Introduction to Probability Theory
Field of study: Mathematics
Programme code: 03-N1MT12.2016
| Module name: | Introduction to Probability Theory |
|---|---|
| Module code: | 03-MO1N-12-WRPr |
| Programme code: | 03-N1MT12.2016 |
| Semester: | summer semester 2017/2018 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 5 |
| Description: | Moduł Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa ma na celu wykształcenie umiejętności swobodnego posługiwania się podstawowymi pojęciami i narzędziami z zakresu podstaw rachunku prawdopodobieństwa. Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1. Aksjomatyka przestrzeni probabilistycznej: własności prawdopodobieństwa.
2. Modele probabilistyczne: w przestrzeniach przeliczalnych (model klasyczny, elementy kombinatoryki) oraz na rodzinie zborów
borelowskich w Rn (rozkłady dyskretne i ciągłe, model geometryczny).
3. Prawdopodobieństwo warunkowe i niezależność zdarzeń: wzór na prawdopodobieństwo całkowite, wzór Bayesa, lemat Borela-
Cantelliego.
4. Niezależne doświadczenia losowe: produkty modeli dyskretnych (klasycznych) i ciągłych (geometrycznych), schemat Bernoulliego.
5. Wieloetapowe doświadczenia losowe z przeliczalną ilością zdarzeń elementarnych: doświadczenia zależne.
6. Łańcuchy Markowa: twierdzenie ergodyczne dla łańcuchów ze skończoną przestrzenią stanów. |
| Prerequisites: | Analiza matematyczna 2 |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
zna główne pojęcia i twierdzenia z zakresu podstaw rachunku prawdopodobieństwa [WRPr_1] |
K_U30 [5/5] |
potrafi, za pomocą obiektów kombinatorycznych, opisywać zdarzenia elementarne prostych doświadczeń losowych [WRPr_2] |
K_U29 [3/5] |
umie konstruować modele probabilistyczne doświadczeń losowych z użyciem poznanych rozkładów dyskretnych i ciągłych [WRPr_3] |
K_U31 [4/5] |
potrafi stosować wzór na prawdopodobieństwo całkowite i wzór Bayesa oraz zna ich praktyczne i teoretyczne znaczenie [WRPr_4] |
K_U32 [2/5] |
umie konstruować modele wieloetapowych losowych doświadczeń niezależnych (np. schemat Bernoulliego) i zależnych oraz
wyznaczać prawdopodobieństwa określonych zdarzeń w tych modelach [WRPr_5] |
K_U03 [2/5] |
umie weryfikować ergodyczność i wyznaczać rozkłady ergodyczne łańcuchów Markowa ze skończoną przestrzenią stanów [WRPr_6] |
K_U32 [2/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| Aktywność na zajęciach i sprawdziany pisemne [WRPr_w_1] | weryfikacja znajomości treści wykładów na podstawie pytań oraz systematyczne sprawdzanie postępów w nabywaniu zakładanych umiejętności poprzez rozwiązywanie polecanych zadań i sprawdziany pisemne w trakcie konwersatoriów |
WRPr_1 |
| egzamin pisemny [WRPr_w_2] | weryfikacja umiejętności na podstawie rozwiązań
zadań oraz weryfikacja znajomości pojęć i twierdzeń na podstawie odpowiedzi na pytania o charakterze teoretycznym |
WRPr_1 |
| egzamin ustny [WRPr_w_3] | weryfikacja uzupełniająca zakładanych umiejętności oraz znajomości pojęć i twierdzeń w oparciu o analizę odpowiedzi na pytania egzaminacyjne o charakterze praktycznym i teoretycznym |
WRPr_1 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [WRPrA_fs_1] | Wykład prezentujący pojęcia i fakty (wraz z uzasadnieniami, przykładami i kontrprzykładami) oraz konstrukcje z zakresu treści
programowych wymienionych w opisie modułu |
15 | samodzielne studiowanie wykładów i wskazanej w sylabusie literatury pomocniczej |
30 |
Aktywność na zajęciach i sprawdziany pisemne [WRPr_w_1] |
| discussion classes [WRPrA_fs_2] | Konwersatoru, w trakcie którego studenci z pomocą prowadzącego rozwiązują zadania i problemy w celu ugruntowania wiedzy teoretycznej i nabycia umiejętności wymienionych w zestawie efektów kształcenia modułu |
30 | samodzielne rozwiązywanie zadań domowych |
30 |
Aktywność na zajęciach i sprawdziany pisemne [WRPr_w_1] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||