Etyka biznesu i etyki zawodowe Field of study: Philosophical Counseling and Coaching
Programme code: 05-S1DF12.2016

Module name: Etyka biznesu i etyki zawodowe
Module code: DFC_m10
Programme code: 05-S1DF12.2016
Semester: winter semester 2017/2018
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
Moduł ETYKA BIZNESU I ETYKI ZAWODOWE prezentuje te zagadnienia etyki szczegółowej, które współcześnie ujmuje się jako etykę stosowaną w sferze działalności gospodarczej (biznesowej) i zawodowej (etyka dla poszczególnych branż i zawodów). Działalność gospodarcza i zawodowa są podstawą egzystencji jednostek i społeczeństw. Wiedza etyczna o problemach, które pojawiają się w kontekście życia gospodarczego, działalności biznesowej i zawodowej wyznacza horyzont wrażliwości i odpowiedzialności moralnej osób w obszarze relacji społeczno-gospodarczych i zawodowych. Wiedza taka pozwala ludziom być nie tylko biernym, bezwolnym członkiem organizacji czy instytucji, ale aktywnym uczestnikiem życia gospodarczego i zawodowego. Znajomość specyfiki poszczególnych zawodów i działalności biznesowej, zasad profesjonalizmu, etyki biznesu i etyki zawodowej (ich rangi w praktyce organizowania ładu społecznego i życia godnego) przyczynia się do wzbudzania postawy odpowiedzialności społecznej firm, przedsiębiorstw, organizacji. Moduł składa się z wykładu kończącego się egzaminem ustnym oraz ćwiczeń o charakterze aktywizującym, w czasie których studenci mają się wykazać: umiejętnością rozpoznawania, stawiania i rozwiązywania problemów etycznych w działalności gospodarczej i zawodowej, umiejętnością stosowania wiedzy o społecznej odpowiedzialności firm (CSR) w programach etycznych, umiejętnością budowania etycznych kodeksów dla poszczególnych zawodów, samodzielnością w przygotowaniu pracy pisemnej z etyki biznesu lub etyki wybranego zawodu.
Prerequisites:
PODSTAWY FILOZOFII I DFC_13 PODSTAWY FILOZOFII II DFC_14 ETYKA OGÓLNA DFC_9
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
ma elementarną wiedzę o relacjach zachodzących między strukturami i instytucjami społecznymi oraz między ich elementami w wymiarze istotnym z punku widzenia etyk zawodowych [DFC_m10_1]
K_W09 [5/5]
ma elementarną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o prawidłowościach, którym podlegają w zakresie odniesień normatywnych [DFC_m10_2]
K_W10 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych [DFC_m10 _3]
K_W18 [5/5]
posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych [DFC_m10_4]
K_U04 [4/5]
rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych [DFC_m10_5]
K_U09 [5/5]
ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej [DFC_m10_6]
K_K02 [5/5]
dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki [DFC_m10_7]
K_K03 [5/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Egzamin [DFC_m10_w_1]
1. Student potrafi wskazać zależności między gospodarką a etyką 2. Student potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące specyfiki poszczególnych zawodów, ich wartości użytkowej i moralnej, roli etyki zawodowej w kształtowaniu moralności zawodowej. 3. Student potrafi zbudować etykę zawodową w postaci programu etycznego, kodeksu etycznego.
DFC_m10_1 DFC_m10_2 DFC_m10 _3 DFC_m10_5 DFC_m10_6
Zaliczenie [DFC_m10_w_2]
Student zna kategorie etyczne i umie się nimi poprawnie posługiwać w formułowaniu wypowiedzi o współczesnych zjawiskach moralnych w sferze biznesu i działalności zawodowej. Na przykład potrafi zdefiniować zjawisko korupcji, wskazać jego uwarunkowania i skutki społeczne. Wie, jak należy przeprowadzać szkolenie etyczne dla pracowników, za pomocą jakich narzędzi budować kulturę etyczną firmy/organizacji. Umie analizować treść i strukturę kodeksu etycznego i ocenić jego poprawność formalną i treściową. Wiedzę tę potrafi dyskursywnie przekazać w pracy pisemnej podejmującej interesujący go problem etyczny z zakresu biznesu lub wybranego zawodu.
DFC_m10_4 DFC_m10_7
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [DFC_m10_fs_1]
Wykład z uwzględnieniem metody dyskusji i metodą map mentalnych
30
lektura uzupełniająca
30 Egzamin [DFC_m10_w_1]
practical classes [DFC_m10 _fs_2]
Ćwiczenia polegające na analizie tekstów etycznych, dyskusji o współczesnych problemach moralnych w sferze biznesu, referowanie problemu lub stanowiska z zakresu etyki zawodowej.
30
Samodzielne poszukiwanie i krytyczna selekcja źródeł do pracy zaliczeniowej, przygotowanie pracy pisemnej (indywidualnie lub w zespole)
30 Zaliczenie [DFC_m10_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)