Psychodrama
Field of study: Media Cultures
Programme code: 02-S2KM14.2014
| Module name: | Psychodrama |
|---|---|
| Module code: | 02-MO2S-14-30bT |
| Programme code: | 02-S2KM14.2014 |
| Semester: | summer semester 2015/2016 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | course work |
| ECTS credits: | 5 |
| Description: | W ramach modułu Psychodrama student poznaje i rozumie zjawisko psychodramy jako rodzaj praktyki społecznej, praktyki z zakresu psychoterapii i pogranicza teatru, jako model struktury rozmaitych artefaktów kulturowych (dramat, film, przedstawienie, rytuał), działanie z zakresu komunikacji społecznej i interperonalnej oraz kategorię analityczno-interpretacjną. Odnosi zjawisko psychodramy do archaicznych społecznych praktyk terapeutycznych (jak szamanizm) oraz terapeutycznej funkcji niektórych rytuałów oraz teatru. Rozumie dogłębnie pojęcie katharsis. Poznaje klasyczny model, strukturę i funkcje psychodramy J.L. Moreno i jej wpływ na niektóre metody psychoterapii (Gestalt, terapia behawioralna). Zaznajamia się z pojęciem procesu grupowego. Postrzega działania teatralne i parateatralne jako formę samopoznania, lecznia i rozwoju. Dostrzega aspekty psychodramy w niektórych typach treningu aktorskiego/próbach teatralnych, warsztatach twórczych. Poznaje koncepcje kultury czynnej oraz sztuk rytualnych Jerzego Grotowskiego. Nabywa umiejętności analityczno-interpretacyjne z wykorzystaniem pojęcia i teorii psychodramy w odniesieniu do wybranych tekstów dramatycznych i przedstawień teatralnych oraz niektórych zjawisk życia społecznego. |
| Prerequisites: | Zaliczenie modułu Kultura i społeczeństwo |
| Key reading: | Literaturę każdorazowo ustala prowadzący. |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
rozumie potrzebę pogłębiania swej wiedzy i umiejętności, inspiruje edukacyjne działania innych i animuje twórcze działania o charakterze teatralnym i parateatralnym, świadomy ich potencjału terapeutycznego i rozwojowego dla grup i jednostek oraz niebezpieczeństwa ewentualnych nadużyć w komunikacji społecznej [30bT_K01] |
02-MO2SN-14_K01 [5/5] |
potrafi współdziałać w grupie świadomie wchodząc w role, potrafi obserwować procesy zachodzące w grupie [30bT_K02] |
02-MO2SN-14_K02 [5/5] |
potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę i interpretację zjawisk i wytworów z zakresu komunikacji kulturowej wykorzystującej modele psychodramy: społeczne działania performatywne na żywo i zapośredniczone przez media, strategie inscenizacyjne i dramaturgiczne; potrafi określić ich znaczenia i funkcje oraz zrekonstruować i omówić sposoby ich oddziaływania społecznego [30bT_U05] |
02-MO2SN-14_U05 [5/5] |
umie przygotować różne formy wystąpień ustnych wymagające wykorzystania specjalistycznej wiedzy z zakresu psychodramy i technik dramatyczno-scenicznych [30bT_U10] |
02-MO2SN-14_U10 [5/5] |
zna terminologię z zakresu psychodramy klasycznej [30bT_W02] |
02-MO2SN-14_W02 [5/5] |
ma pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji wiedzę szczegółową z zakresu psychodramy i strategii teatralnych wykorzystywanych w różnych funkcjach w procesach społecznych i indywidualnych [30bT_W04] |
02-MO2SN-14_W04 [5/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| gra dydaktyczna [02-MO2SN-14-w_g] | weryfikacja postaw i kompetencji w zakresie podejmowania różnych ról w grupie i animowania aktywności parateatralnej, weryfikacja wiedzy i umiejętności analitycznych |
30bT_K01 |
| sprawozdanie z lektury [02-MO2SN-14-w_h] | weryfikacja przyswojonego materiału i umiejętności czytania tekstu naukowego |
30bT_U10 |
| prezentacja (ustna lub pisemna) lub prezentacja multimedialna [02-MO2SN-14-w_p lub ] | sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji |
30bT_K01 |
| sprawdzian ustny / wypowiedź tematyczna [02-MO2SN-14-w_s] | weryfikacja wiedzy i umiejętności w oparciu o treść zajęć i wskazaną w sylabusie literaturę; ocena kompetencji |
30bT_K01 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| laboratory classes [02-MO2S-14-f_l] | praca z tekstami teoretycznymi, dyskusja dydaktyczna, prezentacja, analiza i interpretacja przykładów różnych sytuacji komunikacyjnych przebiegających według modeli psychodramatycznych w życiu społecznym i performansach artystycznych oraz w dramaturgii, gry dydaktyczne i analiza procesów zachodzących / inicjowanych w grupie w kategoriach teatralnych |
30 | studiowanie tekstów naukowych; czytanie zaleconych tekstów dramatycznych, przygotowanie i analizownie przykładów egzemplifikujących strategie psychodramatyczne w życiu społecznym, performansach artystycznych oraz w dramaturgii; przygotowanie prezentacji |
105 |
gra dydaktyczna [02-MO2SN-14-w_g] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| summer semester 2015/2016 | Psychodrama [02-KM-S2-098] | (no information given) |