Dydaktyka drugiego języka
Field of study: Philology (Romance Philology)
Programme code: 02-N2FLR13.2017

Module name: | Dydaktyka drugiego języka |
---|---|
Module code: | 02-FL-N2-240D2J |
Programme code: | 02-N2FLR13.2017 |
Semester: | summer semester 2018/2019 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Description: | Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy nauczyciela poprzez zapoznanie ich z podstawowymi wiadomościami z zakresu glottodydaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki procesu nauczania/uczenia się drugiego języka obcego. |
Prerequisites: | Podstawowa wiedza z zakresu glottodydaktyki. |
Key reading: | Bednarek J., Lubina E., 2008, Kształcenie na odległość. Podstawy dydaktyki, PWN SA, Warszawa
Dakowska M., 2014, O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej, WUW, Warszawa.
Dakowska M., 2007, Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. PWN SA, Warszawa
Diadori P., Palermo M., Troncarelli D., 2009: “Manuele di didattica dell’italiano L2”, Guerra edizioni, Perugia.
Diadori P. (a cura) 2010, “Insegnare italiano a stranieri”, Le Monnier, Milano.
Komorowska H., 1999, Metodyka nauczania języków obcych, WSiP, Warszawa.
Pfeiffer W., 2001, „Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki”, Wargos, Poznań
Pichiassi M., 1999: “Fondamenti di glottodidattica”, Guerra Edizioni.
Topol P, 2003: Intermedialne nauczanie języka obcego, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań
Wilczyńska W., 1993, Introduction à la didactique du français langue étrangère, WOM, Koszalin
Wilczyńska W., 1999: Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa – Poznań, PWN S.A.
|
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
is aware of his/her level of knowledge and skills; understands the need to constantly improve his/her professional skills as well as the need for personal development; is able to evaluate his/her own competencies and improves his/her skills while performing pedagogical activities (educational and school-age care activities) [N2_K01] |
KN2_K01 [2/5] |
is aware of the need to perform individualized pedagogical activities (educational and school-age care activities) with regard to pupils with special educational needs [N2_K03] |
KN2_K03 [2/5] |
is aware of the ethical dimension to diagnosing and evaluating pupils [N2_K05] |
KN2_K05 [3/5] |
is able to stimulate development of the participants in the educational process, support their independence in gaining knowledge and inspire them to acquire further education in their future lives [N2_U09] |
KN2_U09 [3/5] |
is able to work with pupils, individualize tasks to their needs and adjust methods and content to pupils’ capabilities (including pupils with special educational needs) as well as to the ongoing changes both in science and in the world [N2_U10] |
KN2_U10 [4/5] |
has basic knowledge of the structure and functions of educational system, its purposes, legal basis, organisation and functions of educational and school-age care institutions. [N2_W06] |
KN2_W06 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Analiza grupowa wybranych problemów pedagogicznych [w-1] | Przedstawienie, analiza i podsumowanie najbardziej typowych problemów pedagogicznych. |
N2_U09 |
Opracowanie i prezentacja konspektu lekcji, ćwiczeń na rozwijanie poszczególnych kompetencji, [w-2] | Opracowanie konspektu lekcji
Przygotowanie ćwiczeń na rozwijanie poszczególnych kompetencji językowych
Opracowanie przykładowego testu
|
N2_K01 |
Test zaliczeniowy [w-3] | Studenci przystępują do egzaminu w formie pisemnej. |
N2_K01 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
practical classes [f-1] | Dyskusja na temat wybranych zagadnień z zakresu metodyki nauczania języka obcego |
5 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach |
10 |
Analiza grupowa wybranych problemów pedagogicznych [w-1] |
practical classes [f-2] | Praca indywidualna |
10 | Prezentacja przygotowanego konspektu, ćwiczeń, przykładowego testu |
20 |
Opracowanie i prezentacja konspektu lekcji, ćwiczeń na rozwijanie poszczególnych kompetencji, [w-2] |
practical classes [f-3] | Praca w grupach |
10 | Inscenizacja – analiza wybranych zachowań nauczyciela i uczniów |
20 |
Analiza grupowa wybranych problemów pedagogicznych [w-1] |
practical classes [f-4] | Lektura wybranych tekstów |
5 | Aktywne uczestnictwo w zajęciach |
10 |
Test zaliczeniowy [w-3] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |