Ochrona środowiska B Field of study: Geology
Programme code: 04-S1GE12.2017

Module name: Ochrona środowiska B
Module code: 04-GE-S1-123
Programme code: 04-S1GE12.2017
Semester: winter semester 2018/2019
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
Celem modułu Ochrona środowiska B jest umożliwienie zrozumienia interakcji pomiędzy środowiskiem a człowiekiem oraz ko-nieczności zapobiegania niekorzystnym skutkom działalności człowieka. Poprzez poznanie struktur środowiska, praw rządzących ty-mi strukturami, metod oceny stanu i antropogenicznych przekształceń środowiska oraz sposobów zapobiegania tym przekształceniom student kształtuje postawę otwarcia na potrzeby nie tylko swoje lecz także innych użytkowników tych samych zasobów przyrody. Po-znaje cykl życia wybranych urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarowaniem różnymi geokomponen-tami środowiska. Różnorodność zajęć powoduje nabywanie umiejętności przydatnych w dalszych studiach: poszukiwania wiedzy, py-tania, postrzegania zjawisk, samodzielnego wnioskowania, wreszcie pisemnego syntetyzowania zebranych informacji. Po osiągnięciu efektów kształcenia modułu student powinien dostrzegać, że wszelkie działania w geologii mają nierozerwalny związek ze środowi-skiem, kształtują je i muszą być podporządkowane etyce ekologicznej.
Prerequisites:
osiągnięcie efektów kształcenia przewidzianych dla poziomu szkoły średniej w zakresie fizyki, chemii, biologii, geografii, etyki (religii)
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony i inżynierii środowiska i pogłębia wiedzę w zakresie wybra-nej problematyki [04-GE-S1-123-1]
1GL_W01 [1/5] 1GL_W03 [2/5] 1GL_W11 [2/5]
opisuje i wyjaśnia zjawiska oraz przyczyny i skutki globalnych i regionalnych oddziaływań człowieka na środowisko, ocenia wpływ metod i technik stosowanych do rozwiązywania globalnych problemów śro-dowiska zarówno na biotyczne jak i abiotyczne elementy środowiska, rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej w środowisku [04-GE-S1-123-2]
1GL_W05 [3/5] 1GL_W07 [3/5] 1GL_W10 [2/5] 1GL_W11 [1/5]
opisuje i tłumaczy źródła powstania, sposoby ograniczania i technicznego unieszkodliwiania zanie-czyszczeń materiałowych i energetycznych wprowadzanych do środowiska (ścieki, odpady komunal-ne, przemysłowe, deformacje atmo-, bio- i litosfery) [04-GE-S1-123-3]
1GL_W03 [2/5] 1GL_W09 [2/5] 1GL_W10 [1/5] 1GL_W11 [1/5]
potrafi przygotować syntetyczne, krytyczne opracowanie wybranego problemu z zakresu ochrony śro-dowiska z wykorzystaniem wybranej literatury i innych dostępnych źródeł (bazy danych) zarówno w języku polskim jak i obcym lub zaplanować prosty eksperyment dotyczący wybranego problemu ochrony środowiska [04-GE-S1-123-4]
1GL_W12 [1/5] 1GL_U01 [3/5] 1GL_U04 [2/5] 1GL_U07 [3/5] 1GL_U10 [3/5] 1GL_U11 [2/5]
potrafi działać racjonalnie i ekonomicznie w zakresie minimalizacji obciążania środowiska, oceniać za-grożenia wywołane technicznymi sposobami unieszkodliwiania zanieczyszczeń, postrzega środowisko jako system powiązanych ze sobą geokomponentów, których poprawa wymaga stosowania adekwat-nych metod, narzędzi i parametrów [04-GE-S1-123-5]
1GL_U02 [1/5] 1GL_U04 [2/5] 1GL_U05 [1/5] 1GL_U06 [4/5] 1GL_U09 [3/5]
postrzega wartości środowiska, ceni je, dostrzega relacje wiążące istoty żywe ze środowiskiem i zdolny jest ocenić odpowiedzialność człowieka za podejmowane obecnie decyzje, których skutki będą obcią-żać przyszłe pokolenia [04-GE-S1-123-6]
