Praktyki dydaktyczne ciągłe w SP Field of study: Polish Philology
Programme code: 02-S1FLP12.2018

Module name: Praktyki dydaktyczne ciągłe w SP
Module code: 02-FP-PN-S1-PDSP
Programme code: 02-S1FLP12.2018
Semester: winter semester 2020/2021
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Przedmiot „praktyki dydaktyczne ciągłe w SP” trwa 70 godzin, podczas których student obserwuje lekcje języka polskiego oraz – pod okiem nauczyciela-opiekuna praktyk – prowadzi pierwsze próbne lekcje.
Prerequisites:
Zaliczenie przedmiotów: pedagogika, psychologia, pozadydaktyczne wymiary działań edukacyjnych, praktyki psychologiczno-pedagogiczne, podstawy dydaktyki, dydaktyki języka i literatury polskiej 1 i II, emisja głosu, wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych, warsztaty ortograficzne i interpunkcyjne
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada podstawową wiedzę w zakresie psychologii, pedagogiki i dydaktyki (rozumie istotę rozwoju, wychowania i uczenia), a także potrafi posługiwać się nią w celu obserwacji, diagnozowania i analizowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań polonistycznych (praktycznych) na drugim etapie edukacyjnym. [PDSP_1]
K_W01 [2/5] KN_W01 [2/5] KN_W02 [2/5] KN_U01 [2/5] KN_U02 [2/5]
Potrafi analizować własne działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz wskazywać obszary wymagające modyfikacji, projektując lekcje, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne. [PDSP_10]
KN_U12 [3/5]
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności merytorycznych, psychologiczno-pedagogicznych, dydaktycznych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnej wiedzy i umiejętności, wyznacza kierunki swojego rozwoju i zdobywania dodatkowych kwalifikacji, potrafi uzupełnić swoją wiedzę i umiejętności; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizowaniu powinności nauczyciela polonisty w zakresie merytorycznym, psychologiczno-pedagogicznym, dydaktycznym. [PDSP_11]
K_K01 [3/5] K_K06 [3/5] K_K09 [3/5] KN_K02 [3/5]
Odpowiedzialnie zachowuje się jako nauczyciel polonista i wychowawca: buduje swój autorytet w relacji z uczniami i innymi nauczycielami, zachowuje się w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami i normami etycznymi. [PDSP_12]
KN_K01 [3/5] KN_K03 [3/5] KN_K06 [3/5] KN_K07 [3/5]
Odpowiedzialnie traktuje dziedzictwo kulturowe regionu i kraju, upowszechniając wiedzę o polskiej i regionalnej kulturze. [PDSP_13]
KN_K09 [3/5]
Zna podstawowe dokumenty dydaktyczne (podstawę programową, programy, podręczniki) realizowane na drugim poziomie nauczania, potrafi je analizować i oceniać dla właściwego kształcenia polonistycznego na drugim etapie edukacyjnym. [PDSP_2]
K_W03 [3/5] K_W04 [3/5] KN_W05 [3/5] KN_W07 [3/5] KN_U03 [3/5]
Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu literatury i nauki o języku, a jednocześnie ma uporządkowaną wiedzę na temat: relacji nauczyciel-uczeń; indywidualizacji pracy pedagogicznej i dydaktycznej uwzględniającej potrzeby i możliwości uczniów; problemów wychowawczych i diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia polonistycznego uczniów. [PDSP_3]
K_W01 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W08 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_W11 [4/5] KN_W12 [4/5]
Przygotowując się do lekcji, potrafi ocenić przydatność literaturoznawczych i językoznawczych metodologii badania tekstu oraz metod nauczania. [PDSP_4]
K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] KN_U04 [3/5]
Potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania uczniów na drugim etapie edukacyjnym, wspierać ich rozwój intelektualny, językowy i osobowościowy, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym), potrafi pracować w zespole, ma podstawowe umiejętności organizacyjne. [PDSP_5]
K_K06 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U08 [3/5]
Potrafi wiedzę i umiejętności z zakresu literatury i języka przełożyć na konkretne działania metodyczne, uwzględniając indywidualne potrzeby ucznia, a także wykorzystując dostępne materiały, środki, metody i formy pracy, środki multimedialne i technologię informacyjną w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych. [PDSP_6]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] K_U17 [3/5] KN_U05 [3/5] KN_U11 [3/5]
Potrafi właściwie diagnozować, kontrolować i oceniać wyniki kształcenia polonistycznego uczniów. [PDSP_7]
K_U07 [3/5] K_U08 [3/5]
Potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, dba o właściwą, wzorcową artykulację, potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej i całej szkole. [PDSP_8]
KN_U06 [3/5]
W pracy w szkole stosuje się do przepisów prawa oświatowego, dba o bezpieczeństwo uczniów w każdej sytuacji dydaktycznej, wspiera ich rozwój, pracuje na rzecz jakości pracy polonistycznej i szkoły. [PDSP_9]
KN_K04 [4/5] KN_K05 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Dzienniczek praktyk [PDSP_w_1]
Weryfikacja studenckiego dzienniczka praktyk, w którym praktykant dokonuje wpisów dotyczących terminów, tematów i uwag do lekcji. Celem weryfikacji jest kontrola spójności merytorycznej i metodycznej działań praktykanta.
PDSP_1 PDSP_2 PDSP_3 PDSP_4
Scenariusze lekcji [PDSP_w_2]
Weryfikacja literackiego i językowego konspektu lekcji przeprowadzonej przez praktykanta. Celem sprawdzania jest kontrola merytoryczna i metodyczna przebiegu lekcji.
PDSP_2 PDSP_3 PDSP_4 PDSP_5 PDSP_6
Obserwacja lekcji prowadzonej [PDSP_w_3]
Ocena lekcji prowadzonej przez praktykanta. Celem sprawdzania jest kontrola merytoryczna i metodyczna przebiegu lekcji.
PDSP_2 PDSP_3 PDSP_4 PDSP_5 PDSP_6 PDSP_7 PDSP_8
Wywiad, opinia [PDSP_w_4]
Uzyskanie informacji od dyrektora szkoły, opiekuna praktyki, grona pedagogicznego na temat przebiegu praktyk.
PDSP_10 PDSP_11 PDSP_12 PDSP_13 PDSP_2 PDSP_3 PDSP_4 PDSP_5 PDSP_6 PDSP_7 PDSP_8 PDSP_9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
internship [PDSP_fs_1]
metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana), metoda zajęć praktycznych: prowadzenie lekcji, metody podające (w tym: rozmowa pohospitacyjna, praca ze źródłem drukowanym).
0
samodzielne przygotowanie materiałów dydaktycznych i konspektów lekcji
70 Dzienniczek praktyk [PDSP_w_1] Scenariusze lekcji [PDSP_w_2] Obserwacja lekcji prowadzonej [PDSP_w_3] Wywiad, opinia [PDSP_w_4]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)