Podstawy pedagogiki specjalnej Field of study: Pedagogy
Programme code: 12-S1PE12.2017

Module name: Podstawy pedagogiki specjalnej
Module code: 12-PE-AR-S1-2PPS
Programme code: 12-S1PE12.2017
Semester: winter semester 2018/2019
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Description:
Podstawy pedagogiki specjalnej są modułem wprowadzającym w wiedzę na temat niepełnosprawności, jej uwarunkowań, społecznych mechanizmów inkluzji i ekskluzji osób niepełnosprawnych i z zaburzonym zachowaniem. Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami pedagogiki specjalnej – jej celami, subdyscyplinami, paradygmatami, terminologią. Prócz tego do ważnych założeń należy realizacja treści dotyczących organizacji kształcenia tej grupy uczniów oraz procesów uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym – zwłaszcza w młodszym wieku szkolnym i przedszkolnym. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabyli prawidłowych postaw wobec osób z zaburzeniami, wdrożyli się do ciągłego aktualizowania swojej wiedzy i systematycznego działania na rzecz osób niepełnosprawnych.
Prerequisites:
Zalecana realizacja modłów: wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, psychologia ogólna,
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w związku z intensywnymi przemianami w zakresie postrzegania osób niepełnosprawnych, realizowania ich specjalnych potrzeb edukacyjnych i społecznych [_K_1]
K_K01 [2/5]
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia i wychowania uczniów niepełnosprawnych w przedszkolu i szkole podstawowej [_U_1]
K_U03 [3/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów zachowań, uczniów ze specjalnymi potrzebami [_U_2]
K_U02 [3/5]
ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych aspektów pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę, zna podstawy terapii pedagogicznej, [_W_1]
K_W13 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia uczniów niepełnosprawnych i zaburzonym zachowaniem, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw, [_W_2]
K_W03 [3/5]
ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej, integracyjnej i inkluzyjnej uczniów niepełnosprawnych; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych [_W_3]
K_W14 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
zalicznie w formie pisemnej [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu
_W_1 _W_2 _W_3
projekt indywidualny [_w_2]
przygotowanie indywidualnego placu pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
_K_1 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [_fs_1]
wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
15
analiza literatury przedmiotu
5 zalicznie w formie pisemnej [_w_1]
practical classes [_fs_2]
dyskusja, praca z tekstem, analiza indywidualnych przypadków; prezentacje prac indywidualnych
15
analiza literatury przedmiotu, przygotowanie do dyskusji, analiza programów kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; przygotowanie projektów indywidualnych
15 projekt indywidualny [_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)