1GL_K02 [3/5] 1GL_K03 [4/5] 1GL_K05 [2/5]
wykazuje aktywną postawę do poznawania rzeczy nowych i wykorzystywania ich dla wzbogacania własnej wiedzy; krytycznego i twórczego myślenia oraz otwartości na poglądy innych [04-GE-S1-123-7]
1GL_K01 [2/5] 1GL_K02 [3/5] 1GL_K06 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
esej [04-GE-S1-123-w-1]
pisemne opracowanie wybranego zagadnienia na podstawie samodzielnych studiów literatury, z możliwością konsultacji z prowadzącym oraz własnych obserwacji i do-świadczeń
04-GE-S1-123-1 04-GE-S1-123-2 04-GE-S1-123-4 04-GE-S1-123-6 04-GE-S1-123-7
budowa modelu z elementów [04-GE-S1-123-w-2]
z dostarczonych elementów (fotografie, opisy, dane liczbowe) należy odtworzyć prawidłowy ciąg technologiczny obserwowany w trakcie wycieczek terenowych
04-GE-S1-123-3 04-GE-S1-123-5 04-GE-S1-123-7
test kompetencji i umiejętności [04-GE-S1-123-w-3]
sprawdzenie w formie pytań zaobserwowanych w terenie zjawisk
04-GE-S1-123-1 04-GE-S1-123-3 04-GE-S1-123-6 04-GE-S1-123-7
egzamin – test wielokrotnego wyboru [04-GE-S1-123-w-4]
weryfikacja wiedzy w oparciu o treść wykładów i pozostałych form prowadzenia zajęć; po ich zaliczeniu
04-GE-S1-123-1 04-GE-S1-123-2 04-GE-S1-123-3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [04-GE-S1-123-fs-1]
prowadzone przez specjalistów z różnych dziedzin omawiają poszczególne geokomponenty (atmo-, bio-, hydro-, lito- i antroposferę), ich zagro-żenia, sposoby zapobiegania im, przepisy prawne oraz wskazują najważniejsze pro-blemy w ochronie środowiska.
30
poszerzanie wiedzy w oparciu o wskazaną i samodzielnie znalezioną literaturę i inne i materiały w zakresie wybranej tematyki szczegółowej; przyswojenie i uporządko-wanie posiadanej wiedzy w zakresie tema-tyki wykładów
10 egzamin – test wielokrotnego wyboru [04-GE-S1-123-w-4]
field practice [04-GE-S1-123-fs-3]
kilkugodzinne wyjazdy połączone ze zwiedzaniem i obserwacjami terenowymi np. nowoczesnej oczyszczalni ścieków, składowiska odpadów, terenów przekształconych eksploatacją górniczą; grupy liczą 20-30 studentów, odbywają się w dni powszednie wolne od zajęć na uczelni
18
notatki i szkice w terenie,
2 budowa modelu z elementów [04-GE-S1-123-w-2] test kompetencji i umiejętności [04-GE-S1-123-w-3]
practical classes [04-GE-S1-123-fs-4]
podsumowanie i usystematyzowanie obserwacji terenowych z użyciem klasycznej metody problemowej, sprawdzenie stopnia zrozumienia problematyki poruszanej na wycieczkach metodą gry dydaktycznej lub testu kompetencji i umiejętności
9
samodzielne uporządkowanie i połączenie w logiczny ciąg notatek zrobionych w terenie, krytyczna analiza sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych
5 budowa modelu z elementów [04-GE-S1-123-w-2] test kompetencji i umiejętności [04-GE-S1-123-w-3]
practical classes [04-GE-S1-123-fs-5]
wzajemna wymiana doświadczeń pomiędzy studentami nabytych podczas opracowania wybranego problemu
3
spontaniczne dzielenie się wiedzą nabytą podczas opracowania wybranego problemu, połączone ze studiowaniem kolekcji najlepszych esejów z lat ubiegłych
3 esej [04-GE-S1-123-w-1] budowa modelu z elementów [04-GE-S1-123-w-2] test kompetencji i umiejętności [04-GE-S1-123-w-3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)