Ewolucja Ziemi Field of study: Environmental Hazard Engineering
Programme code: 04-S1IZ15.2018

Module name: Ewolucja Ziemi
Module code: 04-IZ-S1-15-104
Programme code: 04-S1IZ15.2018
Semester: winter semester 2018/2019
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Moduł Ewolucja Ziemi ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy na temat najważniejszych czynników wpływających na obecny kształt planety. W sposób przystępny, multimedialny, a niekiedy także popularny przedstawione zostaną tematy dotyczące: - materiałów, z jakich zbudowana jest Ziemia i inne planety skaliste; wiedzy na temat ich: występowania, zastosowań, oddziaływania na ludzi i inne organizmy żywe, - skał Księżyca będących odzwierciedleniem wczesnych procesów magmowych na Ziemi, - procesów magmowych i skał magmowych, - budowy litosfery ziemskiej (podróż do wnętrza Ziemi), - cyklu niszczenia i tworzenia skał osadowych; cyklu przemian skał metamorficznych, - poglądów na ewolucję Ziemi jako planety, - znaczenia prądów konwekcyjnych w ewolucji Ziemi - cykle orogeniczne oraz ich wpływ na ewolucję Ziemi, - atmosfery, jej warstw i ich składu chemicznego oraz obiegu CO2 w przyrodzie, - klimatu i pogody; schemat globalnej cyrkulacji atmosferycznej; znaczenie wód oceanicznych dla procesów klimatycznych, - aktualnego ocieplania klimatu – dowody i fakty; zróżnicowanie regionalne intensywności zmian klimatu na Ziemi. - hydrosfery i obiegu wody w przyrodzie oraz jej przemian fazowych jako czynników procesów klimatycznych, - kriosfery – stabilizator czy stymulator zmian klimatu; zmiany i zagadki z niedawnej przeszłości, - powstania życia na Ziemi, - ewolucji świata roślin i zwierząt oraz najnowszych poglądów na temat prawidłowości i kierunków przemian ewolucyjnych.
Prerequisites:
Znajomość podstaw geografii i biologii na poziomie szkoły średniej.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna historię i najważniejsze poglądy na temat powstania Układu Słonecznego oraz Ziemi. [04-IZ-S1-15-104_1]
KIZ1_W02 [2/5] KIZ1_W05 [2/5]
Zna budowę Ziemi i innych planet. [04-IZ-S1-15-104_2]
KIZ1_W02 [1/5]
Zna prawidłowości i najważniejsze etapy ewolucji świata flory i fauny. [04-IZ-S1-15-104_3]
KIZ1_W01 [1/5]
Zna najważniejsze skutki środowiskowe zmian klimatu, w tym zjawisk ekstremalnych [04-IZ-S1-15-104_4]
KIZ1_W01 [1/5] KIZ1_W04 [1/5]
Rozumie założenia tektoniki płyt litosfery i zna elementy cyklu orogenicznego. [04-IZ-S1-15-104_5]
KIZ1_W01 [1/5]
Posiada umiejętność kompleksowego spojrzenia na komponenty środowiska przyrodniczego i geograficznego oraz ich interakcji. [04-IZ-S1-15-104_6]
KIZ1_W01 [1/5]
Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi, wybranymi pojęciami z zakresu geologii i geografii. [04-IZ-S1-15-104_7]
KIZ1_U03 [1/5] KIZ1_U04 [1/5] KIZ1_U08 [1/5]
Posiada wstępną wiedzę na temat oddziaływania: atmosfery, obiegu wody i energii na formowanie rzeźby terenu. [04-IZ-S1-15-104_8]
KIZ1_W01 [1/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Praca pisemna (esej) [04-IZ-S1-15-104_w_1]
Forma pisemna - zwięzłe (max 2 strony) przedstawienie przez studenta wybranego zagadnienia dotyczącego ewolucji Ziemi
04-IZ-S1-15-104_1 04-IZ-S1-15-104_2 04-IZ-S1-15-104_3 04-IZ-S1-15-104_4 04-IZ-S1-15-104_5 04-IZ-S1-15-104_6 04-IZ-S1-15-104_7 04-IZ-S1-15-104_8
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [04-IZ-S1-15-104_fs_1]
Wykłady w formie prezentacji multimedialnych.
15
Samodzielne przyswajanie wiedzy przy pomocy notatek z wykładów, zaleconych podręczników, artykułów oraz stron internetowych. Przygotowanie eseju.
45 Praca pisemna (esej) [04-IZ-S1-15-104_w_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)