Stereotypy, antystereotypy, uprzedzenia w kulturze i edukacji
Field of study: Promotional and Crisis Communication
Programme code: 02-S1KP12.2016

Module name: | Stereotypy, antystereotypy, uprzedzenia w kulturze i edukacji |
---|---|
Module code: | 02-KPIKS-SAUKE |
Programme code: | 02-S1KP12.2016 |
Semester: | winter semester 2019/2020 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Uprzedzenia – definicja, mechanizm powstawania, komponenty uprzedzeń, ich funkcjonowanie i konsekwencje; stereotypy – definicja, mechanizm powstawania i funkcjonowania stereotypów, przyczyny ich trwałości, właściwości opisowe, wartościujące, komunikacyjne stereotypów, przykłady stereotypów, ich pochodzenie, zależność kulturowa, sposoby aktywizacji i zmiany stereotypów, kategoryzacja społeczna, stereotypy a samospełniające się proroctwa, mechanizm kozła ofiarnego, obwinianie ofiary, konsekwencje stereotypów. Stereotyp w aspekcie rozwojowym (m.in. przekaz społeczny a stereotyp). Stereotypy a uprzedzenia. Stereotyp i antystereotyp – dwa bieguny procesu stereotypizacji. Geneza i formy uprzedzeń. Mity, stereotypy (autostereotypy), uprzedzenia dotyczące edukacji szkolnej (obraz szkoły, nauczyciela, ucznia, ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych, relacja mistrz-uczeń); obecne w tekstach literackich, filmowych, publicystycznych. |
Prerequisites: | Brak |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej nauczyciela, zwłaszcza nauczyciela polonisty-logopedy. [SAUKE_1] |
Kpik_W18 [4/5] |
Potrafi korzystać z technik informacyjnych i różnych mediów, wyszukiwać, dokonywać selekcji oraz wartościować treści zamieszczone w internetowych źródłach informacji, stosować internetowe źródeł informacji oraz narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej w pracy nauczyciela/logopedy. [SAUKE_10] |
Kpik_U18 [1/5] |
Potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego oraz pracować w ramach zespołu realizującego te zadania. [SAUKE_11] |
Kpik_K03 [3/5] |
Rozumie fenomen wielokulturowości; zdaje sobie sprawę z doniosłości przenikania się wpływów kulturowych. [SAUKE_12] |
Kpik_K04 [5/5] |
Jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, zgodny z obowiązującymi przepisami i normami etycznymi. [SAUKE_13] |
Kpik_K07 [3/5] |
Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne w pracy nauczyciela, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami prawa i etyki w pracy polonisty-logopedy. [SAUKE_14] |
Kpik_K06 [3/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do dziecka działania, postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej, wykonując swoje obowiązki, okazuje dziecku i jego opiekunom szacunek, ma na uwadze dobro dziecka. [SAUKE_15] |
Kpik_K06 [3/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat kompetencji kluczowych i sposobów ich kształtowania na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym. [SAUKE_2] |
Kpik_W18 [3/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat porozumiewania się na lekcjach i zajęciach w celach dydaktycznych. [SAUKE_3] |
Kpik_W19 [4/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych, terapeutycznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów. [SAUKE_4] |
Kpik_W19 [4/5] |
Potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów, w tym zwłaszcza artystycznych, a także przeprowadzić ich wszechstronną analizę i interpretację w celu określenia ich znaczeń, wartości, oddziaływania społecznego. [SAUKE_5] |
Kpik_W03 [2/5] |
Samodzielnie pracuje z tekstami źródłowymi (literackimi i nieliterackimi), czyta i potrafi wykorzystać literaturę naukową z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. [SAUKE_6] |
Kpik_W01 [2/5] |
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informację przy użyciu różnych źródeł i sposobów, a także formułować i uzasadniać na tej podstawie własne sądy oraz artykułować je za pośrednictwem różnych mediów. [SAUKE_7] |
Kpik_U18 [2/5] |
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki ogólnej i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym. [SAUKE_8] |
Kpik_U21 [3/5] |
Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w placówkach oświatowych. [SAUKE_9] |
Kpik_U22 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
zaliczenie [z_1] | Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie. |
SAUKE_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
practical classes [SAUKE_C] | Metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa, metoda tekstu przewodniego), metody praktyczne (w tym ćwiczenia analityczno-interpretacyjne, prezentacja multimedialna), metody aktywizujące (w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna, buzz grups), metoda projektu. |
30 | Samodzielne przygotowanie się do każdych zajęć (w tym: analiza sytuacji dydaktyczno-wychowawczych), przygotowanie projektów. |
30 |
zaliczenie [z_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |