Emisja głosu
Field of study: Pedagogy
Programme code: 12-N1PE12.2018
| Module name: | Emisja głosu |
|---|---|
| Module code: | 12-PE-ZTP-N1-5EG |
| Programme code: | 12-N1PE12.2018 |
| Semester: | summer semester 2019/2020 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 4 |
| Description: | Przedmiot emisja głosu ma umożliwić studentom zdobycie wiedzy na temat funkcjonowania narządu głosu, potrzeby dbania o niego, by uniknąć chorób prowadzących do wyeliminowania z zawodu pedagoga. Studenci zdobywają umiejętności oddychania torem przeponowo-brzusznym ze zwróceniem uwagi na korzyści płynące z takiego sposobu oddychania, poznają sposoby wydobywania głosu w połączeniu z oddechem przeponowym – ćwiczenia grupowe i indywidualne. Otrzymują przygotowanie do prowadzenia ćwiczeń oddechowych (ćwiczenia zabawowe z dziećmi przedszkolnymi i szkolnymi), oraz zdobywają wiedzę o wprowadzaniu i przestrzeganiu zasad higieny głosu u dzieci w szkole i domu, jak również wobec samego siebie. |
| Prerequisites: | (no information given) |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego [_K_1] |
K_K01 [2/5] |
ma świadomość misji zawodu nauczyciela w przekazywaniu wiedzy, umiejętności, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej [_K_2] |
K_K03 [2/5] |
posiada umiejętności oddychania torem przeponowo-brzusznym w połączeniu z głosem, potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia samogłosek i sylab ze zwróceniem uwagi na wysokość głosu, natężenie głosu oraz jego estetykę [_U_1] |
K_U04 [2/5] |
potrafi samodzielnie i w obecności grupy zaprezentować swoje umiejętności posługiwania się głosem na przeponie recytując wiersz i czytając tekst (wybrany przez siebie z literatury dziecięcej i młodzieżowej), ze zwróceniem uwagi na wyraźną artykulację głosek, estetykę wykonania i postawę [_U_2] |
K_U12 [2/5] |
potrafi samodzielnie, a także w grupie wykonywać ćwiczenia rozluźniające, oddechowe i na rozgrzanie strun głosowych [_U_3] |
K_U04 [2/5] |
ma elementarną wiedzę o foniatrii jako dyscyplinie naukowej i specjalności lekarskiej, ma podstawową wiedzę o anatomii i fizjologii krtani oraz niektórych chorobach krtani, przyczyniających się do zaburzeń głosu u dzieci i dorosłych [_W_1] |
K_W02 [2/5] |
ma podstawową wiedzę o zaburzeniach głosu u dzieci (dysfonia dziecięca) i wie jak przeciwdziałać tej chorobie oraz ma wiedzę o zawodowych zaburzeniach głosu (dysfonia zawodowa), ich przyczynach, objawach i przeciwwskazaniach do wykonywania zawodu, gdzie stawia się znaczne wymogi narządowi głosowemu [_W_2] |
K_W02 [2/5] |
zna zasady higieny i życia nauczyciela oraz ćwiczenia technik emisji głosu [_W_3] |
K_W17 [1/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| kolokwium [_w_1] | sprawdzenie stopnia znajomości treści przekazanych na zajęciach |
_K_1 |
| zaliczenie ustne [_w_2] | sprawdzenie umiejętności wykonania ćwiczeń zadanych do domu |
_U_2 |
| prezentacja [_w_3] | ocena umiejętności wydobycia głosu z przepony na podstawie wybranego przez siebie wiersza i fragmentu tekstu z literatury dziecięcej |
_K_2 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| practical classes [_fns_1] | wybrane zagadnienia z emisji głosu
ćwiczenia głosowe wg ustalonego programu
prezentacja wiersza z pamięci i czytanie fragmentu tekstu na przeponie, w obecności grupy |
15 | analiza tematów omawianych na zajęciach
utrwalenie ćwiczeń głosowych (zalecane codzienne ćwiczenie)
przygotowanie się do prezentacji |
85 |
kolokwium [_w_1] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||