Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej Field of study: Pedagogy
Programme code: 12-S1PE12.2018

Module name: Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
Module code: 12-PE-AR-S1-5PPOW
Programme code: 12-S1PE12.2018
Semester: summer semester 2018/2019
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Description:
Przedmiot Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej ma przybliżyć studentom szeroko rozumianą problematykę pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej: umożliwić zapoznanie z historią opieki nad dzieckiem, jej przedstawicielami i ich systemami wychowania; poznanie współczesnych koncepcji opieki nad dzieckiem (europejskich i polskich), systemów opieki nad dzieckiem i rodziną w Polsce oraz za granicą. Studenci poznają i analizują pedagogiczne i społeczne uwarunkowaniami opieki, funkcjonowanie form działalności opiekuńczo-wychowawczych oraz profilaktycznej w różnych środowiskach wychowawczych: rodzinie, szkole oraz środowisku lokalnym. Próby rozpoznawania, analizy i rozwiązywania problemów opiekuńczo-wychowawczych dają studentom możliwość kształtowania niezbędnych w praktyce opiekuńczo-wychowawczej umiejętności: diagnozowania potrzeb dziecka i rodziny, planowania, realizacji i ewaluacji działań opiekuńczo-wychowawczych i profilaktycznych
Prerequisites:
(no information given)
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z opieką i wychowaniem, poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości kompensacji opieki, charakteryzuje się twórczą i odpowiedzialną postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych [_K_1]
K_K02 [2/5] K_K04 [2/5]
Z zaangażowaniem uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów działań opiekuńczych, wychowawczych i profilaktycznych, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych dotyczących pracy opiekuńczo-wychowawczej w różnych instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym [_K_2]
K_K03 [2/5] K_K08 [2/5]
Potrafi, korzystając z wiedzy pedagogicznej i dotyczącej zjawisk społecznych, samodzielnie i krytycznie analizować teksty naukowe i poprawnie konstruować własne teksty oraz prowadzić dyskusję i prezentacje na temat różnych form pracy opiekuńczo-wychowawczej i ich uwarunkowań, a także potrafi formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze z nimi związane [_U_1]
K_U01 [2/5] K_U02 [2/5] K_U03 [2/5] K_U06 [2/5]
Potrafi wskazać, jakie siły i instytucje środowiska lokalnego świadczą pomoc dzieciom i rodzinie, umie samodzielnie dokonywać krytycznej refleksji i oceny możliwości i skutków tych form opieki i wsparcia, umie stawiać pytania dotyczące aktualnych problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania oraz tworzy własne projekty działań opiekuńczych, wychowawczych i profilaktycznych w środowisku lokalnym [_U_2]
K_U09 [2/5] K_U10 [2/5] K_U13 [2/5]
Potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole, opracowując i organizując wspólne projekty działań opiekuńczych i wychowawczych, oraz w oparciu o podstawy naukowe i zasady etyczne dokonuje oceny proponowanych działań [_U_3]
K_U13 [2/5] K_U14 [2/5]
Ma elementarną wiedzę o miejscu i znaczeniu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w systemie nauk oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; zna teoretyczne podstawy opieki, wychowania, związki zachodzące między opieką a wychowaniem, podstawy opieki rodzinnej i kompensacyjnej, jako procesu złożonego z sytuacji i czynności opiekuńczych [_W_1]
K_W01 [1/5] K_W02 [2/5] K_W06 [2/5] K_W07 [2/5]
Zna, opisuje i wyjaśnia historyczne i współczesne dokonania w dziedzinie pracy opiekuńczo-wychowawczej (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki walorów opieki rodzinnej oraz funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem), zna metodologiczne problemy pracy opiekuńczo-wychowawczej [_W_2]
K_W11 [2/5] K_W12 [2/5] K_W14 [3/5]
Zna problematykę opieki i wychowania w kontekście współczesnych przemian cywilizacyjnych; ocenia funkcjonalność i dysfunkcjonalność instytucjonalnych i rodzinnych form opieki; zna problemy pracy opiekunów i wychowawców i funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych; Zna i ocenia rolę wzoru osobowego opiekuna-wychowawcy w wychowaniu i pomocy dzieciom i młodzieży [_W_3]
K_W13 [2/5] K_W15 [2/5] K_W19 [2/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
egzamin pisemny [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości i rozumienia treści wykładów oraz podstawowej i uzupełniającej literatury przedmiotu
_U_2 _W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
Sprawdzenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia funkcjonowania i analizy form działalności opiekuńczo-wychowawczych w różnych środowiskach wychowawczych (rodzina, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, środowisko lokalne)
_K_1 _U_1 _U_2 _W_2 _W_3
projekt [_w_3]
Sprawdzenie umiejętności dotyczących korzystania i zastosowania wiedzy w projektowaniu i ocenie wybranych sposobów działań profilaktycznych i wychowawczych w środowisku lokalnym
_K_1 _K_2 _U_2 _U_3 _W_3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [_fs_1]
Wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
30
Przyswojenie treści wykładów, lektura podstawowej i uzupełniającej literatury przedmiotu, praca z tekstem, analiza dokumentów
30 egzamin pisemny [_w_1]
practical classes [_fs_2]
Sesja rozwiązywania wybranych problemów opiekuńczo-wychowawczych
5
Nabycie odpowiedniej wiedzy i umiejętności potrzebnych do analizy i rozwiązywania wybranych problemów opiekuńczo-wychowawczych
5 egzamin pisemny [_w_1]
practical classes [_fs_3]
Prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów indywidualnej i/lub grupowej pracy
5
Zebranie materiału i przygotowanie prezentacji indywidualnej lub grupowej
5 prezentacja [_w_2]
practical classes [_fs_4]
Metoda projektów
5
Wykonanie projektu grupowego dotyczącego określonych działań profilaktycznych i wychowawczych w środowisku lokalnym
5 projekt [_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)