Dzieje dyskursu publicznego Field of study: Polish Philology
Programme code: 02-S1FLP12.2017

Module name: Dzieje dyskursu publicznego
Module code: 02-FP-DP-S1-DDP
Programme code: 02-S1FLP12.2017
Semester: summer semester 2018/2019
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 1
Description:
Moduł dotyczy wiedzy na temat procesów kształtowania się dyskursu publicznego od czasów starożytnych po czasy współczesne; zostanie podana definicja pojęcia „dyskurs” i definicja szczegółowa pojęcia „dyskurs publiczny”, co pozwoli na odróżnienie dyskursu publicznego i prywatnego zgodnie z zasadą trzech sfer: oikos, polis i eklezja; omówiony zostanie wpływ retoryki i jej podstaw filozoficznych na kształtowanie się dyskursu publicznego w dawnej Europie i współcześnie; omówiony zostanie wpływ formacji społeczno-politycznych, ruchów społecznych i ideologii na kształtowanie się i przemiany dyskursu publicznego; uwzględniony zostanie szczególnie wpływ przemian ustrojowych (np. państwo totalitarne a dyskurs publiczny, wpływ propagandy na publiczny dyskurs państwa; państwo demokratyczne a kształtowanie się dyskursu publicznego); omówione zostaną odmiany współczesnych dyskursów publicznych i ich korzenie (np. dyskurs romantyczny, dyskurs liberalny, dyskurs populistyczny); omówione zostaną także podstawowe metody analizy dyskursów (np. krytyczna analiza dyskursu [KAD], zwłaszcza analizy wykorzystujące narzędzia językowe; ukazany zostanie wpływ stylów i odmian funkcjonalnych języka na konstytuowanie się współczesnych form dyskursu publicznego.
Prerequisites:
Brak.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna podstawową terminologię z zakresu nauk humanistycznych przydatną dla literaturoznawstwa oraz nauki o języku; zna pojęcia literaturoznawcze i językoznawcze wykorzystywane przez inne nauki humanistyczne [DDP_1]
K_W02 [2/5]
potrafi pracować w ramach zespołu realizującego wyznaczone przez nauczyciela akademickiego zadanie [DDP_10]
K_K06 [4/5]
ma świadomość znaczenia języka i tradycji literackiej w wytwarzaniu kultury jako dobra narodowego, lokalnego, środowiskowego [DDP_11]
K_K07 [4/5]
potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych [DDP_12]
K_K10 [5/5]
posiada wiedzę z dziedziny teorii kultury w zakresie pozwalającym ujmować wszelkie teksty, zarówno literackie, jak i nieliterackie będące realizacją określonego kodu kulturowego [DDP_2]
K_W12 [2/5]
posiada wiedzę o wpływie innych kultur na literaturę i język polski; rozumie związki i zależności między różnymi literaturami, kulturami i kodami komunikacyjnymi [DDP_3]
K_W13 [2/5]
ma świadomość społecznego i zawodowego zróżnicowania języka oraz obiegów literackich; posiada znajomość zróżnicowań stylistyczno- i funkcjonalnojęzykowych [DDP_4]
K_W19 [3/5]
ma podstawową wiedzę o instytucjach i ośrodkach kultury; orientuje się w ich roli i znaczeniu; posiada orientację w życiu politycznym i wpływie ośrodków politycznych na tworzenie się dyskursów w sferze publicznej [DDP_5]
K_W20 [4/5]
samodzielnie pracuje z tekstami źródłowymi (literackimi, a zwłaszcza nieliterackimi), czyta i potrafi wykorzystać literaturę naukową z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa i komunikacji społecznej [DDP_6]
K_U05 [3/5]
umie przeprowadzić analizę współczesnego tekstu literackiego i nieliterackiego na poziomie retorycznym [DDP_7]
K_U09 [3/5]
postrzega zjawiska językowe i literackie przez pryzmat społeczno-kulturowego zróżnicowania obiegów komunikacyjnych [DDP_8]
K_U12 [3/5]
posiada dobrą adaptacyjność do wymagań rynku pracy [DDP_9]
K_K02 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Test sprawdzający [DDP_w_1]
Test weryfikujący znajomość historii dyskursu publicznego na podstawie załączonych lektur i słuchania wykładów.
DDP_1 DDP_10 DDP_11 DDP_12 DDP_2 DDP_3 DDP_4 DDP_5 DDP_6 DDP_7 DDP_8 DDP_9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [DDP_fs_1]
Zajęcia prowadzone są z użyciem poniższych metod: 1. oglądowa (pokaz, obserwacja); 2. słowna (opis, objaśnienie, wyjaśnienie); 3. metoda podająca: wykład informacyjny; 4. metoda problemowa: ujawnienie problemu i interaktywna próba jego rozwiązania.
15
samodzielna, wnikliwa lektura podanych tekstów, powtórka i ugruntowanie materiału omówionego na wykładzie
15 Test sprawdzający [DDP_w_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)