Interpretacja zabytków i dzieł sztuki Field of study: Historical Advising and Infobrokering
Programme code: 05-S1IH16.2016

Module name: Interpretacja zabytków i dzieł sztuki
Module code: 05-IDH-S1-016
Programme code: 05-S1IH16.2016
Semester: summer semester 2016/2017
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 4
Description:
Analiza dzieła sztuki (zabytku) w sferze warstwy kompozycyjnej (otwartej, zamkniętej, statycznej, dynamicznej, symetrycznej, asymetrycznej, układu wertykalnego, horyzontalnego, czy też diagonalnego, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. modelu kompozycyjnego, określającego układ poszczególnych elementów, charakterystycznych dla danego stylu, czy kierunku), ikonograficznej (analiza treści dzieła poprzez identyfikację i wyjaśnienie zawartej w nim symboliki, przy wykorzystaniu dokonań teoretyków, takich jak: Giorgio Vasari, Gian Pietro Bellori, Gotthold Ephraim Lessing, czy akademików: Adolphe Napoleon Didron, Anton Heinrich Springer, Émile Mâle) oraz ikonologicznej (metoda Erwina Panofsky'ego). Interpretacja obejmować będzie wybrane przykłady dzieł (malarstwo, grafika, rzeźba i architektura), powstałych w przestrzeni konkretnych epok historycznych.
Prerequisites:
Student powinien posiadać ogólną wiedzę, wynikającą z wcześniejszych etapów kształcenia (zgodnie z obowiązującymi programami nauczania). Ponadto umiejętność jej praktycznego wykorzystywania poprzez prawidłową werbalizację poglądów i ocen w kontekście poruszanych treści przedmiotowych.
Key reading:
1.Broniewski T., Historia architektury dla wszystkich, Wrocław 1990 2.Clark K., Akt. Studium idealnej formy, Warszawa 1998 3.Ecco U., Historia Brzydoty, Poznań 2007 4.Ecco U., Historia Piękna, Poznań 2005 5.Gombrich E., Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981 6.Historia sztuki, Twórcy, nurty, style, (tłum.) M. Boberska, Warszawa 2002 7.Honour H., Fleming J., Historia sztuki świata, Warszawa 2002 8.Koch W., Style w architekturze, Warszawa 1998 9.Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, Warszawa 1996 10.Wrotkowski J., Dzieła. Style. Epoki, Gdynia 1992
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student zna elementarną terminologię związaną z zabytkami i sztuką, dotyczącą zagadnień architektury oraz sztuk plastycznych, m.in. typów kompozycji, koloru, waloru, technik artystycznych i budowlanych, nomenklatury architektonicznej. [05-IDH-S1-016_1]
IDH1A_W02 [4/5]
Potrafi wykorzystywać różne kanały komunikacyjne w celu pozyskiwania wiedzy dotyczącej dzieła sztuki i jego analizy. [05-IDH-S1-016_10]
IDH1A_U07 [2/5]
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role [05-IDH-S1-016_11]
IDH1A_K02 [2/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności [05-IDH-S1-016_12]
IDH1A_K05 [2/5]
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną dotyczącą historycznej zmienności sztuki w czasie i przestrzeni. [05-IDH-S1-016_2]
IDH1A_W03 [3/5]
Zna podstawowe metody analizy i interpretacji zabytku oraz dzieła sztuki. [05-IDH-S1-016_3]
IDH1A_W04 [4/5]
Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych ustaleniach badawczych w zakresie historii sztuki, potrzebnych do pozyskiwania informacji i wykorzystywania ich w procesie popularyzacji [05-IDH-S1-016_4]
IDH1A_W06 [3/5]
Ma świadomość kompleksowej natury języka sztuki, jego złożoności oraz historycznej zmienności jego znaczeń. [05-IDH-S1-016_5]
IDH1A_W09 [3/5]
Umie konstruować analityczne tezy dotyczące wybranego zabytku i dzieła sztuki, potrafi konstruować w oparciu o przeprowadzoną analizę podstawową interpretacje dzieła sztuki. [05-IDH-S1-016_6]
IDH1A_U01 [3/5]
Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią związaną ze sztuką [05-IDH-S1-016_7]
IDH1A_U04 [3/5]
Potrafi rozpoznać sztandarowe zabytki i dzieła sztuki [05-IDH-S1-016_8]
IDH1A_U05 [3/5]
Podczas udziału w dyskusji potrafi krytycznie i merytorycznie argumentować na rzecz przyjętego stanowiska korzystając z wiedzy o sztuce, posługując się pomocniczym materiałem wizualnym. [05-IDH-S1-016_9]
IDH1A_U06 [2/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Kolokwium [05-IDH-S1-016_w_1]
Kolokwium jest sprawdzeniem wiedzy studenta zdobytej na ćwiczeniach. Zostanie przeprowadzone w formie pisemnej na jednym z ostatnich ćwiczeń (pytania otwarte i zamknięte).
05-IDH-S1-016_2 05-IDH-S1-016_3 05-IDH-S1-016_4 05-IDH-S1-016_6 05-IDH-S1-016_7 05-IDH-S1-016_8
Projekt [05-IDH-S1-016_w_2]
Przynajmniej jedna praca na zadany temat zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych (np. przygotowanie referatu, analiza zadanej lektury)
05-IDH-S1-016_1 05-IDH-S1-016_10 05-IDH-S1-016_11 05-IDH-S1-016_2 05-IDH-S1-016_3 05-IDH-S1-016_6 05-IDH-S1-016_7
Aktywność studenta na zajęciach [05-IDH-S1-016_w_3]
Systematyczna weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta na każdych zajęciach
05-IDH-S1-016_1 05-IDH-S1-016_11 05-IDH-S1-016_12 05-IDH-S1-016_2 05-IDH-S1-016_3 05-IDH-S1-016_5 05-IDH-S1-016_7 05-IDH-S1-016_8 05-IDH-S1-016_9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [05-IDH-S1-016_fs_1]
Wykład z wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
15
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień
45 Projekt [05-IDH-S1-016_w_2]
practical classes [05-IDH-S1-016_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem)
30
Praca z literaturą
30 Kolokwium [05-IDH-S1-016_w_1] Projekt [05-IDH-S1-016_w_2] Aktywność studenta na zajęciach [05-IDH-S1-016_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)