Mapy jako źródło wiedzy historycznej (wybrana epoka)
Field of study: Historical Advising and Infobrokering
Programme code: 05-S1IH16.2016

Module name: | Mapy jako źródło wiedzy historycznej (wybrana epoka) |
---|---|
Module code: | 05-IDH-S1-038 |
Programme code: | 05-S1IH16.2016 |
Semester: | summer semester 2017/2018 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Description: | Celem zajęć realizowanych w ramach tego modułu (wykładów i ćwiczeń, po 10 godzin lekcyjnych) jest zapoznanie uczestniczących w nich studentów z wykorzystaniem map do czerpania z nich wiedzy historycznej |
Prerequisites: | Podstawowa wiedza o epoce wyniesiona ze szkoły ponadgimnazjalnej oraz podstawowe umiejętności korzystania z map historycznych. |
Key reading: | 1) J. Wolski, Historia powszechna. Starożytność, (wiele wydań)
2) A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009
3) M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia starożytna, Warszawa 1999
4) Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. 1 – 2, red. E. Wipszycka, t. 1 Warszawa 1982, t. 2 Warszawa 1986
( lub: Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. 1 – 3, red. E. Wipszycka, t. 1 – 2 Warszawa 2001, t. 3 Warszawa 1999)
5) Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, Warszawa 1982
6) K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1975
7) M.S. Bodnarski, Geografia antyczna, Warszawa 1957
8) L. Piotrowicz , Atlas do historii starożytnej, (wiele wydań)
9)H. Kinder, W. Hilgemann, Atlas historii świata, t. 1 – Warszawa 1999. T. 2 – Warszawa ?
10) G. Duby. Atlas historii świata, Warszawa 2010
11) J. Kromayer, G. Veith, Atlas bitew do historii wojskowości starożytnej, Oświęcim 2014
12) Atlas historyczny świata, red. J. Wolski, (wiele wydań)
13)Wielki atlas historyczny, Warszawa 2002
14) Wielki atlas encyklopedyczny. Historia świata, Warszwa 2005
|
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-038_1] |
IDH1A_W02 [3/5] |
Posiada podstawową wiedzę o powiązaniach historii z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi, przydatnymi do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-038_2] |
IDH1A_W05 [3/5] |
Zna i rozumie techniki i metody badań historycznych (warsztatu badawczego historyka), istotne z perspektywy wykonywania zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-038_3] |
IDH1A_W07 [3/5] |
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł iż wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-038_4] |
IDH1A_U01 [3/5] |
Potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę i rozwijać umiejętności (w tym badawcze), pracując pod kierunkiem opiekuna naukowego [05-IDH-S1-038_5] |
IDH1A_U03 [3/5] |
Potrafi rozpoznać i rozróżnić typy źródeł oraz dokonać ich krytycznej analizy (zewnętrznej i wewnętrznej), uwzględniając specyfikę zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-038_6] |
IDH1A_U05 [3/5] |
Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji określonych zadań [05-IDH-S1-038_7] |
IDH1A_K03 [3/5] |
Prawidłowo identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-038_8] |
IDH1A_K04 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Ocena wypowiedzi uczestników zajęć w trakcie każdych ćwiczeń [05-IDH-S1-038_w_1] | W trakcie każdych ćwiczeń (pod koniec zajęć) prowadzący ocenia wkład ich poszczególnych uczestników w dyskusję dotyczącą omawianej problematyki, weryfikując ich wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne łączące się z omawianym tematem. Aktywność każdego studenta w trakcie poszczególnych zajęć jest podstawowym kryterium przy ich zaliczaniu pod koniec kursu. |
05-IDH-S1-038_1 |
Praca pisemna lub test - opcja [05-IDH-S1-038_w_2] | W razie konieczności sprawdzenie wiedzy studentów może nastąpić w formie pracy pisemnej na wyznaczony przez prowadzącego temat lub testu obejmującego problematykę podaną przez niego wcześniej studentom. |
05-IDH-S1-038_1 |
Egzamin ustny lub pisemny -opcja [05-IDH-S1-038_w_3] | Zaliczanie modułu , czyli znajomości problematyki omawianej w czasie wykładów i ćwiczeń, odbywa się w trakcie ustnego (pisemnego – opcja) egzaminu, którego celem jest zweryfikowanie łączącej się z nią wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych poszczególnych studentów |
05-IDH-S1-038_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [05-IDH-S1-038_fs_1] | Wykładowca wykorzystując różne pomoce naukowe (źródła, mapy, literaturę współczesną, środki audiowizualne), omawia zagadnienia wiążące się z treścią map (zwłaszcza historycznych) oraz czerpaniem z nich informacji o historycznym charakterze, potrzebnych w różnego rodzaju pracach badawczych. |
10 | Studenci pogłębiają, systematyzują i porządkują, wiedzę wyniesioną z wykładów zapoznając się ze wskazana przez wykładowcę literaturą przedmiotu. |
20 |
Egzamin ustny lub pisemny -opcja [05-IDH-S1-038_w_3] |
practical classes [05-IDH-S1-038_fs_2] | Prowadzący ćwiczenia wykorzystując różne pomoce naukowe (teksty źródłowe, mapy, współczesną literaturę historyczną), wspólnie ze studentami, kierując ich dyskusją, prezentuje na poszczególnych zajęciach wybrane zagadnienia szczegółowe wiążące się z czerpaniem informacji historycznych z map, tak by tematyka ćwiczeń nie pokrywała się z problemami omawianymi na wykładach. |
10 | Studenci uczestniczący w ćwiczeniach przygotowują się do poszczególnych zajęć, zapoznając się ze wskazanymi wcześniej przez prowadzącego materiałami dotyczącymi wyznaczonego przez niego tematu (teksty źródłowe, literatura naukowa, mapy, itp.), tak by efektywnie uczestniczyć w dyskusji w trakcie zajęć oraz opanować omawianą na nich problematykę, |
20 |
Ocena wypowiedzi uczestników zajęć w trakcie każdych ćwiczeń [05-IDH-S1-038_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |