Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej Field of study: Intellectually Disabled Person Pedagogy with Art Therapy
Programme code: 12-N1OA14.2015

Module name: Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej
Module code: 12-OA-N1-4WDP
Programme code: 12-N1OA14.2015
Semester:
  • winter semester 2016/2017
  • winter semester 2015/2016
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 2
Description:
Przedmiot pełni funkcję ogólnego, propedeutycznego fundamentu teoretycznego dla studentów kierunku pedagogika. Zajęcia mają za zadanie wyposażenie słuchaczy w elementarną wiedzę pedagogiczną oraz wprowadzenie w jej kulturę naukową. Wśród podstawowych celów należy wskazać: wyjaśnienie funkcji i znaczenia pedagogiki; wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności krytycznej analizy mające umożliwić osobiste i twórcze poszukiwanie własnej pedagogiki /pedagogii/; doprowadzenie do krytycznego i refleksyjnego wzbogacania i tworzenia własnego, indywidu¬alnego stylu pedagogicznego studentów; uświadomienie praktycznej przydatności pedagogiki w procesie afirmacji idei, warto¬ści, w organizacji struktur edukacyjnych oraz poszukiwań możliwości minimalizacji zagro¬żeń dla wychowania.
Prerequisites:
(no information given)
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [3/5]
Pa przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne [_K_2]
K_K03 [3/5] K_K04 [4/5]
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin [_U_1]
K_U04 [3/5] K_U06 [3/5]
Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów [_U_2]
K_U07 [3/5] K_U08 [3/5]
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; [_U_3]
K_U10 [3/5]
Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania [_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [4/5] K_W09 [3/5] K_W11 [3/5]
Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej; ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń [_W_2]
K_W04 [2/5] K_W08 [4/5]
Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię; ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej [_W_3]
K_W13 [4/5] K_W14 [5/5] K_W15 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
egzamin pisemny [_w_1]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów, ćwiczeń oraz lektury uzupełniającej
_W_1 _W_2 _W_3
praca zaliczeniowa [_w_2]
Przygotowanie pracy pisemnej (wg podanych standardów) na temat związany z programem zajęć na podstawie literatury pedagogicznej. Sprawdzenie – czy student potrafi w sposób prawidłowy wykorzystywać literaturę przedmiotu, wie jak należy posługiwać się przypisami i czym jest plagiat.
_U_1 _U_2 _W_2 _W_3
kolokwium [_w_3]
Sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń
_W_1 _W_2 _W_3
Sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń [_w_4]
Sprawdzanie znajomości zdobytej wiedzy teoretycznej, budowania wypowiedzi spójnych i komunikatywnych, z wykorzystaniem słownictwa pedagogicznego; sprawdzanie kompetencji komunikacyjnych studentów
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych;analiza wykładu wybranych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych
9
lektura uzupełniająca, praca z tekstem;lektura uzupełniająca, praca z tekstem
28 egzamin pisemny [_w_1]
practical classes [_fns_2]
prezentacja i dyskusja – prezentowanie kolejnych tematów programu, wprowadzenie do pisania pracy pedagogicznej (omówienie zasad, podanie przykładu wzoru przypisów), kolokwium sprawdzające wiedzę z ćwiczeń
9
praca z tekstem; przygotowanie materiałów do dyskusji zebranie literatury na podany temat. dyskusja nad tematem (z prowadzącym ćwiczenia w godzinach konsultacji dla studentów). Przygotowanie pracy zaliczeniowej. Powtórzenie materiału
14 praca zaliczeniowa [_w_2] kolokwium [_w_3] Sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń [_w_4]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)