Sociobiology of Entertainment Field of study: Media Cultures
Programme code: 02-S2KM14.2017

Module name: Sociobiology of Entertainment
Module code: 02-MO2S-14-04-b
Programme code: 02-S2KM14.2017
Semester: winter semester 2017/2018
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Moduł Socjobiologia rozrywki wpisuje się we współczesne tendencje w naukach humanistycznych ukazujące biologiczne konteksty zjawisk kulturowych. Podczas kursu słuchacze poznają główne założenia socjobiologii, psychologii ewolucyjnej i memetyki, stosowane pojęcia i terminy, oraz nabywają umiejętności rozpoznawania ewolucyjnego kontekstu zjawisk z zakresu kultury popularnej, szczególnie w nowych mediach. Szereg poruszanych tematów obejmuje takie problemy, jak biologiczne kryteria atrakcyjności człowieka, socjobiologiczna funkcja śmiechu, zakorzenione w przeszłości gatunku emocje stanowiące podstawę znanych współczesnych gatunków filmowych, pierwotne preferencje estetyczne czy neurobiologia rozrywki.
Prerequisites:
podstawy wiedzy o społeczeństwie i człowieku
Key reading:
1. Allen John S. Życie mózgu. Ewolucja człowieka I umysłu. Prószyński Media, Warszawa 2010 2. Monika Bakke, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010 3. Biedrzycki Mariusz, Genetyka kultury, Prószyński Media, Warszawa 1998. 4. Bielicki Tadeusz, Fiałkowski Konrad, Homo przypadkiem sapiens. PWN, Warszawa 2008 5. Blackomore S., Maszyna memowa. Przeł. N. Radomski, Rebis, Poznań, 2002. 6. Brockman John (red.), Nowy renesanas. Cis, Warszawa, 2005. 7. Brockman John (red.), Trzecia kultura, CiS, Warszawa, 1996. 8. Brodie R., Wirus umysłu, przeł.T. Turski, TeTa Publishing, Łódź, 1997. 9. Buss David, Psychologia ewolucyjna.Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje. GWP, Gdańsk 2001 10. Buss David, Ewolucja pożądania. Jak ludzie dobierają się w pary. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2000. 11. Chmielewski Adam, Piękno i obowiązek. Etyka ewolucyjna a estetyka darwinowska. W: Leszczyński Damian (red.), Ewolucja, filozofia, religia. Atut Oficyna Wydawnicza, Wrocław 2010, s. 175 - 202 12. Dawkins R., Samolubny gen, przeł. M. Skoneczny, Prószyński i S-ka, Warszawa 1996. 13. Diamond Jared, Dlaczego lubimy seks? Ewolucja ludzkiej seksualności. CIS, Warszawa 1998 [oraz inne publikacje tego autora]. 14. Dunbar Robin, Pchły, plotki a ewolucja języka. Czarna Owca, Warszawa, 2009 15. Robin Dunbar: Ilu przyjaciół potrzebuje człowiek i inne wybryki ewolucji. Wydawnictwo Literackie, 2010. 16. Dunbar John, Nowa historia ewolucji człowieka. Copernicus Center Press, Kraków 2013 17. Dyson G.B., Darwin wśród maszyn. Rzecz o ewolucji inteligencji, przeł. R. Piotrowski, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2006. 18. Etcoff Nancy, Przetrwają najpiękniejsi. Wszystko, co nauka mówi o ludzkim pięknie. Cis, Warszawa 2000. 19. Grant G., Leksykon memetyczny, „Teksty z Ulicy. Zeszyt memetyczny”, Nr 9, 2005. 20. Gray J.. N. Słomiane psy. Myśli o ludziach i innych zwierzętach, przeł. C. Cieśliński, Książka i Wiedza, Warszawa 2003. 21. Gribbin Mary i John, Być człowiekiem. Ewolucyjne spojrzenie na ludzkość. Warszawa 1999. 22. Harris Sam, Pejzaż moralny, W jaki sposób nauka może określać wartości. CIS, Stare Groszki 2012. 23. Kozłowski Tomasz, Szlendak Tomasz, Naga małpa przed telewizorem. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 24. Kozłowski Tomasz, Samotny hulaka. Rzecz o protokulturze ery pop. Oficyna Wydawnicza Łóśgraf, Warszawa 2012. 