzeń głosu. Zostanie zaznajomiony z wiedzą teoretyczną dotyczącą tego obszaru logopedii wraz opanowaniem standardów postępowania logopedycznego w tych zaburzeniach. Student będzie mieć możliwość pogłębiania wiedzy, rozwijania umiejętności terapeutycznych i kompetencji społecznych niezbędnych do wdrażania interwencji logopedycznej z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii zaburzeń płynności mowy u dzieci starszych, młodzieży i dorosłych oraz z zakresu zaawansowanych zaburzeń głosu. Na zajęciach ćwiczeniowych student będzie miał również możliwość zweryfikowania wcześniej zdobytej wiedzy oraz dokonania autorefleksji związanej w dalszym doskonaleniem własnego warsztatu logopedycznego. |
| Prerequisites: | Zaliczenie modułu zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia płynności mowy i zaburzenia głosu 1 |
| Key reading: | Grabias, S., & Kurkowski, M. (red). (2012). Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Grabias, S., Panasiuk, J., & Woźniak, T. (red.) (2015). Logopedia. Standardy postepowania logopedycznego. Podręcznik akademicki. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
Zna teorie pochodzenia zaburzeń głosu i zaburzeń płynności mowy, zna przyczyny oraz objawy wybranych zaburzeń głosu i zaburzeń płynności mowy u dzieci starszych, młodzieży i dorosłych. [ZPMZG204_1] |
K_W02 [4/5] |
Zna metody badania mowy i języka osób z zaburzeniami głosu oraz w przypadku chronicznych zaburzeń płynności mowy (w tym o podłożu organicznym, psychogennym i neurogennym) oraz potrafi poprawnie zinterpretować zgromadzone wyniki tych badań z wykorzystaniem wiedzy pedagogicznej, psychologicznej oraz zakresu nauk o zdrowiu. [ZPMZG204_2] |
K_W04 [5/5] |
Wykazuje się znajomością opartych na dowodach metod diagnozy i terapii, potrafi dokonać adekwatnego wyboru odpowiednich procedur diagnostyczno-terapeutycznych w zależności od potrzeb konkretnego pacjenta. [ZPMZG204_3] |
K_W05 [3/5] |
Potrafi zaprogramować interwencję logopedyczną z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii zaburzeń głosu oraz zaburzeń płynności mowy o różnych pochodzeniu. [ZPMZG204_4] |
K_U01 [4/5] |
Potrafi współdziałać w zespole terapeutycznym (np. logopedy, nauczyciela, rodzica lub logopedy, foniatry i pacjenta), a także w ramach takiego zespołu pełnić rolę koordynatora w przypadku wdrażania wybranych form interwencji logopedycznej; umie efektywnie planować pracę własną. [ZPMZG204_5] |
K_U08 [4/5] |
Wykazuje gotowość do pełnienia roli logopedy jako specjalisty z zakresu zaburzeń komunikacji językowej – stale systematycznie rozszerza i weryfikuje swoją wiedzę w tym zakresie; podejmuje działania profilaktyczne, diagnostyczne, terapeutyczne na rzecz poprawy jakości życia osób zmagających się zaburzeniami głosu i mowy o różnej etiologii. [ZPMZG204_6] |
K_K02 [3/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| Egzamin [ZPMZG204_w_1] | Egzamin pisemny (lub ustny) pozwoli zweryfikować wiadomości i umiejętności studenta z zakresu treści prezentowanych na wykładzie i ćwiczeniach. |
ZPMZG204_1 |
| Ocena ciągła [ZPMZG204_w_2] | Ocena ciągła umożliwi sprawdzenie stopnia przygotowania do ćwiczeń, wiedzy i umiejętności rozwijanych na ćwiczeniach oraz uzupełnionych lekturą zarekomendowanej przez prowadzącego literatury przedmiotu. |
ZPMZG204_1 |
| Projekt [ZPMZG204_w_3] | Przygotowanie prezentacji (indywidualnie lub zespołowo) – studium przypadku, na temat wybranej formy interwencji logopedycznej w zaburzeniach głosu lub płynności mowy o różnej etiologii zgodnie z zaleceniami podanymi przez prowadzącego w sylabusie. |
ZPMZG204_1 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [ZPMZG204_fz_1] | Wykład informacyjno-problemowy lub konwersatoryjny wybranych zagadnień z zakresu zaburzeń głosu oraz chronicznych zaburzeń płynności mowy o rożnej etiologii, z elementami pokazu i wykorzystaniem pomocy multimedialnych – prezentacji case studies. |
15 | Powtórzenie i utrwalenie treści wykładów. Indywidualna lektura tekstów zalecanych jako literatura przedmiotu. |
30 |
Egzamin [ZPMZG204_w_1] |
| practical classes [ZPMZG204_fz_2] | Metody aktywizujące studenta (burze mózgów, SWOT, ćwiczenia w grupach – gry dramowe), analizy studiów przypadków. |
15 | Przygotowanie do ćwiczeń, rozwijanie wiedzy i umiejętności nabytych na ćwiczeniach oraz uzupełnionych lekturą zalecanej literatury przedmiotu. Realizacja projektu zgodnie z wymogami prowadzącego. |
30 |
Ocena ciągła [ZPMZG204_w_2] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||