Trudności w czytaniu i pisaniu Field of study: Promotional and Crisis Communication
Programme code: 02-S1KP12.2016

Module name: Trudności w czytaniu i pisaniu
Module code: 02_KPIKS-TCZP
Programme code: 02-S1KP12.2016
Semester: winter semester 2019/2020
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Description:
Celem nauczania przedmiotu jest wyposażenie w wiedzę i umiejętności dotyczące diagnozy i terapii w przypadku zagrożenia trudnościami w czytaniu i pisaniu na etapie przedszkola i szkoły, także dysleksji. Ważnym obszarem jest ukazanie możliwości profilaktyki w tym zakresie, metod terapii, a także konieczności współpracy z innymi specjalistami zajmującymi się dzieckiem i jego rodzicami.
Prerequisites:
Brak
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna podstawową terminologię w zakresie typologii zaburzeń dotyczących procesu czytania i pisania [TCZP_1]
Kpik_W04 [5/5]
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące odpowiedzialności w stosunku do osoby z trudnościami w rozwoju mowy i języka [TCZP_10]
Kpik_K08 [5/5]
Ma wiedzę o biologicznych uwarunkowaniach rozwoju umiejętności czytania i pisania [TCZP_2]
Kpik_W17 [5/5]
Ma wiedzę na temat sposobów współpracy z rodzicami i innymi osobami zajmującymi się dzieckiem z zaburzeniami w czytaniu i pisaniu lub z zagrożeniem trudnościami w uczeniu się czytania i pisania [TCZP_3]
Kpik_W19 [4/5]
Zna zasady, metody i etapy postępowania logopedycznego, w tym w szczególności w przypadku profilaktyki zaburzeń czytania i pisania oraz prowadzenia diagnozy i terapii [TCZP_4]
Kpik_W20 [5/5]
Zna czynniki i mechanizmy rozwoju umiejętności czytania i pisania w ontogenezie [TCZP_5]
Kpik_W21 [4/5]
Zna czynniki i mechanizmy rozwoju umiejętności czytania i pisania w ontogenezie [TCZP_6]
Kpik_U24 [4/5]
Samodzielnie i pod kierunkiem planuje i realizuje projekty związane z pomocą osobom z trudnościami w czytaniu i pisaniu lub z ryzykiem powstawania zaburzeń w tym zakresie wykazując się umiejętnościami organizacyjnymi i znajomością prawa oraz norm instytucji oświatowych oraz właściwą argumentacją [TCZP_7]
Kpik_U25 [4/5]
Posiada umiejętności w zakresie oceny procesu czytania i pisania oraz potrafi przygotować opinię dotyczącą stwierdzonych zaburzeń [TCZP_8]
Kpik_U26 [4/5]
Potrafi współdziałać w grupie przejmując w niej zarówno funkcje kierownicze jak i podrzędno-wykonawcze [TCZP_9]
Kpik_K02 [5/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
egzamin [e_1]
Egzamin w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
TCZP_1 TCZP_10 TCZP_2 TCZP_3 TCZP_4 TCZP_5 TCZP_6 TCZP_7 TCZP_8 TCZP_9
zaliczenie [z_1]
Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
TCZP_1 TCZP_10 TCZP_2 TCZP_3 TCZP_4 TCZP_5 TCZP_6 TCZP_7 TCZP_8 TCZP_9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [TCZP_C]
Metoda zadaniowa i problemowa – dyskusja, wykonywanie ćwiczeń i analiz.
30
Lektura podręczników i wybranych artykułów. Przeprowadzenie badania dziecka z trudnościami w czytaniu i pisaniu i wykonanie analizy diagnostycznej oraz zaprogramowanie terapii.
30 zaliczenie [z_1]
lecture [TCZP_W]
Metoda podająca z elementami interaktywności i prezentacji wizualnych.
15
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu wskazaną przez wykładowcę. Lektura wybranych partii podręcznikowych i artykułów.
45 egzamin [e_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)