Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP II Field of study: Polish Philology
Programme code: 02-S1FLP12.2015

Module name: Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP II
Module code: 02-FP-PN-S1-DJL.2
Programme code: 02-S1FLP12.2015
Semester:
  • summer semester 2017/2018
  • summer semester 2016/2017
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
W czasie zajęć student diagnozuje sytuacje komunikacyjne na lekcjach języka polskiego. Poznaje podstawę programową, programy i podręczniki do nauczania języka polskiego – uczy się określać ich funkcje i wybierać pod kątem przydatności dla efektywnego uczenia komunikacji, a także oceniać czytelność. Uczy się rozróżniać modele podręczników kształcenia językowego i oceniać pod kątem wykorzystania na lekcjach języka polskiego. Poznaje specyfikę metod polonistycznych, różnych sposobów wyznaczania i formułowania celów kształcenia języka. Poznaje także strukturę różnych typów lekcji i sposoby ich zapisu. W czasie zajęć uczy się przekładać nowoczesne metodologie językoznawcze i literaturoznawcze na strategie nauczania w szkole. Projektowanie lekcji/ fragmentów lekcji (w grupie studenckiej), sytuacji motywacyjnych i problemowych pozwala na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy.
Prerequisites:
Moduł dla studentów specjalności nauczycielskiej, którzy zaliczyli zajęcia z psychologii i pedagogiki, a także z podstaw dydaktyki.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Ma elementarną wiedzę z językoznawstwa i literaturoznawstwa (o działach i poddziałach), zna podstawową terminologię w tym zakresie; a także nt. celów ogólnych i szczegółowych edukacji polonistycznej w szkole podstawowej oraz nt. sposobów wyznaczania i formułowania celów tej edukacji oraz umie samodzielnie wyznaczać i formułować cele kształcenia językowego i literackiego na II etapie edukacyjnym. [DJL.2_1]
K_W02 [2/5] K_W03 [2/5] K_W04 [2/5] KN_W01 [2/5] KN_W05 [2/5] KN_W08 [2/5] KN_U01 [2/5] KN_U02 [2/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat polonistycznych kompetencji kluczowych zapisanych w podstawie programowej dla drugiego etapu kształcenia, zna wybrane programy autorskie i podręczniki szkolne do języka polskiego (ich strukturę, funkcje i kryteria oceny) na II etapie edukacyjnym oraz umie dokonać ich analizy pod kątem celów i treści kształcenia. [DJL.2_2]
K_U01 [3/5] KN_W06 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U07 [3/5]
Ma niezbędną wiedzę z zakresie porozumiewania się nauczyciela z uczniami na lekcjach j. polskiego i poza nimi, jego prawidłowości i Zakłóceń oraz umie świadomie analizować i interpretować zachowania językowe nauczycieli i uczniów, rozpoznawać motywy ich działania. [DJL.2_3]
K_K03 [3/5] KN_W01 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_U02 [3/5]
Zna podstawowe środki dydaktyczne (w tym środki multimedialne i nowoczesne technologie) i ich funkcje, rozumie istotę zasad dydaktycznych, metod kształcenia językowego i literackiego oraz form pracy nad językiem i świadomością literacką ucznia w szkole podstawowej, umie je zastosować. [DJL.2_4]
K_U05 [2/5] K_K05 [2/5] KN_W05 [2/5] KN_U05 [2/5]
Potrafi pod kierunkiem opiekuna dydaktycznego dokonywać obserwacji sytuacji dydaktycznych – analizować proces dydaktyczny z kształcenia językowego i literackiego i opisywać go. [DJL.2_5]
K_W07 [3/5] KN_U12 [3/5]
Zna strukturę i typy lekcji kształcenia językowego, literackiego i kulturowego w szkole podstawowej oraz umie twórczo spożytkować propozycje dydaktyczne zamieszczone w publikacjach polonistycznych, umie budować koncepcje (modele) lekcji językowych i literackich oraz zintegrowanych w szkole podstawowej. [DJL.2_6]
K_U05 [2/5] KN_W08 [2/5] KN_U05 [2/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów i potrafi swoją szczegółową wiedzę z zakresu teorii języka i komunikacji, poetyki opisowej, historycznej oraz zagadnień teorii literatury przełożyć na język lekcji w szkole na drugim etapie kształcenia. [DJL.2_7]
K_W07 [3/5] K_U08 [3/5] KN_W10 [3/5] KN_U05 [3/5]
Potrafi własną spójną interpretację tekstu literackiego z zastosowaniem wiedzy o języku przełożyć na język lekcji, stosując typowe metody dydaktyczne w celu wprowadzenia ucznia na drugim etapie kształcenia w procedury odbioru tekstu literackiego. [DJL.2_8]
K_U02 [2/5] K_U09 [2/5] KN_U04 [2/5]
Przyjmuje postawę otwartą na językowo-kulturowe problemy środowiska szkolnego, rozwijając własne umiejętności komunikacyjne i dydaktyczne. [DJL.2_9]
K_K01 [2/5] K_K09 [2/5] KN_K01 [2/5] KN_K02 [2/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Zadania warsztatowe [DJL.2_w_1]
Przygotowanie fragmentów lekcji dotyczących sytuacji motywacyjnych i stworzenia sytuacji problemowych do konkretnego tematu – z wykorzystaniem wskazanych metod polonistycznych.
DJL.2_1 DJL.2_2 DJL.2_3 DJL.2_4 DJL.2_5 DJL.2_6 DJL.2_7
projekt [DJL.2_w_2]
Przygotowanie analizy wybranego programu do języka polskiego na II etap edukacji.
DJL.2_1 DJL.2_2 DJL.2_3 DJL.2_4 DJL.2_6 DJL.2_7
projekt [DJL.2_w_3]
Przygotowanie recenzji podręcznika do języka polskiego (literackiego, do kształcenia językowego) na II etap edukacji.
DJL.2_1 DJL.2_2 DJL.2_3 DJL.2_4 DJL.2_6 DJL.2_7
prezentacja [DJL.2_w_4]
Projekt lekcji/ fragmentu lekcji na podstawie własnego konspektu, zaprezentowanie go na forum grupy.
DJL.2_3 DJL.2_4 DJL.2_5 DJL.2_6 DJL.2_7 DJL.2_8 DJL.2_9
Test sprawdzający [DJL.2_w_5]
Test sprawdzający umiejętność wykorzystania metodologii dydaktycznych, językoznawczych i literaturoznawczych w konstruowaniu lekcji.
DJL.2_1 DJL.2_2 DJL.2_3 DJL.2_4 DJL.2_5 DJL.2_6 DJL.2_7 DJL.2_8 DJL.2_9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
laboratory classes [DJL.2_fs_1]
metody podające (m.in.: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (m.in.: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu, warsztaty), metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana).
30
samodzielna lektura tekstów wskazanych na zajęciach jako obowiązkowe; przygotowanie opisu fragmentów lekcji literackiej i językowej; wyszukiwanie materiałów i pomocy dydaktycznych potrzebnych na zajęciach oraz do własnych projektów fragmentów lekcji, analiza podręczników, podstawy programowej i programów z języka polskiego; przygotowanie recenzji podręcznika
60 Zadania warsztatowe [DJL.2_w_1] projekt [DJL.2_w_2] projekt [DJL.2_w_3] prezentacja [DJL.2_w_4]
lecture [DJL.2_fs_2]
metoda podająca (wykład aktywizujący), metody eksponujące
15
aktywne uczestnictwo, konsultacje elektroniczne, lektura wskazanych tekstów
15 Test sprawdzający [DJL.2_w_5]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)