25. Lejman Jacek, Zwierzęcy prześwit cywilizacji. Desmond Morris i etologia współczesna. Wydawnictwo UMCS, Lublin 1999 26. Lejman Jacek, Ewolucja ludzkiej samowiedzy gatunkowej. Dzieje prób zdefiniowania relacji człowiek – zwierzę. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008 27. Livingstone Smith David, Najbardziej niebezpieczne ze zwierząt. Natura ludzka i przyczyny wojen. CIS 2011 28. Łukasik Andrzej, Ewolucyjna psychologia umysłu. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2007. 29. Marsden P., Memetics and Social Contagion: Two Sides of the Same Coin? Journal of Memetics - Evolutionary Models of Information Transmission,2. http://cfpm.org/jom-emit/1998/vol2/marsden_p.htm 30. Miller G., Umysł w zalotach. Jak wybory seksualne kształtowały naturę człowieka, przeł. M. Koraszewska, Rebis, Poznań, 2004. 31. Miller G., Teoria szpanu, Seks, ewolucja i zachowania klienta,Prószyńśki i Spółka, Warszawa 2010. 32. Morin E., Zagubiony paradygmat – natura ludzka, przeł. R. Zimand, PIW, Warszawa, 1977. 33. Morris Desmond, Magia ciała. WYD.Split Trading, Warszawa 1985 (oraz inne książki tego autora, np. Ludzkie ZOO, Zachowania intymne, Naga Małpa). 34. Pawłowski Bogusław (red.), Biologia atrakcyjności człowieka. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009. 35. Piątek Zdzisława, Pawi ogon czyli o biologicznych uwarunkowaniach kultury. Wydawnictwo UJ, Kraków 2007 36. Pinker Stephen, Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, przeł. A. Nowak, GWP, Gdańsk, 2005. 37. Ridley Matt, O pochodzeniu cnoty. Rebis, Poznań 2000. 38. Ridley Matt, Czerwona królowa. Płeć a ewolucja natury ludzkiej. Rebis, Poznań 2001 39. Ryszkiewicz Marcin, Ewolucja. Od Wielkiego Wybuchu do homo sapiens. Prószyński i Spółka, Warszawa 2000 40. Ryszkiewicz Marcin, Homo sapiens. Meandry ewolucji. Cis, Warszawa, 2013 41. Ryszkiewicz Marcin, Okruchy ewolucji. Tajemnice historii naturalnej. Demart, Warszawa, 2014. 42. Shermer Michael, Rynkowy umysł. Cis, Warszawa, 2009 43. Stewart I., Cohen J., Wytwory rzeczywistości. Ewolucja umysłu ciekawego, przeł. W. Stepień-Rudzka, Prószyński i S-ka, Warszawa, 2003. 44. Stone L., Lurquin P.F., Geny, kultura, ewolucja człowieka. Synteza, przeł. W. Branicki, W. Więckowski, Wydawnictwo UW, Warszawa 2009. 45. Szymborski Krzysztof, Poprawka z natury. Biologia, kultura, seks. Prószyński i spółka, Warszawa 1999. 46. Szymborski Krzysztof, Polityczne zwierzę. Wyd.Polityka.Spółdzielnia Pracy. Warszawa 2011. 47. Tuchańska Barbara (red.), Między sensem a genami. PWN, Warszawa 1992. 48. Vetulani Jerzy, Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice. Wyd. Homini. 2011 49. Wadhawan Vinod K., Trudne pytania które zadajemy o sobie i o naszym świecie. Wyd. Racjonalista, Warszawa 2010. 50. Weiss Mariusz, Etyka a ewolucja. Metaetyczny kontekst etyki ewolucyjnej. Wydawnictwo Poznańskie, 2011 51. Wężowicz-Ziółkowska D, Moc narrativum. Idee biologii we współczesnym dyskursie humanistycznym, Wydawnictwo US, Katowice, 2008. 52. Wężowicz – Ziółkowska D., A.Pisarek (red.), Ukąszenia, wirusy, memy.. Kulturowe obrazy praktyk fizjologicznych. Wyd.UŚ., Katowice 2013. 53. Wężowicz-Ziółkowska D. (red.), Infosfera. Memetyczne koncepcje kultury i komunikacji. Teorie. Kontrowersje i konteksty. Antologia. Wyd. WSZOP i UŚ., Katowice 2009. 54. Wilson O. E., Konsiliencja. Jedność wiedzy, przeł. J. Mikos, Zysk i S-ka, Poznań, 2002. [i inne prace Wilsona]. 55. Wrangham Richard, Walka o ogień. Jak gotowanie stworzyło człowieka. CIS, Stare Groszki 2009 56. Wright Robert, Nonzero. Logika ludzkiego przeznaczenia. Prószyński i s-ka, Warszawa 2005 57. Wróbel Szymon, Umysł, gramatyka, ewolucja. PWN, Warszawa 2014
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
rozumie potrzebę pogłębiania swej wiedzy socjobiologicznej i memetycznej, szczególnie w kontakcie z nowymi mediami [04-b_K01]
02-MO2SN-14_K01 [5/5]
potrafi uczestniczyć w zespołowym opracowaniu zagadnień badawczych z obszaru socjobiologii rozrywki i potrafi wykorzystać nowe media w analizie memetycznej [04-b_K02]
02-MO2SN-14_K02 [5/5]
świadomie uczestniczy i interesuje się nowymi zjawiskami w nowych mediach i kulturze [04-b_K06]
02-MO2SN-14_K06 [5/5]
potrafi wyszukiwać w różnych źródłach i selekcjonować potrzebne wiadomości z zakresu socjobiologii rozrywki, a następnie je analizować, interpretować, integrować i oceniać oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy; [04-b_U01]
02-MO2SN-14_U01 [5/5]
potrafi wykorzystywać metodę socjobiologiczną w badaniach kulturowych i stosować właściwe jej narzędzia badawcze, jest w stanie opracować i zaprezentować wyniki badawcze; potrafi rozpoznawać i scharakteryzować ewolucyjny kontekst zjawisk kulturowych z zakresu wybranych zjawisk kultury popularnej; [04-b_U02]
02-MO2SN-14_U02 [5/5]
potrafi integrować wiedzę z zakresu socjobiologii, memetyki i wykorzystywać zdobyte umiejętności do badań nad nowymi mediami i komunikacją kulturową; [04-b_U04]
02-MO2SN-14_U04 [5/5]
potrafi określić znaczenia zjawisk i wytworów komunikacji kulturowej zapośredniczonej medialnie oraz zrekonstruować i omówić ich oddziaływanie na neurofizjologię odbiorcy; potrafi prawidłowo zastosować poznane podczas zajęć pojęcia i terminy [04-b_U05]
02-MO2SN-14_U05 [5/5]
umie przygotować wystąpienie ustne wymagające wykorzystania specjalistycznej wiedzy naukowej z obszaru socjobiologii rozrywki i memetyki [04-b_U10]
02-MO2SN-14_U10 [5/5]
ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako Homo Ludens, pogłębioną w odniesieniu do aktywności komunikacyjnej z zachowaniem perspektywy współczesnego ewolucjonizmu; [04-b_W01]
02-MO2SN-14_W01 [5/5]
ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu wiedzy o komunikacji kulturowej ze szczególnym uwzględnieniem neoewolucjonistyczych badań nad zabawą/rozrywka/konsumpcją [04-b_W03]
02-MO2SN-14_W03 [5/5]
zna szkoły, tendencje i kierunki badań nad człowiekiem i kulturą ukazujące biologiczne zapośredniczenie zjawisk kulturowych, takich jak : komunikacja medialna, kultury wizualne, estetyka wizualności, memetyka [04-b_W06]
02-MO2SN-14_W06 [5/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d]
sprawdzenie wiedzy oraz kształconych umiejętności i kompetencji
04-b_K01 04-b_K02 04-b_K06 04-b_U01 04-b_U02 04-b_U04 04-b_U05 04-b_U10 04-b_W01 04-b_W03 04-b_W06
sprawozdanie z lektury [ 02-MO2SN-14-w_h]
weryfikacja przyswojonego materiału i umiejętności czytania tekstu naukowego ze zrozumieniem
04-b_U01 04-b_W01 04-b_W03 04-b_W06
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
laboratory classes [02-MO2S-14-f_l]
zajęcia konwersatoryjne prezentujące problematykę socjobiologiczną i memetyczną
30
praca ze wskazaną literaturą obejmująca samodzielne przyswojenie, utrwalenie i pogłębienie wiedzy z zakresu wyznaczonego ramami przedmiotu
30 dyskusja/debata sprawdzająca [02-MO2SN-14-w_d] sprawozdanie z lektury [ 02-MO2SN-14-w_h]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
winter semester 2017/2018 Socjobiologia rozrywki [02-KM-S2-010b] Polish