Teoria zaburzeń mowy Field of study: Promotional and Crisis Communication
Programme code: 02-S1KP12.2016

Module name: Teoria zaburzeń mowy
Module code: 02-KPIKS-TZM
Programme code: 02-S1KP12.2016
Semester: summer semester 2017/2018
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Description:
Nadrzędnym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z przedmiotem i zadaniami logopedii z uwzględnieniem najnowszych ustaleń naukowych. Student zapoznaje się z różnym ujęciem mowy w zależności od kierunku lingwistyki oraz etapu rozwoju myśli logopedycznej. Zna i różnicuje pojęcia kompetencji i sprawności oraz wie, od jakich czynników zależy ich rozwój. Teoria zaburzeń mowy ukazuje logopedię jako naukę teoretyczną i praktyczną zarazem, a także wyposaża studenta w wiedzę na temat działów logopedii, etapów i procedur postępowania logopedycznego. Szczególnie miejsce zajmują zagadnienia dotyczące diagnozy logopedycznej i działań postdiagnostycznych. Istotne jest także zapoznanie studenta z typologią zaburzeń mowy i charakterystyką poszczególnych jednostek nozologicznych.
Prerequisites:
Brak
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna podstawową terminologię w zakresie nauk zajmujących się mową i językiem w normie i w zaburzeniach [TZM_1]
Kpik_W04 [5/5]
Ma wiedzę o człowieku i komunikacji z uwzględnieniem zaburzeń mowy i języka [TZM_2]
Kpik_W17 [5/5]
Zna teorię zaburzeń mowy, procedury postępowania logopedycznego, a także współczesny przedmiot logopedii jako nauki i działalności praktycznej i stosowane metody badań logopedycznych [TZM_3]
Kpik_W20 [5/5]
Zna terminologię dotyczącą mechanizmów odpowiedzialnych za prawidłowy i zaburzony rozwój mowy oraz zna związki pomiędzy różnymi czynnikami wpływającymi na powstawanie zaburzeń mowy, w tym w komunikacji [TZM_4]
Kpik_W21 [5/5]
Ma podstawową wiedzę o języku i jego roli w systemie kultury, mechanizmach jego rozwoju, użycia oraz zapobiegania powstawaniu zaburzeń mowy [TZM_5]
Kpik_W22 [5/5]
Potrafi opisać istotę typowych metod i procedur logopedycznych stosowanych podczas diagnozy i terapii zaburzeń mowy [TZM_6]
Kpik_U23 [5/5]
Potrafi opisać poszczególne jednostki zaburzeń mowy oraz określać relacje przyczynowo-skutkowe ukazujące patomechanizm dysfunkcji mowy [TZM_7]
Kpik_U24 [5/5]
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności [TZM_8]
Kpik_K01 [5/5]
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące odpowiedzialności w stosunku do osoby z trudnościami w rozwoju mowy i języka [TZM_9]
Kpik_K08 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
egzamin [e_1]
Egzamin w formie określonej przez prowadzącego w sylabusie.
TZM_1 TZM_2 TZM_3 TZM_4 TZM_5 TZM_6 TZM_7 TZM_8 TZM_9
zaliczenie [z_1]
Zaliczenie w formie określonej przez prowadząc ego w sylabusie.
TZM_1 TZM_2 TZM_3 TZM_4 TZM_5 TZM_6 TZM_7 TZM_8 TZM_9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [TZM_C]
Metoda zadaniowa i problemowa – dyskusja, wykonywanie ćwiczeń i analiz.
15
Lektura podręczników i wybranych artykułów. Wykonywanie ćwiczeń i analiz wybranych terminów oraz ich porównywanie.
15 zaliczenie [z_1]
lecture [TZM_W]
Metoda podająca z elementami interaktywności i prezentacji wizualnych
15
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu wskazaną przez wykładowcę. Lektura wybranych partii podręcznikowych i artykułów.
45 egzamin [e_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)