Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej Field of study: Pedagogy
Programme code: 12-N1PE12.2015

Module name: Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej
Module code: 12-PE-AR-N1-6PMPO
Programme code: 12-N1PE12.2015
Semester:
  • winter semester 2018/2019
  • winter semester 2017/2018
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
Przedmiot Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej ma zapoznać studentów z zagadnieniami i usystematyzowanymi sposobami realizacji celów stojących przed pedagogiką opiekuńczą. Ma zapewnić teoretyczne i praktyczne podstawy stosowania metod i sposobów pracy opiekuńczo-wychowawczej. Zadaniem realizowanym podczas realizacji treści przedmiotu jest kształtowanie predyspozycji przydatnych w pracy z jednostką, rodziną, grupą oraz kształtowanie umiejętności związanych z organizowaniem pracy opiekuńczo-wychowawczej. Zajęcia mają rozbudzić w studentach potrzebę budowania wizji samego siebie jako pedagoga opiekuńczo-wychowawczego i asystenta rodziny.
Prerequisites:
zalecana realizacja przedmiotów: Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, Metody aktywizujące w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [_K_1]
K_K07 [4/5]
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych, a także wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_2]
K_K08 [4/5]
potrafi analizować, oceniać, selekcjonować teksty naukowe, formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze; potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym [_U_1]
K_U02 [4/5] K_U09 [4/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające pracę wychowawczą lub profilaktyczną z dziećmi, młodzieżą, rodziną, czy osobami starszymi [_U_2]
K_U03 [4/5]
umie dokonywać oceny różnych form opieki nad osobami oraz rodzinami wymagającymi wsparcia i opieki, stawiać pytania dotyczące problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania; dokonuje refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami pracy i współpracy z dzieckiem, rodziną, człowiekiem z różnych powodów niesamodzielnym; nad rzeczywistością wychowawczą; nad własnymi działaniami w zakresie opieki i wychowania dzieci, młodzieży i osób starszych [_U_3]
K_U14 [3/5]
ma wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi; z zakresu metodyki pracy asystenta rodziny; zna problemy pracy wychowawców, asystentów rodziny i funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych; zna potrzeby i problemy osób i rodzin wymagających wsparcia, opieki i pomocy w różnych zakresach w środowisku lokalnym [_W_1]
K_W13 [4/5] K_W15 [4/5]
ma podstawową wiedzę niezbędną do udzielania skutecznej pomocy jednostce, rodzinie oraz grupie społecznej w osiąganiu i utrzymaniu pełni możliwości fizycznych, psychicznych i społecznych w środowisku zamieszkania i/lub placówce opiekuńczo-wychowawczej; ma podstawową wiedzę dotyczącą przydatności pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w prawidłowej i zgodnej z zasadami bezpieczeństwa organizacji struktur edukacyjnych oraz poszukiwań możliwości minimalizacji zagrożeń dla wychowania [_W_2]
K_W16 [3/5] K_W17 [3/5]
ma podstawową wiedzę mającą mu umożliwić osobiste i twórcze poszukiwanie własnej pedagogiki /pedagogii/; doprowadzenie do krytycznego i refleksyjnego wzbogacania i tworzenia własnego, indywidu­alnego stylu pedagogicznego [_W_3]
K_W18 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści prezentowanych podczas wykładów i literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej
_W_1 _W_2 _W_3
kolokwium [_w_2]
sprawdzenie stopnia znajomości treści prezentowanych podczas ćwiczeń i literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej
_W_2 _W_3
ocena prezentacji referatów przez studentów [_w_3]
ocena referatu dotyczącego metodycznego postępowania w pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych w konkretnych instytucjach
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [_fns_1]
metoda wykładu z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych połączonego z prezentacją literatury, materiałów źródłowych
8
lektura literatury przedmiotu podstawowej i uzupełniającej
20 egzamin pisemny [_w_1]
practical classes [_fns_2]
przygotowanie i przedstawienie plany pracy –zajęcia warsztatowe z zastosowaniem metod poszukujących, burzy mózgów, dyskusji; praca z tekstem, analiza przypadków
8
samodzielna analiza przypadków oraz stworzenie planu pracy z wykorzystaniem metod pracy opiekuńczo-wychowawczej
18 kolokwium [_w_2] ocena prezentacji referatów przez studentów [_w_3]
practical classes [_fns_3]
prezentacja przez studentów referatów z wykorzystaniem pokazu audiowizualnego
6
Przygotowanie referatu na podstawie literatury przedmiotu
15 kolokwium [_w_2] ocena prezentacji referatów przez studentów [_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)