Podstawy logiki II Field of study: Philosophical Counseling and Coaching
Programme code: 05-N1DF12.2015

Module name: Podstawy logiki II
Module code: DFC_m19
Programme code: 05-N1DF12.2015
Semester: summer semester 2015/2016
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 6
Description:
Moduł PODSTAWY LOGIKI II prezentuje elementarne zagadnienia logiki formalnej. Ujmuje specyfikę semantycznego i syntaktycznego ujęcia logiki klasycznej (zdań i predykatów) oraz zapoznaje z podstawowymi faktami (np. twierdzenia o dedukcji, o pełności) i metodami dowodzenia (wprost i nie wprost). Moduł składa się z wykładu zawierającego kanon wiedzy ilustrowany dokładną analizą licznych przykładów oraz ćwiczeń. Na ćwiczeniach są dyskutowane i rozwiązywane zadania pokazujące praktyczne zastosowanie treści wykładu. Szeroki dobór przykładów zachęca studentów do wykazania się inicjatywą i samodzielnością rozwiązywania problemów.
Prerequisites:
PODSTAWY LOGIKI I DFC_m 18
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu logiki w ramach dyscyplin filozoficznych i znaczeniu logiki dla nauk [DFC_m 19_1]
K_W02 [4/5]
zna podstawową terminologię logiczną w języku polskim [DFC_m 19_2]
K_W03 [4/5]
analizuje argumenty podawane w dyskusji, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia [DFC_m 19 _3]
K_U07 [5/5]
potrafi zastosować w praktyce poznane podstawowe zasady logiki oraz typowe strategie argumentacyjne [DFC_m 19 _4]
K_U08 [5/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia [DFC_m 19 _5]
K_K01 [4/5]
jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów [DFC_m 19_6]
K_K05 [5/5]
ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych [DFC_m 19_7]
K_K08 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Egzamin pisemny [DFC_m19_w_1]
Egzamin składa się z kilku zadań. Rozwiązanie zadań musi zawierać dokładne uzasadnienie poprawności przeprowadzonych rozumowań. Student powinien wykazać się znajomością i zrozumieniem pojęć oraz umiejętnością wykorzystania poznanych na zajęciach faktów. Student: 1. zna miejsce i zastosowanie logiki w rozwoju filozofii i innych dyscyplin społecznych 2. zna podstawowe pojęcia z logiki formalnej takie jak: tautologia, wynikanie logiczne, teza, wyprowadzalność, reguła niezawodna, niesprzeczność i sprzeczność zbioru zdań 3. potrafi wyprowadzić proste tezy rachunku zdań i predykatów, sprawdzić tautologiczność formuł, niezawodność (dedukcyjność) reguł, wynikanie logiczne, zbudować model i kontr model dla zbioru formuł 4. dzięki zdobytej wiedzy jest otwarty na nowe idee i gotowy do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów 5. dostrzega znaczenie precyzyjności i reguł nauki ścisłej w kształtowaniu więzi społecznych
DFC_m 19_1 DFC_m 19_2 DFC_m 19 _4 DFC_m 19_6 DFC_m 19_7
Zaliczenie [DFC_m19_ w_2]
Kontrakt między studentem a prowadzącym: obecność (dopuszczalne dwie nieobecności) i aktywność na ćwiczeniach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z dwóch kolokwiów sprawdzających stopień opanowania i zrozumienia przerobionego materiału. 1. Student potrafi przeprowadzić rozumowanie wskazując wykorzystane fakty (argumenty). 2. Student umie wskazać założenia i sformułować tezę, którą chce dowieść 3. Student potrafi wyprowadzić tezę z aksjomatów, zbadać tautologiczność formuły, sprawdzić czy zachodzi wynikanie logiczne, zbudować model i kontrmodel 4. Dzięki uwagom i komentarzom sprawdzającego kolokwia student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i popełnionych błędów co motywuje go do dokształcania i rozwoju. 5. W trakcie ćwiczeń i samodzielnej pracy (rozwiązywanie przykładów w domu) student doskonali swoje umiejętności. 6. W wyniku analizy argumentów stosowanych w rozwiązywanych przykładach student weryfikuje swój sposób myślenia co ułatwia mu modyfikację poglądów.
DFC_m 19 _3 DFC_m 19 _4 DFC_m 19 _5 DFC_m 19_6
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [DFC_m 19_fs_1]
wykład
15
lektura uzupełniająca
35 Egzamin pisemny [DFC_m19_w_1]
practical classes [DFC_m19_fs_2]
Metody aktywizujące. Na ćwiczeniach rozwiązywane są liczne zadania ilustrujące wprowadzone na wykładzie treści. Studenci analizując przykłady doskonalą umiejętność uzasadniania, a podczas dyskusji mają możliwość wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące omawianych zagadnień
15
samodzielne rozwiązywanie zadań
70 Zaliczenie [DFC_m19_ w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)