Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych na I i II etapie edukacji Field of study: Promotional and Crisis Communication
Programme code: 02-S1KP12.2016

Module name: Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych na I i II etapie edukacji
Module code: 02-KPIK-WUSPE
Programme code: 02-S1KP12.2016
Semester: winter semester 2018/2019
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
W ramach zajęć student zdobywa wiedzę na temat pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (na temat rozwijania predyspozycji i uzdolnień uczniów, a także na temat specyficznych trudności szkolnych), na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym. Kształtuje umiejętność posługiwania się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki ogólnej i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych. Ponadto rozwija kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych oraz dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w placówkach oświatowych.
Prerequisites:
Zaliczenie zajęć z podstaw psychologii i pedagogiki.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Ma podstawową wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania-uczenia się. [WUSPE_1]
Kpik_W02 [5/5]
Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w placówkach oświatowych. [WUSPE_10]
Kpik_U22 [4/5]
Ma podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków. [WUSPE_11]
Kpik_U23 [5/5]
Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne w pracy nauczyciela, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami prawa i etyki w pracy polonisty-logopedy. [WUSPE_12]
Kpik_K06 [3/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane w stosunku do dziecka działania, postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej, wykonując swoje obowiązki, okazuje dziecku i jego opiekunom szacunek, ma na uwadze dobro dziecka. [WUSPE_13]
Kpik_K07 [3/5]
Zna podstawową terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk oraz sytuacji psychologiczno-pedagogicznych, logopedycznych, dydaktycznych. [WUSPE_2]
Kpik_W04 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej nauczyciela logopedy. [WUSPE_3]
Kpik_W18 [5/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych, terapeutycznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów. [WUSPE_4]
Kpik_W19 [5/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat sytuacji wychowawczych w toku działań terapeutycznych i dydaktycznych. [WUSPE_5]
Kpik_W19 [5/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat kształtowania u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. [WUSPE_6]
Kpik_W19 [5/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (na temat rozwijania predyspozycji i uzdolnień uczniów, a także na temat specyficznych trudności szkolnych), na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym. [WUSPE_7]
Kpik_W17 [5/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat możliwości i zakresu współpracy logopedy z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem. [WUSPE_8]
Kpik_W19 [5/5]
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki ogólnej i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na drugim etapie edukacyjnym. [WUSPE_9]
Kpik_U21 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
zaliczenie [z_1]
Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
WUSPE_1 WUSPE_10 WUSPE_11 WUSPE_12 WUSPE_13 WUSPE_2 WUSPE_3 WUSPE_4 WUSPE_5 WUSPE_6 WUSPE_7 WUSPE_8 WUSPE_9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [WUSPE_C]
Metody poszukujące (w tym: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa, metoda tekstu przewodniego), metody praktyczne (w tym ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektu, pokaz), metody aktywizujące (w tym: metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna).
15
Samodzielne przygotowanie się do każdych zajęć (w tym: analiza sytuacji wychowawczo-dydaktycznych), rozwiązywanie zadań utrwalających, powtórka i usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach, przygotowanie dwóch projektów.
15 zaliczenie [z_1]
lecture [WUSPE_W]
Wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład interaktywny , metody eksponujące impresywne, pokaz.
15
Aktywne uczestnictwo, konsultacje elektroniczne, lektura wskazanych tekstów, przygotowanie zagadnień do testu i egzaminu.
15 zaliczenie [z_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)