Main Tendencies of the \World Cinema Field of study: Cultural Studies
Programme code: 02-S1KU12.2018

Module name: Main Tendencies of the \World Cinema
Module code: 02-K01S-12-49
Programme code: 02-S1KU12.2018
Semester: winter semester 2020/2021
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
Moduł Główne kierunki filmu światowego obejmuje: chronologiczny opis zjawisk występujących w kinie światowym w latach 1945–1980, wyodrębnienie nurtów i szkół (neorealizm, „młodzi gniewni”, francuska „nowa fala”, czeska szkoła filmowa), analizę poetyk wybranych formacji, a także rekonstrukcję społeczno-politycznych oraz technologiczno-kulturowych kontekstów funkcjonowania powojennego kina. Student rozpoznaje i potrafi przyjąć perspektywę szerszą aniżeli skupiającą uwagę na roli arcydzieł. W kręgu refleksji znajdują się więc zarówno zagadnienia awangard filmowych, jak i filmów artystycznych rozpowszechnianych za pośrednictwem dużych sieci dystrybucyjnych oraz kina gatunkowego. Główny wątek krytycznej reinterpretacji omawianych zjawisk stanowią pytania dotyczące kulturowych konsekwencji przemian w kinie światowym.
Prerequisites:
Zaliczenie przedmiotów Kino nieme oraz Historia filmu od przełomu dźwiękowego do 1945 r.
Key reading:
Literaturę każdorazowo określa prowadzący (szczegóły w sylabusie).
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
potrafi pracować w grupie [49_K02]
02-KO1SN-12_K02 [5/5]
sprawnie i ze zrozumieniem posługuje się specjalistyczną terminologią historycznofilmową; umie wskazać najważniejsze kulturowe konsekwencje przemian w kinie światowym [49_U04]
02-KO1SN-12_U04 [5/5]
rozpoznaje i potrafi wykazać cechy charakterystyczne filmów należących do określonego nurtu czy szkoły (np.: Kino Młodych Gniewnych, amerykańskie kino kontestacji, szkoła czeska) [49_U05]
02-KO1SN-12_U05 [5/5]
potrafi konstruować interpretacje filmów z uwzględnieniem ich społeczno-historycznego oraz politycznego kontekstu [49_U06]
02-KO1SN-12_U06 [5/5]
bierze efektywny udział w dyskusji, potrafi umiejętnie argumentować na rzecz przyjętego stanowiska [49_U09]
02-KO1SN-12_U09 [5/5]
potrafi zdefiniować i wyjaśnić kluczowe pojęcia, takie jak: neorealizm, kino autorskie, polityka autorska, nowa fala, kino kontestacji, free cinema, cinema vérité, kino gatunkowe [49_W02]
02-KO1SN-12_W02 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę ogólną ma temat zjawisk występujących w kinie światowym w latach 1945-1980; posiada wiedzę o kontekście społeczno-politycznym i kulturowym poszczególnych nurtów i szkół badawczych [49_W03]
02-KO1SN-12_W03 [5/5]
ma uporządkowaną szczegółową wiedzę dotyczącą specyfiki odrębnych nurtów i szkół. Jest świadomy wpływu, jaki na rozwój sztuki filmowej wywarli: C. Zavattini, V. De Sica, M. Antonioni, J-L. Godard, F. Truffaut, A. Resnais, M. Forman, L. Anderson, T. Richardson, R. Altman, F.F. Coppola, J. Cassavetes, S. Peckinpah, S. Kubrick, A. Tarkowski, R.W. Fassbinder, W. Herzog, W. Wenders, orientuje się w roli, jaką odegrały w kinematografiach narodowych wybrane filmy wyżej wymienionych reżyserów oraz jaki miały wpływ na kinematografię światową [49_W04]
02-KO1SN-12_W04 [5/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d]
sprawdzenie umiejętności i kompetencji
49_K02 49_U04 49_U05 49_U06 49_U09
egzamin (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-KO1SN-12-w_e]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
49_U04 49_U05 49_U06 49_U09 49_W02 49_W03 49_W04
obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o]
ocena postaw i kompetencji
49_K02 49_U09
sprawdzian ustny [02-KO1SN-12-w_s]
weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę
49_U04 49_U05 49_U06 49_U09 49_W02 49_W03 49_W04
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
laboratory classes [02-KO1S-12-f_l]
praca z podręcznikami, lekturami historycznofilmowymi obejrzanym materiałem audiowizualnym, dyskusja dydaktyczna.
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, praca analityczno-interpretacyjna nad obejrzanym materiałem audiowizualnym obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę
25 dyskusja/debata sprawdzająca [02-KO1SN-12-w_d] obserwacja weryfikująca [02-KO1SN-12-w_o] sprawdzian ustny [02-KO1SN-12-w_s]
lecture [02-KO1S-12-f_w]
wykład wprowadzający w problematykę historycznofilmową z zakresu kina w latach 1945-1980.
30
praca ze wskazaną literaturą przedmiotu, obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy z zakresu wskazanych zagadnień podstawowych oraz lekturę wybranych tekstów poszerzających wiedzę, zapoznanie się ze wskazanymi filmami
50 egzamin (pisemny lub ustny) w zależności od decyzji prowadzącego [02-KO1SN-12-w_e]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
winter semester 2020/2021 Main Tendencies of the \World Cinema [02-KU-S1-052] Polish