Metody wspierające terapię logopedyczną (do wyboru jeden przedmiot: terapia integracji sensorycznej dziecka z zaburzeniami mowy lub iIntegracja sensoryczna w terapii)
Field of study: Speech Therapy
Programme code: 02-S1LO19.2019

Module name: | Metody wspierające terapię logopedyczną (do wyboru jeden przedmiot: terapia integracji sensorycznej dziecka z zaburzeniami mowy lub iIntegracja sensoryczna w terapii) |
---|---|
Module code: | 02-LO-S1-MWTL03 |
Programme code: | 02-S1LO19.2019 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Przedmiot realizowany w ramach laboratorium (15h). Studenci zapoznają się z terminem „integracja sensoryczna/sensomotoryczna” oraz porządkują wiedzę dotyczącą neurobiologicznych uwarunkowań procesów integracji sensorycznej; zyskują wiedzę na temat objawów zaburzeń, możliwości diagnozowania dziecka pod kątem zaburzeń sensomotorycznych oraz przebiegu późniejszej terapii. Istotnym elementem zajęć jest nabywanie wiedzy przetwarzaniu sensorycznym w formie praktycznej, doświadczając zabaw, gier i ćwiczeń będących elementami terapii SI, opatrzonych komentarzem wykładowcy. |
Prerequisites: | Zaliczenie modułu pn. teoria zaburzeń mowy |
Key reading: | Wskazane w sylabusie fragmenty następujących wydawnictw:
Jean Ayres, „Dziecko a integracja sensoryczna”, Harmonia Gdańsk 2015
Sally Goddard Blythe „Odruchy, uczenie się i zachowanie”, PWN Warszawa 2018 |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student ma wiedzę dotyczącą neurobiologicznych procesów przetwarzania informacji płynących z narządów zmysłów, narządu równowagi oraz propriocepcji. Zna i rozumie możliwy wpływ zaburzeń tych procesów na rozwój psychomotoryczny, rozwój mowy i uczenie się dziecka; jego wiedza oparta jest na doniesieniach potwierdzonych badaniami naukowymi. [MWTL03 _1] |
K_W05 [3/5] |
Student potrafi rozpoznać symptomy zaburzeń integracji sensorycznej/sensomotorycznej. Rozumie konieczność przeprowadzania wnikliwej, kompleksowej diagnozy tych zaburzeń. W oparciu o wyniki konsultacji z terapeutą SI potrafi uzupełnić terapię logopedyczną o zadania integrujące układy dotyku, czucia głębokiego oraz równowagi. [MWTL03_2] |
K_U02 [2/5] |
Student jest gotów do nawiązania współpracy ze specjalistą-terapeutą integracji sensorycznej. [MWTL03_3] |
K_K05 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Ocena ciągła [MWTL03_w_1] | Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodna z opisem sposobu weryfikacji zawartym w sylabusie. Weryfikacji podlegają przede wszystkim następujące kompetencje: znajomość neurobiologicznych podstaw koncepcji integracji sensorycznej/sensomotorycznej, zrozumienie wpływy braku prawidłowego przetwarzania i organizacji bodźców na rozwój mowy dziecka, a także na późniejsze nabywanie umiejętności czytania i pisania, umiejętność wskazywania symptomów zaburzeń SI u dziecka, znajomość procesu diagnostycznego, wskazań i przeciwskazań do stosowania wybranych technik terapeutycznych, umiejętność interpretacji wyników diagnozy przeprowadzonej przez terapeutę SI i powiązania tych informacji z wynikami diagnozy logopedycznej. |
MWTL03 _1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
laboratory classes [MWTL03_fs_1] | metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i/lub metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) i/lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego |
15 | Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i/lub analiza wybranych przez wykładowcę przykładów i/lub powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć. |
45 |
Ocena ciągła [MWTL03_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |