Techniki pracy grupowej/moduł do wyboru Field of study: Pedagogy
Programme code: 12-N2PE12.2015

Module name: Techniki pracy grupowej/moduł do wyboru
Module code: 12-PE-PSG-N2-TPG.F1
Programme code: 12-N2PE12.2015
Semester:
  • winter semester 2017/2018
  • winter semester 2016/2017
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 5
Description:
Moduł techniki pracy grupowej ma umożliwić studentom zapoznanie się tematyką dotyczącą: procesu grupowego, rodzajów grup oraz zasad pracy grupowej. Studenci poznają różnorodne techniki pracy z grupą na różnych etapach rozwoju grupy oraz na różnych etapach życia jednostek i grup. Mają możliwość zaprojektowania i prowadzenia zajęć grupowych w środowisku otwartym w wybranych placówkach opiekuńczo-wychowawczych związanych z opieką nad osobami starszymi. Tematyka zajęć pobudza do poszukiwania i wypracowywania własnych sposobów pracy z osobami starszymi , dostarcza praktycznej wiedzy w kierunku radzenia sobie z trudnościami, jakie mogą pojawić się w pracy z grupami w starszym wieku. Student w trakcie zajęć doświadcza i uzyskuje informacje zwrotne, dotyczące jego uczestnictwa w procesie grupowym.
Prerequisites:
(no information given)
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu zespołowych działań; angażuje się we współpracę; uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych; odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki [_K_1]
K_K02 [3/5] K_K03 [1/5] K_K04 [2/5] K_K06 [3/5]
jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem; cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych [_K_2]
K_K07 [2/5]
potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć różne role w zespole; potrafi samodzielnie inicjować, opracowywać i organizować, korzystając z różnych źródeł i pracując w grupie, zajęcia atrakcyjne, różnorodne i bogate w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość podopiecznych umieszczonych w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych [_U_1]
K_U12 [3/5]
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; ma praktyczne, pogłębione umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym i socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej, potrafi wzbogacać oraz doskonalić swoją wiedzę i kompetencje w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające i wspierające działania terapeutyczne lub społeczno-kulturalne adresowane do dzieci, młodzieży i osób starszych [_U_2]
K_U01 [2/5] K_U07 [2/5]
potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie z zastosowaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień związanych z projektowaniem edukacyjno-wychowawczych działań grupowych [_U_3]
K_U03 [2/5] K_U04 [2/5] K_U05 [2/5]
ma pogłębioną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych; posiada wiedzę dotyczącą wpływu czynników środowiskowych na rozwój i funkcjonowanie w grupie, zasad pracy grupowej oraz dynamiki procesów grupowych [_W_1]
K_W07 [2/5] K_W13 [2/5]
ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej [_W_2]
K_W15 [2/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
projekt [_w_1]
sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować i zaprezentować różnorodne i ciekawe działania edukacyjno-kulturalno-terapeutyczne oraz wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu grupy docelowej oraz odbywających się w niej procesów; sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz umiejętności klarownej i precyzyjnej wypowiedzi w przedstawianiu własnych pomysłów
_U_1 _U_2 _U_3 _W_1
praktyczna realizacja [_w_2]
sprawdzenie czy student potrafi w oparciu o wiedzę i zdobyte umiejętności zrealizować praktyczne zajęcia w wybranych placówkach opiekuńczo-pielęgnacyjnych, zreflektować własną pracę oraz zdiagnozować procesy zachodzące w grupie, role grupowe, działania i zachowania poszczególnych członków grupy; sprawdzenie jak student radzi sobie z sytuacjami trudnymi w grupie i czy i w jaki sposób potrafi te sytuacje poddać refleksji
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_3]
sprawdzenie czy student wykazuje się aktywnością, chętnie podejmuje zespołowe działania; angażuje się we współpracę; potrafi opracowywać i organizować adekwatne ćwiczenia oraz czynnie i twórczo uczestniczy w proponowanych ćwiczeniach; potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć różne role w zespole
_K_1 _U_1
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
discussion classes [_fns_1]
metoda projektów – omówienie i konsultacje analiza zajęć terenowych - dyskusja zajęcia terenowe zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach adekwatnych do poszczególnych etapów procesu grupowego
8
wykonanie w małych grupach projektu dotyczącego zaplanowania działań edukacyjno-wychowawczych (scenariusz) z opisem grupy docelowej; lektura i analiza tekstów dotyczących tematyki grupy; przygotowanie wniosków do dyskusji w oparciu o przeprowadzone i obserwowane zajęcia; przygotowanie się do prowadzenia zajęć w oparciu o wcześniej skonstruowany scenariusz; przygotowanie ćwiczeń adekwatnych do poszczególnych etapów procesu grupowego
117 projekt [_w_1] praktyczna realizacja [_w_2] aktywny udział w warsztatowej części zajęć – ocena ciągła [_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)