Kultura polska na tle kultury śródziemnomorskiej
Field of study: Pedagogy
Programme code: 12-S1PE12.2015

Module name: | Kultura polska na tle kultury śródziemnomorskiej |
---|---|
Module code: | 12-PE-AN-S1-1KPK |
Programme code: | 12-S1PE12.2015 |
Semester: |
|
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 2 |
Description: | celem wykładu oraz ćwiczeń jest wprowadzenie studenta w wyjściową wiedzę na temat cywilizacji śródziemnomorskiej (w tym przede wszystkim europejskiej), jej genezy i najważniejszych składników ją tworzących; zarazem zamierzamy unikać wprowadzania tych segmentów wiedzy na temat cywilizacji europejskiej, z którymi studenci zapoznają się na innych modułach: między innymi ideami i prądami filozoficznymi, osiągnięciami w zakresie sztuki, itp. w tym kontekście szczególną uwagę poświęci się genezie cywilizacji śródziemnomorskiej (europejskiej), najważniejszym składnikom ją tworzącym (na przykład judaizm, grecka filantropia i rzymska humanista, prawo rzymskie, narodziny chrześcijaństwa); w kolejnym etapie zajęć nastąpi zapoznawanie się z przemianami zachodzącymi w tym zakresie w kolejnych stuleciach: szczególnie w okresie humanizmu, a także w dobie nowożytnej (Oświecenie i Pozytywizm); tradycyjnym obrazie funkcjonowania opisywanych zjawisk, na rzecz ich formy nowoczesnej (w przypadku chrześcijaństwa na uwadze mamy między innymi desakralizację) |
Prerequisites: | zalecane: podstawy wiedzy z zakresu historii oraz wiedzy o świecie, wyniesione na poziomie minimum średnim
ze szkół ponadgimnazjalnych
|
Key reading: | (no information given) |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
docenia wagę dialogu jako formy wzajemnego współżycia w grupie [_K_1] |
K_K05 [2/5] |
docenia znaczenie prawa naturalnego jako regulatora zasad współżycia społecznego na poziomie państw, grup
społecznych i jednostek
[_K_2] |
K_K03 [2/5] |
potrafi wskazać na znaczenie prawa oraz różnych tradycji kulturowych w kształtowaniu się stosunków
międzyludzkich zarówno w wymiarze społecznym, jak i jednostkowym
[_U_1] |
K_U02 [2/5] |
potrafi rozróżnić europejskie wzorce kulturowe od pozaeuropejskich, a także wzorce „wypaczone” [_U_2] |
K_U07 [2/5] |
posiada znajomość najważniejszych zjawisk kulturowych, które uznajemy za „wyjściowe” filary
cywilizacji europejskiej (w tym zwłaszcza: Dekalog, grecka filantropia, prawo rzymskie i chrześcijaństwo)
[_W_1] |
K_W09 [2/5] |
zna najważniejsze nowożytne filary cywilizacji śródziemnomorskiej (w tym zwłaszcza idee Odrodzenia i Oświecenia, narodziny i rozwój demokracji nowożytnej, konstytucjonalizm i rządy prawa)
[_W_2] |
K_W02 [2/5] |
posiada znajomość najważniejszych polskich osiągnięć w zakresie rozwoju demokracji i konstytucjonalizmu, rozpoznaje specyfikę polskiej kultury, położonej na styku Wschodu i Zachodu, rozumie, co oznaczają te zjawiska, jaka jest ich geneza i jakie znaczenie (oraz skutki) współcześnie
[_W_3] |
K_W03 [2/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
egzamin ustny [_w_1] | weryfikacji będą podlegać zwłaszcza takie zjawiska jak: jednostka i grupa w cywilizacji europejskiej od jej genezy po współczesność; narodziny europejskich „upiorów” i ich trwanie w czasach nowożytnych i w XX stuleciu; współczesny problem styku oddziaływań wybranych pozaeuropejskich wzorców kultury; specyfikę polskich tradycji tolerancji i współżycia różnych narodów, grup narodowościowych oraz wielowyznaniowość mieszkańców Polski; tradycje Polski jako kraju na styku kultur Wschodu i Zachodu |
_K_1 |
kolokwium oraz praca pisemna [_w_2] | weryfikacji będą podlegać zwłaszcza takie zjawiska jak: jednostka i grupa w cywilizacji europejskiej od jej genezy po współczesność; narodziny europejskich „upiorów” i ich trwanie w czasach nowożytnych i w XX stuleciu; współczesny problem styku oddziaływań wybranych pozaeuropejskich wzorców kultury; specyfikę polskich tradycji tolerancji i współżycia różnych narodów, grup narodowościowych oraz wielowyznaniowość mieszkańców Polski; tradycje Polski jako kraju na styku kultur Wschodu i Zachodu |
_K_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [_fs_1] | przedstawienie najważniejszych zjawisk kulturowych, które uznajemy za „wyjściowe” filary cywilizacji europejskiej (w tym zwłaszcza: Dekalog, grecka filantropia, prawo rzymskie i chrześcijaństwo); omówienie i analiza najważniejszych polskich osiągnięć w zakresie rozwoju demokracji i konstytucjonalizmu; dialog jako sposób rozstrzygania sporów w dawnych wiekach |
15 | student powinien przygotować do egzaminu materiał przedstawiony na wykładzie kursowym, uzupełniony o wiedzę wyniesioną z ćwiczeń, a także z lektury wskazanych publikacji (lub ich fragmentów) |
15 |
egzamin ustny [_w_1] |
practical classes [_fs_2] | (no information given) |
15 | student powinien przygotować na ćwiczenia materiał wskazany przez osobę prowadzącą ćwiczenia w oparciu o lektury wskazanych publikacji (lub ich fragmentów) |
15 |
kolokwium oraz praca pisemna [_w_2] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |