Diagnoza i terapia pedagogiczna Field of study: Pedagogy
Programme code: 12-S1PE12.2015

Module name: Diagnoza i terapia pedagogiczna
Module code: 12-PE-DZ-S1-7DTP
Programme code: 12-S1PE12.2015
Semester:
  • winter semester 2017/2018
  • winter semester 2016/2017
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 2
Description:
Moduł diagnoza i terapia pedagogiczna ma umożliwić studentom poznanie podstawnych założeń diagnostyki edukacyjnej włącznie z założeniami metodologicznymi. Studenci zapoznają się z charakterystyką podstawowych badań diagnostycznych takich jak: badania testowe, psychometryczne, socjometryczne. Tematyka zajęć ma pozwolić na opanowanie umiejętności tworzenia własnych narzędzi diagnostycznych skierowanych do osób indywidualnych, grup i instytucji. Ponad to sposób prowadzenia ma skłonić studentów do krytycznej analizy istniejących narzędzi badawczych wykorzystywanych w diagnostyce psychopedagogicznej. W takcie realizacji przedmiotu zostaną poruszone treści związane z etyką wykonywanego zawodu.
Prerequisites:
(no information given)
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania diagnostyczne, a także jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania etyki zawodowej [_K_1]
K_K03 [2/5] K_K04 [2/5] KN_K02 [3/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych, a także wymiaru etycznego diagnozy uczniów, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w szczególności poszukiwania nowych metod i narzędzi diagnostycznych, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności [_K_2]
K_K01 [3/5] KN_K03 [3/5] KN_K05 [3/5]
potrafi zastosować wiedzę w odniesieniu do konkretnej sytuacji diagnostycznej oraz terapeutycznej z uwzględnieniem specyfiki jednostki, grupy czy instytucji; stosuje analizę krytyczną dostępnych narzędzi badawczych uwzględniając rzetelność, trafność i obiektywizm [_U_1]
K_U03 [3/5] KN_U03 [3/5]
potrafi samodzielnie skonstruować proste narzędzia diagnostyczne oraz zweryfikować ich trafność zastosowania w działaniach terapeutycznych [_U_2]
K_U13 [3/5] KN_U18 [4/5]
posiada elementarne umiejętności; dokonuje obserwacji i interpretacji sytuacji psychopedagogicznej jednostki; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej, potrafi pracować w zespole [_U_3]
K_U10 [3/5] KN_U13 [3/5] KN_U14 [3/5]
ma elementarną wiedzę dotyczącą założeń procesu diagnostycznego z uwzględnieniem specyfiki środowisk instytucjonalnych i różnorodnych grup społecznych, ma podstawową wiedzę z zakresu przeprowadzania prawidłowego procesu diagnostycznego w odniesieniu do indywidualnych jednostek, ma elementarną wiedzę dotyczącą zasad metodologicznych poprawnie przeprowadzonej diagnozy, zna elementarną terminologię z zakresu pedagogiki i dziedzin pokrewnych wykorzystywaną w procesie diagnozy psychopedagogicznej oraz wie jak dobierać odpowiednie metody i techniki terapeutyczne do poszczególnych partnerów edukacyjnych [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W13 [2/5] K_W16 [2/5] KN_W06 [4/5] KN_W08 [3/5]
zna podstawową charakterystykę metod i technik diagnostycznych, szczególnie w odniesieniu do trudności szkolnych i w nauce, a także uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zna zasady ich poprawnego konstruowania; posiada wiedzę na temat pomiaru pedagogicznego ze szczególnym uwzględnieniem charakterystyki skal pomiarowych oraz narzędzi pomiaru [_W_2]
K_W02 [2/5] K_W12 [2/5] KN_W09 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_U_1 _W_1 _W_2
praca pisemna - wykonanie diagnozy indywidualnej [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi przedstawić diagnozę indywidualną osoby z użyciem prawidłowych metod i technik badawczych
_U_1 _U_2 _U_3
prezentacja [_w_3]
prezentacja ma zwierając charakterystykę poszczególnych metod i technik badawczych
_K_1 _K_2 _W_2
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [_fs_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
lektura uzupełniająca, analiza dokumentów, praca z tekstem
2 egzamin pisemny [_w_1]
practical classes [_fs_2]
prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy oraz analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją
30
zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji oraz przygotowanie do dyskusji
3 praca pisemna - wykonanie diagnozy indywidualnej [_w_2] prezentacja [_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)