Pieniądz jako źródło wiedzy historycznej Field of study: Historical Advising and Infobrokering
Programme code: 05-S1IH16.2016

Module name: Pieniądz jako źródło wiedzy historycznej
Module code: 05-IDH-S1-037
Programme code: 05-S1IH16.2016
Semester: summer semester 2017/2018
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Description:
Zajęcia umożliwiają poznanie roli pieniądza, zwłaszcza w jego formie monetarnej, jako ważnego czynnika w życiu społeczeństw oraz pogłębienie posiadanej wiedzy na temat funkcji ekonomicznych i pozaekonomicznych pieniądza w wybranej epoce historycznej. Celem modułu jest zwrócenie uwagi na informatywną wartość monety, wskazanie na płaszczyzny życia państwowo-społecznego, jakie może oświetlić moneta w swej roli źródła poznania historycznego wybranej epoki, a także wprowadzenie do wyspecjalizowanego aparatu naukowego umożliwiającego dotarcie do komunikatu niesionego przez monetę. Osadzenie monety zarówno w płaszczyźnie nummograficznej, jak nummometrycznej, a także wskazanie na specyfikę tego źródła pokaże w efekcie szereg wielostronnych zależności między monetą a historią.
Prerequisites:
brak
Key reading:
1.Zarys mennictwa europejskiego, Kraków 1983–1989 (t. 3: L. Morawiecki, Mennictwo celtyckie; t. 6: L. Morawiecki, M. Salamon, Mennictwo bizantyjskie; t. 7: S. Suchodolski, B. Haczewska, R. Kiersnowski, S. Kubiakowa, Mennictwo średniowieczne; t. 9: Geneza i rozwój nowożytnej monety polskiej na tle europejskim (XVI–poł. XVIII w.); t. 10: E. Korczyńska, B. Paszkiewicz, Mennictwo XIX i XX wieku). 2.Kiersnowski R., Moneta – świadek historii, Warszawa 2006. 3.Paszkiewicz B., Moneta w źródle, czyli po co historykowi pieniądze?, w: Ad fontes. O naturze źródła historycznego, red. S. Rosik, P. Wiszewski, Wrocław 2004. 4.Bursche A., Złote medaliony rzymskie w Barbaricum. Symbolika prestiżu i władzy społeczeństw barbarzyńskich u schyłku starożytności, Warszawa 1998. 5.Garbaczewski W., Ikonografia monet piastowskich 1173 — ok. 1280, Warszawa–Lublin 2007. 6.Kaczanowicz W., Aspekty ideologiczne w rzymskim mennictwie lat 235–284 n.e. Katowice 1990. 7.Kunisz A., Mennictwo Cesarstwa Rzymskiego, Warszawa 1973. 8.Merkelbach R., Znaczenie pieniądza dla dziejów grecko-rzymskiego świata, Toruń 1996 9.Mielczarek M., Mennictwo starożytnej Grecji. Mennictwo okresów archaicznego i klasycznego, Cz. 1, Warszawa–Kraków 2006. 10.Paszkiewicz B., Podobna jest moneta nasza do urodnej panny. Mała historia pieniądza polskiego, Warszawa 2012.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada uporządkowaną wiedzę ogólną (w zakresie terminologii i teorii) z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-037_1]
IDH1A_W03 [3/5]
Posiada podstawową wiedzę o powiązaniach historii z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-037_2]
IDH1A_W05 [3/5]
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-037_3]
IDH1A_U01 [4/5]
Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i modelami badawczymi, stosowanymi w badaniach historycznych oraz wykorzystuje zakres pojęciowy, charakterystyczny dla tych badań, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-037_4]
IDH1A_U04 [3/5]
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role [05-IDH-S1-037_5]
IDH1A_K02 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
udział w dyskusji na zajęciach [05-IDH-S1-037_w_1]
w oparciu o zalecaną literaturę przedmiotu podręcznikową i uzupełniającą weryfikujący wiedzę szczegółową i umiejętności z zakresu zagadnień realizowanych na zajęciach oraz rozumienie specyfiki metodologicznej problematyki historycznej w jej wycinku omawianym na zajęciach, a także kompetencje społeczne
05-IDH-S1-037_1 05-IDH-S1-037_2 05-IDH-S1-037_3 05-IDH-S1-037_4 05-IDH-S1-037_5
praca pisemna [05-IDH-S1-037_w_2]
przygotowanie pracy pisemnej ma na celu weryfikację wiedzy dotyczącej pieniądza i monety jako wytworów danej epoki historycznej i nośników wiedzy historycznej, a także umiejętności niezbędnych do wyszukiwania informacji oraz ich badawczego przetworzenia
05-IDH-S1-037_1 05-IDH-S1-037_2 05-IDH-S1-037_3 05-IDH-S1-037_4
sprawdzian pisemny [05-IDH-S1-037_w_3]
sprawdzian będzie zawierał różne typy zadań (pytania otwarte i zamknięte), weryfikując zarówno wiedzę, jak i umiejętności i kompetencje społeczne
05-IDH-S1-037_1 05-IDH-S1-037_2 05-IDH-S1-037_3 05-IDH-S1-037_4 05-IDH-S1-037_5
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [05-IDH-S1-037_fs_1]
Z wykorzystaniem środków audiowizualnych
10
Praca z literaturą
20 udział w dyskusji na zajęciach [05-IDH-S1-037_w_1]
practical classes [05-IDH-S1-037_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem)
10
lektura wskazanej literatury i analiza zalecanych materiałów uzupełniających
20 praca pisemna [05-IDH-S1-037_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)