Podstawy dydaktyki Field of study: Promotional and Crisis Communication
Programme code: 02-S1KP12.2016

Module name: Podstawy dydaktyki
Module code: 02-KPIKS-PD
Programme code: 02-S1KP12.2016
Semester: summer semester 2017/2018
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Dydaktyka ogólna wśród nauk pedagogicznych. Orientacje teoretyczne wobec procesu uczenia się i zasad kształcenia. Analiza treści kształcenia. Cele kształcenia – analiza taksonomiczna. Konstrukcja i ewaluacja programu kształcenia. Koncepcje, podziały i klasyfikacje metod kształcenia. Style nauczania. Motywacja i motywowanie w procesie kształcenia. Formy pracy. Środki dydaktyczne. Utrzymanie ładu i dyscypliny podczas zajęć edukacyjnych. Planowanie zajęć edukacyjnych. Niepowodzenia dydaktyczne - przyczyny i środki zaradcze. Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia. Typy i struktura lekcji. Mikronauczanie – modele kształcenia w ujęciu teorii wielostronnego kształcenia W. Okonia.
Prerequisites:
Brak
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
ma podstawową wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, wychowania i nauczania-uczenia się [PD_1]
Kpik_W02 [5/5]
potrafi korzystać z technik informacyjnych i różnych mediów, wyszukiwać, dokonywać selekcji oraz wartościować treści zamieszczone w internetowych źródłach informacji, stosować internetowe źródeł informacji oraz narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej w pracy nauczyciela/logopedy [PD_10]
Kpik_U23 [2/5]
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące odpowiedzialności w stosunku do osoby z trudnościami w rozwoju mowy i języka [PD_11]
Kpik_K08 [2/5]
dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne w pracy nauczyciela, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami prawa i etyki w pracy polonisty-logopedy [PD_12]
Kpik_K06 [2/5]
zna podstawową terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk oraz sytuacji psychologiczno-pedagogicznych, logopedycznych, dydaktycznych [PD_2]
Kpik_W02 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat porozumiewania na zajęciach logopedycznych i pozostałych lekcjach w celach wychowawczych i dydaktycznych [PD_3]
Kpik_W03 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych, terapeutycznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów [PD_4]
Kpik_W19 [5/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (na temat rozwijania predyspozycji i uzdolnień uczniów, a także na temat specyficznych trudności szkolnych), [PD_5]
Kpik_W19 [1/5]
potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki ogólnej i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych [PD_6]
Kpik_U23 [5/5]
potrafi umiejętnie dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki, metody i formy pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, terapeutycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wobec uczniów [PD_7]
Kpik_U23 [5/5]
ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi dobrze porozumiewać się z uczniami w celach dydaktycznych i wychowawczych, potrafi nawiązać kontakt z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w placówkach oświatowych [PD_8]
Kpik_U22 [1/5]
potrafi pracować w zespole i pełnić w nim różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania dydaktyczne, terapeutyczne i wychowawcze; ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację działań dydaktycznych, terapeutycznych, wychowawczych i opiekuńczych wobec uczniów, ma umiejętność współpracy z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów [PD_9]
Kpik_K07 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
zaliczenie [z_1]
Zaliczenie w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
PD_1 PD_10 PD_11 PD_12 PD_2 PD_3 PD_4 PD_5 PD_6 PD_7 PD_8 PD_9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
laboratory classes [PD_L]
metody podające (m.in.: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (m.in.: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu), metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana); analiza elementów programów nauczania, poszukiwanie, gromadzenie i analiza narzędzi pracy dydaktycznej – testy, wzory planów i programów działań pedagogicznych.
30
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, wypełnienie arkusza obserwacji, powtórzenie i usystematyzowanie materiału z zajęć oraz samodzielnej lektury, przygotowanie pisemnych prac w postaci projektów (scenariusz zajęć dydaktycznych, analiza programu nauczania, analiza podręcznika)
30 zaliczenie [z_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)