Socjalizacja jednostki w biegu życia Field of study: Pedagogy
Programme code: 12-S2PE12.2014

Module name: Socjalizacja jednostki w biegu życia
Module code: 12-PE-OP-S2-5SJ
Programme code: 12-S2PE12.2014
Semester: summer semester 2014/2015
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Przedmiot socjalizacja jednostki w biegu życia ma zapoznać studentów z rozszerzoną wiedzą o procesie socjalizacji, ma umożliwić poznanie interdyscyplinarnej teorii socjalizacji oraz prześledzenie biograficznego wymiaru procesu socjalizacji. Studenci poznają teorię rozwoju osobowości i kryzysów psychospołecznych Erika H. Eriksona, rozwoju poznawczego dzieci i młodzieży w koncepcji Jeana Piaget’a i Lwa Wygotskiego, teorię rozwoju moralnego Lawrence’a Kohlberga. Uzyskana wiedza ma przyczynić się do poznania roli świadomego uczestnictwa społecznego jako społecznego aspektu i przejawu życia ludzkiego. Studenci poznają również kwestie uczestnictwa społecznego, jako funkcji procesów socjalizacyjnych w dzieciństwie, młodości, dorosłości i późnej dorosłości oraz zaburzenia procesu socjalizacji w koncepcjach socjologicznych, psychologicznych.
Prerequisites:
(no information given)
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego [_K_1]
K_K01 [4/5]
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki i budowania warsztatu pracy pedagoga, dostrzega, rozpoznaje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z wychowaniem, kształceniem, opieką [_K_2]
K_K03 [4/5]
charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi bez względu na ich wiek; utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych [_K_3]
K_K04 [3/5] K_K06 [4/5]
potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi dotyczącymi socjalizacji i rozwoju człowieka w biegu życia w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych; porozumiewa się w mowie i na piśmie z zastosowaniem różnych kanałów komunikacyjnych [_U_1]
K_U03 [2/5] K_U04 [2/5] K_U08 [3/5]
potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie [_U_2]
K_U11 [4/5]
potrafi samodzielnie i grupowo inicjować, opracowywać i organizować, korzystając z różnych źródeł i pracując zarówno indywidualnie, jak i w grupie, zajęcia atrakcyjne, różnorodne i bogate w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość wychowanka umieszczonego w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych [_U_3]
K_U12 [4/5]
ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym; zna potrzeby i problemy (zdrowotne, emocjonalne, społeczne), które opiekun – wychowawca może napotkać w różnych stadiach rozwoju jednostki; ma rozszerzoną wiedzę na temat procesu socjalizacji jako procesie rozwoju psychospołecznego oraz nabywania podstawowych kompetencji do działania [_W_1]
K_W06 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę o czynnikach socjalizacji w poszczególnych etapach życia człowieka; zna grupowe podmioty socjalizacji, kryteria opisu podmiotów socjalizacji, przebieg socjalizacji w pierwszej, drugiej i trzeciej fazie życia, zna ich potrzeby i problemy wymagające wsparcia, opieki i pomocy w różnych zakresach [_W_2]
K_W15 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
prezentacja [_w_1]
prezentacja ustna ma na celu sprawdzenie umiejętności posługiwania się wybranymi ujęciami teoretycznymi procesu socjalizacji oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia problemów wybranych grup i osób
_K_1 _U_1 _W_1
projekt, dyskusja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności przygotowania i zaprezentowania projektu działań społecznych skierowanych do ludzi wymagających pobudzenia ich uczestnictwa społecznego
_K_2 _U_2 _W_1
projekt [_w_3]
sprawdzenie umiejętności przygotowania i zaprezentowania projektu działań skierowanych do wybranej grupy wiekowej (w tym ocena sposobu wykorzystania wiedzy teoretycznej)
_K_3 _U_3 _W_1 _W_2
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [_fs_1]
metoda wykładu połączonego z prezentacją literatury, materiałów źródłowych
15
lektura literatury przedmiotu - podstawowej i uzupełniającej
10 prezentacja [_w_1]
practical classes [_fs_2]
analiza tekstów, dyskusja, prezentacja ustna (indywidualna), referaty zajęcia w terenie - metoda grupowa – przeprowadzenie zajęć w placówkach opiekuńczo-wychowawczych
15
przygotowanie się do udziału w ćwiczeniach poprzez zapoznanie się z literaturą źródłową, przygotowanie prezentacji i referatów zebranie informacji o właściwościach rozwoju osób w różnych kategoriach wiekowych, ich potrzebach i możliwościach; przygotowanie projektu zajęć uspołeczniających jednostkę
20 projekt, dyskusja [_w_2] projekt [_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)