GMOs - benefits and risks
Field of study: Environmental Protection
Programme code: 01-S2MOS12.2017
| Module name: | GMOs - benefits and risks |
|---|---|
| Module code: | 2OS_58 |
| Programme code: | 01-S2MOS12.2017 |
| Semester: |
|
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 3 |
| Description: | Moduł ma na celu poszerzenie wiedzy studentów o stanie upraw roślin genetycznie zmodyfikowanych na świecie. Identyfikuje problemy i potencjalne zagrożenia związane z GMP dla środowiska i konsumentów. Dyskutuje takie zagadnienia jak: GMP a klęska głodu na świecie, GMP a zmniejszenie chemizacji upraw, pionowy i horyzontalny transfer genów, etyka pokarmów GMO i bezpieczeństwo żywnościowe, GMO jako dobro społeczne i prywatne. Moduł zaznajamia studentów z przepisami prawnymi dotyczącymi rejestracji i dopuszczenia do produkcji nowych odmian roślin uprawnych genetycznie zmodyfikowanych w USA i Unii Europejskiej. Na ćwiczeniach studenci zapoznają się z metodami wykrywania produktów GMO w żywności oraz zasadami bezpiecznej pracy z GMO. |
| Prerequisites: | wiedza z zakresu podstaw biotechnologii |
| Key reading: | jak "Literatura obowiązkowa" w sylabusie |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
Opisuje wykorzystanie roślin genetycznie zmodyfikowanych (GMP) w rolnictwie, z uwzględnieniem produkcji żywności, farmaceutyków i biopaliw. [2OS_58_1] |
2OS_W02 [5/5] |
Przedstawia dane dotyczące aktualnego stanu upraw GMP na świecie. Charakteryzuje rośliny transgeniczne nowej generacji. [2OS_58_2] |
2OS_W15 [5/5] |
Przedstawia regulacje prawne dotyczące uwalniania GMO do środowiska i obrotu towarami zawierającymi produkty GMO. [2OS_58_3] |
2OS_W04 [5/5] |
Identyfikuje i dyskutuje problemy i potencjalne zagrożenia związane z GMP dla środowiska i konsumentów. [2OS_58_4] |
2OS_W05 [5/5] |
Krytycznie ocenia argumenty za i przeciw uwalnianiu GMP do środowiska i wykorzystaniu w produkcji żywności, z uwzględnieniem aspektów biologicznych, ekonomicznych i etycznych. [2OS_58_5] |
2OS_W05 [5/5] |
Nabywa i doskonali umiejętności wykorzystywania metod biologii molekularnej w celu identyfikacji GMO oraz interpretacji wyników analiz. [2OS_58_6] |
2OS_W15 [5/5] |
Zapoznaje się z zasadami bezpiecznej pracy z GMO. [2OS_58_7] |
2OS_W13 [5/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| kolokwium zaliczeniowe [2OS_58_w_1] | Pisemne sprawdzenie wiedzy przekazanej na wykładach i w trakcie laboratoriów. |
2OS_58_1 |
| ocena umiejętności praktycznych [2OS_58_w_2] | Ocena przestrzegania zasad pracy w specjalistycznym laboratorium, ocena umiejętności przeprowadzenia eksperymentu oraz obserwacji i wyciągania wniosków. |
2OS_58_6 |
| raport z pracy laboratoryjnej [2OS_58_w_3] | Student przygotowuje raport zespołowy opisujący sposób, efekty i wnioski z przeprowadzonego doświadczenia. |
2OS_58_6 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [2OS_58_fs_1] | Wykład ilustrowany przykładami z badań własnych i najnowszej literatury, z wykorzystaniem środków audiowizualnych -prezentacje komputerowe w programie Power Point ilustrujące omawiane procesy. |
10 | Przyswojenie wiedzy z wykładów; praca z podręcznikiem i z lekturą uzupełniająca. |
10 |
kolokwium zaliczeniowe [2OS_58_w_1] |
| practical classes [2OS_58_fs_2] | praca pod nadzorem prowadzącego
Mozliwość konsultacji dla dyskusji nad zagadnieniami zaproponowanymi przez studenta. |
20 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych - poznanie omawianych na ćwiczeniach zagadnień i zalecanej przez prowadzącego literatury przedmiotu. |
20 |
kolokwium zaliczeniowe [2OS_58_w_1] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||