Wspomaganie samodzielnego uczenia się/moduł do wyboru Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-S2PE12.2017

Nazwa modułu: Wspomaganie samodzielnego uczenia się/moduł do wyboru
Kod modułu: 12-PE-PSG-S2-WSU.F2
Kod programu: 12-S2PE12.2017
Semestr:
  • semestr letni 2019/2020
  • semestr letni 2018/2019
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Opis:
W ramach modułu wspomaganie samodzielnego uczenia się student zaznajomi się z wiedzą dotyczącą funkcjonowania procesów poznawczych, w tym uwagi i pamięci, a także pozna klasyfikacje stylów i strategii uczenia się. Uczestnik zajęć nauczy się diagnozować potrzeby i problemy związane z rozwijaniem własnych talentów i kierowaniem własnym uczeniem się. Student pozna podstawowe sposoby wspierania samodzielnego uczenia się oraz nauczy się projektować pracę z osobą na podstawie przeprowadzonej diagnozy jej trudności w stosowaniu strategii uczenia się. Na zajęciach szczególny akcent zostanie położony na potrzeby osób starszych w zakresie ustawicznego zwiększania swoich kompetencji w interesujących je dziedzinach, a także problemy z jakimi z racji etapu życia muszą zmierzyć się osoby starsze chcące się uczyć.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest świadomy konieczności stałego podwyższania własnych kompetencji zawodowych; jest świadomy wagi zachowywania standardów etycznych oraz kultury komunikacji w pracy z drugim człowiekiem, zwłaszcza starszym [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K06 [4/5]
potrafi pracować w zespole [_K_2]
K_K02 [2/5]
potrafi diagnozować zainteresowania osoby oraz jej potrzeby dotyczące uczenia się oraz ustawicznego podnoszenia kompetencji w interesujących ją obszarach; potrafi diagnozować preferowane przez osobę styl oraz strategie uczenia się; potrafi diagnozować problemy w funkcjonowaniu uwagi i pamięci oraz trudności w samodzielnym planowaniu, realizacji oraz ocenie procesu własnego uczenia się [_U_1]
K_U06 [4/5] K_U07 [4/5]
potrafi stworzyć plan wspierania osoby dorosłej lub w podeszłym wieku w rozwijaniu posiadanych przez nią talentów oraz w samodzielnym uczeniu się na podstawie diagnozy jej potrzeb oraz problemów w funkcjonowania procesów poznawczych oraz trudności w stosowaniu strategii uczenia się [_U_2]
K_U02 [3/5] K_U05 [3/5] K_U09 [3/5] K_U10 [3/5] K_U11 [3/5]
potrafi zaprezentować wyniki przeprowadzonych badań diagnostycznych oraz opracowany na ich postawie plan wspomagania ustawicznego uczenia się diagnozowanej osoby dorosłej przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych [_U_3]
K_U03 [3/5] K_U04 [3/5]
zna podstawowe teorie dotyczące uczenia się, a zwłaszcza przetwarzania informacji; posiada podstawowe wiadomości na temat procesów poznawczych (uwagi, pamięci, myślenia) oraz ich funkcjonowania u osób starszych; ma wiedzę na temat stylów oraz strategii uczenia się oraz sposobów ich klasyfikowania; potrafi wymienić podstawowe grupy sposobów wspomagania samodzielności w uczeniu się; potrafi wskazać strategie uczenia się, szczególnie pamięciowe, poznawcze, metapoznawcze i afektywne których stosowanie jest przydatne w procesie ustawicznego uczenia się; potrafi wskazać strategie uczenia się, których wykorzystanie może poprawić funkcjonowanie osób starszych [_W_1]
K_W05 [4/5] K_W06 [4/5] K_W12 [4/5] K_W15 [4/5]
zna pojęcia takie jak: meta poznanie, samoregulacja, styl uczenia się, strategia uczenia się [_W_2]
K_W01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
test wiadomości [_w_1]
test wiadomości obejmujący zagadnienia podstawowych procesów poznawczych, strategii uczenia się oraz specyfiki kształcenia ustawicznego u osób starszych
_W_1 _W_2
projekt [_w_2]
przeprowadzenie przez studentów w grupach diagnozy zainteresowań i potrzeb edukacyjnych oraz trudności w stosowaniu strategii uczenia się u osoby dorosłej lub starszej oraz opracowanie programu wsparcia tej osoby w kierowaniu przez nią procesem własnego uczenia się
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fs_1]
pogadanka metoda ćwiczeniowa praca grupowa – realizacja projektu
15
lektura literatury obowiązkowej i uzupełniającej; realizacja projektu polegającego na: diagnozie potrzeb edukacyjnych oraz trudności w stosowaniu strategii uczenia się u osoby dorosłej lub w podeszłym wieku, opracowanie planu wspomagania ustawicznego uczenia się diagnozowanej osoby oraz zaprezentowaniu rezultatów własnej pracy
110 test wiadomości [_w_1] projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)