Etyka ogólna Field of study: Philosophical Counseling and Coaching
Programme code: 05-S1DF12.2017

Module name: Etyka ogólna
Module code: DFC_m9
Programme code: 05-S1DF12.2017
Semester: summer semester 2017/2018
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 7
Description:
Moduł ETYKA OGÓLNA prezentuje etykę jako dyscyplinę filozoficzną, w której teoretyczny namysł nad istotą moralności i celem życia godnego człowieka splata się z praktykowaniem (ćwiczeniem) odpowiednich dyspozycji (cnót), kształtowaniem postawy wrażliwości i odpowiedzialności moralnej ludzi (zarówno jednostki, jak i grup społecznych). Wiedza etyczna zdobyta na podstawie poznania europejskiej tradycji etycznej (idei etycznych, koncepcji, stanowisk, problemów) umożliwia współczesnemu człowiekowi wybór właściwego modelu życia osobistego i uczestnictwa w tworzeniu dobra wspólnoty. Tak pojmowana etyka jest częścią filozofii jako sztuki życia, której można i należy się nauczyć. Moduł składa się z wykładu kończącego się egzaminem ustnym oraz ćwiczeń o charakterze aktywizującym, w czasie których studenci mają się wykazać umiejętnością rozpoznawania, stawiania i rozwiązywania problemów etycznych oraz umiejętnością uzasadniania wyborów moralnych, przygotować prace pisemne na podstawie samodzielnie wyszukanej literatury.
Prerequisites:
PODSTAWY FILOZOFII I DFC_13
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów z dziedziny etyki filozoficznej na podstawie samodzielnej lektury ich pism [DFC_m9_1]
K_W07 [4/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm moralnych [DFC_m9_2]
K_W18 [5/5]
rekonstruuje i konstruuje różnego rodzaju argumentacje, odwołując się do podstawowych przesłanek normatywnych danego stanowiska lub do założeń światopoglądowych bądź wyobrażeń kulturowych [DFC_m9 _3]
K_U09 [5/5]
pisze esej zaliczeniowy w oparciu o samodzielny dobór literatury [DFC_m9 _4]
K_U12 [4/5]
ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej [DFC_m9_5]
K_K02 [5/5]
dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki [DFC_m9_6]
K_K03 [5/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Egzamin [DFC_m9_w_1]
1. Student potrafi wskazać zależności między założeniami filozoficznymi i koncepcją etyczną 2. Student potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące specyfiki poszczególnych koncepcji etycznych, relacji między wzorem dobrego życia jednostki i społeczeństwa 3. Student potrafi rzeczowo i kompetentnie przedstawić treść dwóch wybranych lektur o tematyce etycznej (podejmujących diagnozę i ocenę współczesnych problemów moralnych)
DFC_m9_1 DFC_m9_2
Zaliczenie [DFC_m9_w_2]
Student zna kategorie etyczne i umie się nimi poprawnie posługiwać w formułowaniu wypowiedzi o współczesnych zjawiskach moralnych. Na przykład potrafi wskazać stanowiska wobec dopuszczalności samobójstwa, eutanazji, aborcji, wojny, przemocy, ich uzasadnienia i obecność takiej argumentacji w dyskursie społecznym. Student umie ukazać złożoność problemów etycznych i trudności w ich rozstrzyganiu. Student potrafi wskazać zależności między pojmowaniem dobra najwyższego i postulowanym wzorem dobrego/moralnego życia. Wiedzę tę potrafi dyskursywnie przekazać w pracy pisemnej podejmującej interesujący go problem etyczny.
DFC_m9 _3 DFC_m9 _4 DFC_m9_5 DFC_m9_6
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [DFC_m9_fs_1]
Wykład z uwzględnieniem metody dyskusji i metody map mentalnych
30
Lektura uzupełniająca
20 Egzamin [DFC_m9_w_1]
practical classes [DFC_m9 _fs_2]
Ćwiczenia polegające na analizie tekstów etycznych, dyskusji o współczesnych problemach moralnych, referowanie problemu lub stanowiska z zakresu etyki
30
Samodzielne poszukiwanie i krytyczna selekcja źródeł do pracy zaliczeniowej, przygotowanie pracy pisemnej (indywidualnie lub w zespole)
95 Zaliczenie [DFC_m9_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)