Podstawy metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej Field of study: Pedagogy
Programme code: 12-S1PE12.2015

Module name: Podstawy metodyki pracy opiekuńczo - wychowawczej
Module code: 12-PE-AR-S1-6PMPO
Programme code: 12-S1PE12.2015
Semester:
  • winter semester 2018/2019
  • winter semester 2017/2018
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 2
Description:
Przedmiot Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej ma zapoznać studentów z zagadnieniami i usystematyzowanymi sposobami realizacji celów stojących przed pedagogiką opiekuńczą. Ma zapewnić teoretyczne i praktyczne podstawy stosowania metod i sposobów pracy opiekuńczo-wychowawczej. Zadaniem realizowanym podczas realizacji treści przedmiotu jest kształtowanie predyspozycji przydatnych w pracy z jednostką, rodziną, grupą oraz kształtowanie umiejętności związanych z organizowaniem pracy opiekuńczo-wychowawczej. Zajęcia mają rozbudzić w studentach potrzebę budowania wizji samego siebie jako pedagoga opiekuńczo-wychowawczego i asystenta rodziny.
Prerequisites:
zalecana realizacja przedmiotów: Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, Metody aktywizujące w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [_K_1]
K_K07 [4/5]
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych, a także wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_2]
K_K08 [4/5]
potrafi analizować, oceniać, selekcjonować teksty naukowe, formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze; potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U09 [4/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające pracę wychowawczą lub profilaktyczną z dziećmi, młodzieżą, rodziną, czy osobami starszymi [_U_2]
K_U03 [4/5]
umie dokonywać oceny różnych form opieki nad osobami oraz rodzinami wymagającymi wsparcia i opieki, stawiać pytania dotyczące problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania; dokonuje refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami pracy i współpracy z dzieckiem, rodziną, człowiekiem z różnych powodów niesamodzielnym; nad rzeczywistością wychowawczą; nad własnymi działaniami w zakresie opieki i wychowania dzieci, młodzieży i osób starszych [_U_3]
K_U14 [3/5]
ma wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi; z zakresu metodyki pracy asystenta rodziny; zna problemy pracy wychowawców, asystentów rodziny i funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych; zna potrzeby i problemy osób i rodzin wymagających wsparcia, opieki i pomocy w różnych zakresach w środowisku lokalnym [_W_1]
K_W13 [4/5] K_W15 [4/5]
ma podstawową wiedzę niezbędną do udzielania skutecznej pomocy jednostce, rodzinie oraz grupie społecznej w osiąganiu i utrzymaniu pełni możliwości fizycznych, psychicznych i społecznych w środowisku zamieszkania i/lub placówce opiekuńczo-wychowawczej; ma podstawową wiedzę dotyczącą przydatności pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w prawidłowej i zgodnej z zasadami bezpieczeństwa organizacji struktur edukacyjnych oraz poszukiwań możliwości minimalizacji zagrożeń dla wychowania [_W_2]
K_W16 [3/5] K_W17 [3/5]
ma podstawową wiedzę mającą mu umożliwić osobiste i twórcze poszukiwanie własnej pedagogiki /pedagogii/; doprowadzenie do krytycznego i refleksyjnego wzbogacania i tworzenia własnego, indywidu¬alnego stylu pedagogicznego [_W_3]
K_W18 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści prezentowanych podczas wykładów i literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej
_W_1 _W_2 _W_3
kolokwium [_w_2]
sprawdzenie stopnia znajomości treści prezentowanych podczas ćwiczeń i literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej
_W_2 _W_3
ocena prezentacji referatów przez studentów [_w_3]
ocena referatu dotyczącego metodycznego postępowania w pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych w konkretnych instytucjach
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [_fs_1]
metoda wykładu z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych połączonego z prezentacją literatury, materiałów źródłowych
15
lektura literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej
10 egzamin pisemny [_w_1]
practical classes [_fs_2]
przygotowanie i przedstawienie plany pracy –zajęcia warsztatowe z zastosowaniem metod poszukujących, burzy mózgów, dyskusji; praca z tekstem, analiza przypadków
15
samodzielna analiza przypadków oraz stworzenie planu pracy z wykorzystaniem metod pracy opiekuńczo-wychowawczej
10 kolokwium [_w_2] ocena prezentacji referatów przez studentów [_w_3]
practical classes [_fs_3]
prezentacja przez studentów referatów z wykorzystaniem pokazu audiowizualnego
15
Przygotowanie referatu na podstawie literatury przedmiotu
10
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)