Literatura dla dzieci Field of study: Promotional and Crisis Communication
Programme code: 02-S1KP12.2016

Module name: Literatura dla dzieci
Module code: 02-KPIKS-LD
Programme code: 02-S1KP12.2016
Semester: summer semester 2018/2019
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Moduł przygotowuje do interpretacji literatury dla dzieci z uwzględnieniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej studenta. Szczególny nacisk kładzie się na interpretację tekstów literackich możliwych do wykorzystania w edukacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, także tekstów wpisanych w podstawę programową na pierwszym i drugim etapie edukacji. Kluczowe hasła: literatura „czwarta” („osoba”), historia literatury dla dzieci, folklor dziecięcy, baśń, fantastyka, liryka dla dzieci, literatura terapeutyczna.
Prerequisites:
Brak
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna podstawową terminologię literaturoznawczą, posiada wiedzę o działach i poddziałach literaturoznawstwa, zna również podstawową terminologię z zakresu nauki o języku; posiada wiedzę o działach i poddziałach językoznawstwa ogólnego i stosowanego. [LD_1]
Kpik_W01 [3/5]
Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w placówkach oświatowych. [LD_10]
Kpik_U22 [2/5]
Potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze zwykłymi i specjalnymi problemami edukacyjnymi oraz uczniów uzdolnionych) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce. [LD_11]
Kpik_U23 [1/5]
Rozumie fenomen wielokulturowości; zdaje sobie sprawę z doniosłości przenikania się wpływów kulturowych. [LD_12]
Kpik_K04 [3/5]
Jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, zgodny z obowiązującymi przepisami i normami etycznymi. [LD_13]
Kpik_K06 [1/5]
Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne w pracy nauczyciela, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami prawa i etyki w pracy logopedy. [LD_14]
Kpik_K06 [2/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu i kraju, sam uczestniczy w życiu kulturalnym i potrafi podejmować działania mające służyć upowszechnieniu wśród młodego pokolenia wiedzy o polskiej kulturze, będącej integralnym składnikiem europejskiej różnorodności. [LD_15]
Kpik_K04 [3/5]
Ma wiedzę z dziedziny filozofii w zakresie pozwalającym rozumieć związki między literaturą i kulturą danej epoki a tradycją filozoficzną. [LD_2]
Kpik_W04 [2/5]
Ma uporządkowaną wiedzę o ewolucji gatunków w komunikacji językowej (literackiej i nieliterackiej). [LD_3]
Kpik_W04 [4/5]
Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów ze szczególnym uwzględnieniem komunikatów językowych, w tym literackich. [LD_4]
Kpik_W03 [3/5]
Ma podstawową wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania-uczenia się. [LD_5]
Kpik_W03 [3/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat kształtowania u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. [LD_6]
Kpik_W18 [2/5]
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych. [LD_7]
Kpik_U01 [1/5]
Potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów, w tym zwłaszcza artystycznych, a także przeprowadzić ich wszechstronną analizę i interpretację w celu określenia ich znaczeń, wartości, oddziaływania społecznego. [LD_8]
Kpik_U16 [4/5]
Wykazuje inwencję w analizie dotyczącej gatunków, konwencji oraz stylów, rozpoznaje, ocenia i umie twórczo spożytkować ekspresywne, estetyczne i pragmatyczne możliwości języka polskiego. [LD_9]
Kpik_U16 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
zaliczenie [z_1]
Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
LD_1 LD_10 LD_11 LD_12 LD_13 LD_14 LD_15 LD_2 LD_3 LD_4 LD_5 LD_6 LD_7 LD_8 LD_9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [LD_C]
Metoda podająca, problemowa i praktyczna. Analiza tekstów, warsztaty literackie.
30
Samodzielnie analizuje artykuły związane z literaturą dla najmłodszego odbiorcy, analizuje i interpretuje teksty, wpisując je w podstawę programową w poszczególnym typie szkoły. Zapoznaje się z kanonicznymi tekstami literatury „czwartej”.
30 zaliczenie [z_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)