Teorie literaturoznawcze
Field of study: Philology (Romance Philology)
Programme code: 02-S2FLR12.2018

Module name: | Teorie literaturoznawcze |
---|---|
Module code: | 02-FL-S2-240TL |
Programme code: | 02-S2FLR12.2018 |
Semester: | winter semester 2018/2019 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z podstawowymi problemami badania poetyki tekstu dotyczącymi czasoprzestrzeni, postaci literackich i narracji:
1. Kontrakt lektury:
• paratekst ( tytuł i przedmowa),
• incipit, excipit.
2. Przestrzeń powieści, jej wyobrażenia i funkcje. Przestrzeń a techniki narracyjne.
3. Czas powieści:
• zewnętrzny (pisarza, czytelnika, historyczny);
• wewnętrzny (fikcji, narracji, lektury)
4. Postać:
• model antropocentryczny,
• model semiotyczny,
• model semiologiczny,
• model semio-pragmatyczny.
5. Podstawowe modele do badania intrygi. (Greimas, Propp, Larivaille, Bremond)
6. Techniki narracyjne:
• podstawowe pojęcia (Genette, Todorov),
• status narratora,
• poziomy narracyjne,
• funkcje narratora.
7. Czytelnik a powieść: czytelnik powieści a powieść czytelnika. (Eco)
Relacje między tekstami: pojęcie intertekstualności (Bachtin, Kristeva).
|
Prerequisites: | Znajomość zagadnień omawianych na zajęciach ze „Wstępu do literaturoznawstwa”. |
Key reading: | J.-M. Adam ‘’Le texte narratif’’, Paris, Nathan, 1985.
M. Bal ‘’Narratologie’’, Hes, Utrecht, 1984.
R. Barthes ‘’Poétique du récit’’, Paris, Seuil, 1977.
C. Bremond ‘’Logique du récit ‘’, Paris, Seuil, 1973.
U. Eco ‘’Lector in fabula’’, Paris, Grasset, 1985.
G. Genette’’ Seuils’’, Paris, Seuil, 1987.
A. –J. Greimas ‘’Sémantique structurale’’, Paris, Larousse 1966.
J. –P. Goldenstein ‘’Lire le roman, Paris, De Boeck Duculot, 1999.
Ph. Hamon ‘’Description littéraire’’, Paris, Macula, 1991.
V. Jouve ‘’La poétique du roman.’’, Paris, Colin, 2001.
M. Picard ‘’Lire le temps’’, Paris, Minuit, 1989.
V. Propp ‘’Morphologie du conte’’, Paris, Seuil, 1970.
M. Raimond ‘’Le roman.’’ Paris, Colin, 2002.
M. Zeraffa ‘’Personne et personnage’’, Pris, Klincksieck, 1971.
|
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
jest otwarty na problematykę współczesnego świata, chęci zdobywania wielodyscyplinarnego wykształcenia i wiedzy, rozwijania kompetencji językowych poprzez lekturę, czynną praktykę językową ustną i w redagowaniu tekstów literackich i specjalistycznych, zarówno w języku ojczystym jak i obcym [K04] |
K_K04 [2/5] |
jest przekonany o potrzebie dalszego, samodzielnego poszerzania zagadnień realizowanych w trakcie studiów [K06] |
K_K06 [2/5] |
jest zorientowany na efektywną i jasną komunikację z poszanowaniem partnera rozmowy, cechuje go otwartość komunikacyjna [K07] |
K_K07 [1/5] |
uses freely the vocabulary and expressions that characterize academic language [U05] |
K_U05 [4/5] |
wskazuje i objaśnia uwarunkowania społeczno-kulturowe nurtów, konwencji i dzieł literatury danego obszaru językowego [U10] |
K_U10 [4/5] |
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać , selekcjonować i integrować informację z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy [U12] |
K_U12 [2/5] |
has teamwork skills and an ability of team management. Can manage the work of an interdisciplinary or a multicultural team [U13] |
K_U13 [3/5] |
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o powiązaniach studiowanej dyscypliny z innymi dyscyplinami humanistycznymi [W03] |
K_W03 [3/5] |
ma wiedzę szczegółową o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą wybrane obszary filologii
[W04] |
K_W04 [5/5] |
zna i rozumie rozwinięte metody analizy, interpretacji, wartościowanie i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie filologii [W05] |
K_W05 [4/5] |
describes the main trends, conventions and issues of the literature of the language area in terms of synchronic and diachronic approach [W16] |
K_W16 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Zaliczenie w formie ustnej. [w-1] | Studenci, którzy mogą brać udział w części dyskusyjnej zajęć, biorą w nich czynny udział i wyrażają własne komentarze na podstawie obejrzanego fragmentu. Aby zaliczyć moduł studenci muszą odpowiedzieć na dwa pytania dotyczące omawianych w czasie zajęć tematów. |
K04 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [f-1] | Wykorzystane metody dydaktyczne:
Analiza tekstów literackich
- dyskusja na temat utworów, nurtów literacko-artystycznych, relacji intertekstualnych oraz gatunków paraliterackich
- samodzielna lektura tekstów krytycznych
|
30 | Zapoznanie się w domu z podanymi przez wykładowcę opracowaniami krytycznymi. |
30 |
Zaliczenie w formie ustnej. [w-1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
winter semester 2018/2019 | Literary theory [02-FL-S2-240TL] | (no information given) |