Literatura dla dzieci
Field of study: Promotional and Crisis Communication
Programme code: 02-S1KP12.2016

Module name: | Literatura dla dzieci |
---|---|
Module code: | 02-KPIKS-LD |
Programme code: | 02-S1KP12.2016 |
Semester: | summer semester 2018/2019 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Moduł przygotowuje do interpretacji literatury dla dzieci z uwzględnieniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej studenta. Szczególny nacisk kładzie się na interpretację tekstów literackich możliwych do wykorzystania w edukacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, także tekstów wpisanych w podstawę programową na pierwszym i drugim etapie edukacji. Kluczowe hasła: literatura „czwarta” („osoba”), historia literatury dla dzieci, folklor dziecięcy, baśń, fantastyka, liryka dla dzieci, literatura terapeutyczna. |
Prerequisites: | Brak |
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Zna podstawową terminologię literaturoznawczą, posiada wiedzę o działach i poddziałach literaturoznawstwa, zna również podstawową terminologię z zakresu nauki o języku; posiada wiedzę o działach i poddziałach językoznawstwa ogólnego i stosowanego. [LD_1] |
Kpik_W01 [3/5] |
Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w placówkach oświatowych. [LD_10] |
Kpik_U22 [2/5] |
Potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze zwykłymi i specjalnymi problemami edukacyjnymi oraz uczniów uzdolnionych) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce. [LD_11] |
Kpik_U23 [1/5] |
Rozumie fenomen wielokulturowości; zdaje sobie sprawę z doniosłości przenikania się wpływów kulturowych. [LD_12] |
Kpik_K04 [3/5] |
Jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, zgodny z obowiązującymi przepisami i normami etycznymi. [LD_13] |
Kpik_K06 [1/5] |
Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne w pracy nauczyciela, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami prawa i etyki w pracy logopedy. [LD_14] |
Kpik_K06 [2/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu i kraju, sam uczestniczy w życiu kulturalnym i potrafi podejmować działania mające służyć upowszechnieniu wśród młodego pokolenia wiedzy o polskiej kulturze, będącej integralnym składnikiem europejskiej różnorodności. [LD_15] |
Kpik_K04 [3/5] |
Ma wiedzę z dziedziny filozofii w zakresie pozwalającym rozumieć związki między literaturą i kulturą danej epoki a tradycją filozoficzną. [LD_2] |
Kpik_W04 [2/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę o ewolucji gatunków w komunikacji językowej (literackiej i nieliterackiej). [LD_3] |
Kpik_W04 [4/5] |
Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów ze szczególnym uwzględnieniem komunikatów językowych, w tym literackich. [LD_4] |
Kpik_W03 [3/5] |
Ma podstawową wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania-uczenia się. [LD_5] |
Kpik_W03 [3/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę na temat kształtowania u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. [LD_6] |
Kpik_W18 [2/5] |
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych. [LD_7] |
Kpik_U01 [1/5] |
Potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów, w tym zwłaszcza artystycznych, a także przeprowadzić ich wszechstronną analizę i interpretację w celu określenia ich znaczeń, wartości, oddziaływania społecznego. [LD_8] |
Kpik_U16 [4/5] |
Wykazuje inwencję w analizie dotyczącej gatunków, konwencji oraz stylów, rozpoznaje, ocenia i umie twórczo spożytkować ekspresywne, estetyczne i pragmatyczne możliwości języka polskiego. [LD_9] |
Kpik_U16 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
zaliczenie [z_1] | Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie. |
LD_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
practical classes [LD_C] | Metoda podająca, problemowa i praktyczna. Analiza tekstów, warsztaty literackie. |
30 | Samodzielnie analizuje artykuły związane z literaturą dla najmłodszego odbiorcy, analizuje i interpretuje teksty, wpisując je w podstawę programową w poszczególnym typie szkoły. Zapoznaje się z kanonicznymi tekstami literatury „czwartej”. |
30 |
zaliczenie [z_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |