Podstawy metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej
Field of study: Pedagogy
Programme code: 12-S1PE12.2014
| Module name: | Podstawy metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej |
|---|---|
| Module code: | 12-PE-AR-S1-6PMPO |
| Programme code: | 12-S1PE12.2014 |
| Semester: | winter semester 2016/2017 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 2 |
| Description: | Przedmiot Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej ma zapoznać studentów z zagadnieniami i usystematyzowanymi sposobami realizacji celów stojących przed pedagogiką opiekuńczą. Ma zapewnić teoretyczne i praktyczne podstawy stosowania metod i sposobów pracy opiekuńczo-wychowawczej. Zadaniem realizowanym podczas realizacji treści przedmiotu jest kształtowanie predyspozycji przydatnych w pracy z jednostką, rodziną, grupą oraz kształtowanie umiejętności związanych z organizowaniem pracy opiekuńczo-wychowawczej. Zajęcia mają rozbudzić w studentach potrzebę budowania wizji samego siebie jako pedagoga opiekuńczo-wychowawczego i asystenta rodziny. |
| Prerequisites: | zalecana realizacja przedmiotów: Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, Metody aktywizujące w pracy opiekuńczo-wychowawczej |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [_K_1] |
K_K07 [4/5] |
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych, a także wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_2] |
K_K08 [4/5] |
potrafi analizować, oceniać, selekcjonować teksty naukowe, formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze; potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym [_U_1] |
K_U02 [4/5] |
ma praktyczne umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające pracę wychowawczą lub profilaktyczną z dziećmi, młodzieżą, rodziną, czy osobami starszymi [_U_2] |
K_U03 [4/5] |
umie dokonywać oceny różnych form opieki nad osobami oraz rodzinami wymagającymi wsparcia i opieki, stawiać pytania dotyczące problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania; dokonuje refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami pracy i współpracy z dzieckiem, rodziną, człowiekiem z różnych powodów niesamodzielnym; nad rzeczywistością wychowawczą; nad własnymi działaniami w zakresie opieki i wychowania dzieci, młodzieży i osób starszych [_U_3] |
K_U14 [3/5] |
ma wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi; z zakresu metodyki pracy asystenta rodziny; zna problemy pracy wychowawców, asystentów rodziny i funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych; zna potrzeby i problemy osób i rodzin wymagających wsparcia, opieki i pomocy w różnych zakresach w środowisku lokalnym [_W_1] |
K_W13 [4/5] |
ma podstawową wiedzę niezbędną do udzielania skutecznej pomocy jednostce, rodzinie oraz grupie społecznej w osiąganiu i utrzymaniu pełni możliwości fizycznych, psychicznych i społecznych w środowisku zamieszkania i/lub placówce opiekuńczo-wychowawczej; ma podstawową wiedzę dotyczącą przydatności pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w prawidłowej i zgodnej z zasadami bezpieczeństwa organizacji struktur edukacyjnych oraz poszukiwań możliwości minimalizacji zagrożeń dla wychowania [_W_2] |
K_W16 [3/5] |
ma podstawową wiedzę mającą mu umożliwić osobiste i twórcze poszukiwanie własnej pedagogiki /pedagogii/; doprowadzenie do krytycznego i refleksyjnego wzbogacania i tworzenia własnego, indywidu¬alnego stylu pedagogicznego [_W_3] |
K_W18 [3/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| egzamin pisemny [_w_1] | sprawdzenie stopnia znajomości treści prezentowanych podczas wykładów i literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej |
_W_1 |
| kolokwium [_w_2] | sprawdzenie stopnia znajomości treści prezentowanych podczas ćwiczeń i literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej |
_W_2 |
| ocena prezentacji referatów przez studentów [_w_3] | ocena referatu dotyczącego metodycznego postępowania w pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych w konkretnych instytucjach |
_K_1 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [_fs_1] | metoda wykładu z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych połączonego z prezentacją literatury, materiałów źródłowych |
15 | lektura literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej |
10 |
egzamin pisemny [_w_1] |
| practical classes [_fs_2] | przygotowanie i przedstawienie plany pracy –zajęcia warsztatowe z zastosowaniem metod poszukujących, burzy mózgów, dyskusji; praca z tekstem, analiza przypadków |
15 | samodzielna analiza przypadków oraz stworzenie planu pracy z wykorzystaniem metod pracy opiekuńczo-wychowawczej |
10 |
kolokwium [_w_2] |
| practical classes [_fs_3] | prezentacja przez studentów referatów z wykorzystaniem pokazu audiowizualnego |
15 | Przygotowanie referatu na podstawie literatury przedmiotu |
10 | |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||