Theoretical basics of intercultural education Field of study: Pedagogy
Programme code: 12-N2PE12.2017

Module name: Theoretical basics of intercultural education
Module code: 12-PE-RM-N2-TPEM
Programme code: 12-N2PE12.2017
Semester:
  • winter semester 2018/2019
  • winter semester 2017/2018
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 6
Description:
Celem modułu jest poznanie fundamentalnych zagadnień z zakresu edukacji regionalnej, wielo – i międzykulturowej w teorii i praktyce ze zwróceniem szczególnej uwagi na kwestie pomocy i wsparcia społecznego; zrozumienie metodologicznych problemów pedagogiki międzykulturowej; kształtowanie u studentów myślenia o wsparciu społecznym, wychowaniu w kontekście związków kultury i człowieka; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych.
Prerequisites:
Student posiada wiedzę ogólnopedagogiczną, zdobytą w ramach kształcenia kierunkowego w dotychczasowym kształceniu akademickim z zakresu: wprowadzenia do pedagogiki ogólnej, psychologii, dydaktyki, teorii wychowania.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
dostrzega i wykazuje wrażliwość na wszelkie odmienności społeczne, kulturowe, indywidualne ludzi oraz na dziedzictwo kulturowe regionu, kraju, Europy; dostrzega dylematy moralne, etyczne związane z własną pracą; charakteryzuje się wrażliwością na potrzeby i problemy egzystencjalne, społeczne, wychowawcze ludzi różniących się pod wieloma względami [_K_1]
K_K05 [3/5] K_K08 [3/5]
krytycznie i refleksyjnie analizuje teksty naukowe z zakresu pedagogiki międzykulturowej, na ich podstawie samodzielnie formułuje, klasyfikuje i rozwiązuje problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze; wypowiada się i formułuje uzasadnienia na tematy związane z pedagogika międzykulturową [_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] K_U04 [3/5]
umie rozpoznawać potrzeby ludzi należących do różnych kręgów etnicznych, narodowych, wyznaniowych itd., samodzielnie i w grupie analizuje, poddaje krytycznej refleksji i zastanawia się nad doborem odpowiednich sytuacji edukacyjnych w zakresie uwrażliwiania kulturowego, opieki, wsparcia społecznego ludzi różniących się pod wieloma względami: płeć, rasa, religia, wyznanie, narodowość, etniczność, pochodzenie społeczne, status materialny, (nie)pełnosprawność, system wartości itd. [_U_2]
K_U08 [3/5] K_U10 [3/5]
zna podstawową aparaturę pojęciową związaną z edukacją wielokulturową, międzykulturową, regionalną, pedagogiką międzykulturową; ma uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki międzykulturowej [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [4/5] K_W04 [4/5]
ma usystematyzowaną wiedzę dotyczącą różnic kulturowych, zjawisk, procesów występujących na styku kultur i ich oddziaływanie na zachowania jednostek, grup i zbiorowości w zróżnicowanym środowisku wychowawczym; ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych; wie o znaczeniu i konieczności dostrzegania podobieństw i różnic uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, czy pomocowej [_W_2]
K_W09 [3/5] K_W13 [3/5] K_W15 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
praca egzaminacyjna [_w_1]
znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu oraz znajomości lektur (wyznaczonych przez prowadzącego) z zakresu literatury modułu
_U_1 _W_1 _W_2
kolokwium zaliczeniowe [_w_2]
sprawdzenie stopnia znajomości treści programowych ćwiczeń
_U_1 _W_1 _W_2
weryfikacja ciągła [_w_3]
ocena wypowiedzi studentów, podpartych uzasadnieniem, krytyczną refleksją; ocena zaangażowania podczas zajęć, pracy samodzielnej i zespołowej; prezentacja treści
_K_1 _U_1 _U_2
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [_fns_1]
metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film)
15
studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
30 praca egzaminacyjna [_w_1]
practical classes [_fns_2]
analiza krytyczna i praktyczna weryfikacja poznanych zagadnień; analiza tekstów źródłowych szczegółowych i poszerzających problematykę; metody podające (pogadanka); metody problemowe (dyskusja, burza mózgów), metody eksponujące (ekspozycja)
20
samodzielny wybór tekstów, przygotowanie ich do omówienia; przygotowanie i prezentacja treści wybranych artykułów zamieszczonych w czasopismach pedagogicznych; rozważania dotyczące możliwości uwrażliwiania na odmienność
85 kolokwium zaliczeniowe [_w_2] weryfikacja ciągła [_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)