Emisja głosu i technika mówienia
Field of study: Speech Therapy
Programme code: 02-S1LO19.2019

Module name: | Emisja głosu i technika mówienia |
---|---|
Module code: | 02-LO-S1-EGTM02 |
Programme code: | 02-S1LO19.2019 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Podczas realizacji zajęć student zdobywa podstawową wiedzę z zakresu emisji głosu oraz techniki mówienia. Poznaje podstawowe ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, dykcyjne oraz związane z głosowym przedstawieniem tekstu. Potrafi głosowo zinterpretować tekst i wygłosić go (indywidualnie i w wykonaniu grupowym). Zajęcia kursowe pozwolą mu również na zdobycie umiejętności związanych z określaniem ogólnych niedomogów głosowych własnych oraz innych osób oraz umożliwią krytyczną ocenę jakości emisji głosu oraz techniki mówienia podczas pracy terapeutycznej oraz nauczyciela logopedy. |
Prerequisites: | Brak. |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
ma podstawową wiedzę na temat budowy i działania narządu głosu , higieny głosu oraz podstawowych patologii i chorób tych narządów ze sposobami ich zapobiegania; [EGTM02_1] |
K_W07 [3/5] |
rozumie mechanikę oddychania oraz rolę ćwiczeń fonacyjnych, rezonacyjnych, oddechowych, artykulacyjnych i dykcyjnych w sprawnym posługiwaniu się głosem w zróżnicowanych sytuacjach edukacyjnych; [EGTM02_2] |
K_W07 [2/5] |
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu emisji głosu i techniki mówienia w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w szkole w zróżnicowanych środowiskach społecznych z zachowaniem elementów poprawnej emisji głosu; [EGTM02_3] |
K_U03 [1/5] |
potrafi wykonać prosty trening artykulacyjno-dykcyjny, fonacyjny, oddechowo-relaksacyjny (w tym przeprowadzić rozgrzewkę głosową dla grupy) i ocenić wypowiedzi pod kątem poprawności emisyjnej i dykcyjnej, a także wskazać formy i metody pracy podnoszące jakość komunikacji werbalnej; [EGTM02_4] |
K_U09 [3/5] |
potrafi w sposób ergonomiczny i zgodny z techniką mówienia korzystać z aparatu mowy; [EGTM02_5] |
K_U05 [2/5] |
potrafi współpracować z różnymi osobami zajmującymi się wychowaniem, nauczaniem i pomocą dziecku z zaburzeniami mowy; [EGTM02_6] |
K_U11 [5/5] |
zdaje sobie sprawę z roli głosu w codziennej komunikacji, w tym szczególnie w pracy nauczyciela oraz dba o poprawną pod względem emisji głosu wymowę w codziennej komunikacji. [EGTM02_7] |
K_K06 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Ocena ciągła [EGTM02_w_01] | Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią ocen z zadań realizowanych w trakcie ćwiczeń zgodny z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie,. Zakłada się, że w sylabusie powinny pojawić się między innymi następujące sposoby weryfikacji:
a) test (zadania otwarte, zamknięte i problemowe) weryfikujący podstawową wiedzę z zakresu budowy, działania oraz funkcjonowania narządu głosu i/lub
b) poprawna realizacja podstawowych ćwiczeń praktycznych (w tym: oddechowych, fonacyjnych, relaksacyjnych, artykulacyjnych, dotyczących techniki mówienia: dykcyjnych, rezonacyjnych, ortofonicznych) zgodnie ze wskazaniami prowadzącego; przeprowadzenie krótkiej rozgrzewki dla grupy i/lub
c) praca kontrolna (w formie pisemnej/lub prezentacji multimedialnej) obrazująca konkretny przypadek z analizą wybranego zjawiska z zakresu emisji głosu i/lub
d) werbalna prezentacja głosowa przygotowanego wcześniej tekstu (około 5 minut) – z zachowaniem elementów poprawnej emisji głosu i techniki mówienia. |
EGTM02_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
laboratory classes [EGTM02_fz_01] | Przekaz treści programowych odbywa się z wykorzystaniem:
- metody problemowej z odwołaniem się do wiedzy studenta (heureza),
- metody aktywizującej (gra dydaktyczna, burza mózgów, drzewo decyzyjne),
- metody eksponującej (fragmenty filmu).
Ćwiczenia praktyczne (w tym przedstawianie tekstu):
realizowane metodą ćwiczeń praktycznych oraz metodami aktywizującymi z wykorzystaniem metod audiowizualnych (nagrania relaksacji, ćwiczeń dykcyjnych i fonacyjnych, programy multimedialne). |
30 | Student powtarza i ugruntowuje materiał przedstawiony na zajęciach, w tym przygotowuje się do testu. Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o zadaną wcześniej literaturę przedmiotu. Student pogłębia wiedzę zdobytą na zajęciach, poszukuje ćwiczeń, które będzie prezentować grupie w ramach rozgrzewki.
Student wykonuje ćwiczenia oddechowe, artykulacyjno-dykcyjne i fonacyjne wskazane przez prowadzącego w celu doskonalenia zdobytych na zajęciach praktycznych umiejętności. |
60 |
Ocena ciągła [EGTM02_w_01] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |