Interpretacja zabytków i dzieł sztuki
Field of study: Historical Advising and Infobrokering
Programme code: 05-S1IH16.2016

Module name: | Interpretacja zabytków i dzieł sztuki |
---|---|
Module code: | 05-IDH-S1-016 |
Programme code: | 05-S1IH16.2016 |
Semester: | summer semester 2016/2017 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 4 |
Description: | Analiza dzieła sztuki (zabytku) w sferze warstwy kompozycyjnej (otwartej, zamkniętej, statycznej, dynamicznej, symetrycznej, asymetrycznej, układu wertykalnego, horyzontalnego, czy też diagonalnego, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. modelu kompozycyjnego, określającego układ poszczególnych elementów, charakterystycznych dla danego stylu, czy kierunku), ikonograficznej (analiza treści dzieła poprzez identyfikację i wyjaśnienie zawartej w nim symboliki, przy wykorzystaniu dokonań teoretyków, takich jak: Giorgio Vasari, Gian Pietro Bellori, Gotthold Ephraim Lessing, czy akademików: Adolphe Napoleon Didron, Anton Heinrich Springer, Émile Mâle) oraz ikonologicznej (metoda Erwina Panofsky'ego). Interpretacja obejmować będzie wybrane przykłady dzieł (malarstwo, grafika, rzeźba i architektura), powstałych w przestrzeni konkretnych epok historycznych. |
Prerequisites: | Student powinien posiadać ogólną wiedzę, wynikającą z wcześniejszych etapów kształcenia (zgodnie z obowiązującymi programami nauczania). Ponadto umiejętność jej praktycznego wykorzystywania poprzez prawidłową werbalizację poglądów i ocen w kontekście poruszanych treści przedmiotowych. |
Key reading: | 1.Broniewski T., Historia architektury dla wszystkich, Wrocław 1990
2.Clark K., Akt. Studium idealnej formy, Warszawa 1998
3.Ecco U., Historia Brzydoty, Poznań 2007
4.Ecco U., Historia Piękna, Poznań 2005
5.Gombrich E., Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981
6.Historia sztuki, Twórcy, nurty, style, (tłum.) M. Boberska, Warszawa 2002
7.Honour H., Fleming J., Historia sztuki świata, Warszawa 2002
8.Koch W., Style w architekturze, Warszawa 1998
9.Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Wydanie nowe, Warszawa 1996
10.Wrotkowski J., Dzieła. Style. Epoki, Gdynia 1992
|
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna elementarną terminologię związaną z zabytkami i sztuką, dotyczącą zagadnień architektury oraz sztuk plastycznych, m.in. typów kompozycji, koloru, waloru, technik artystycznych i budowlanych, nomenklatury architektonicznej. [05-IDH-S1-016_1] |
IDH1A_W02 [4/5] |
Potrafi wykorzystywać różne kanały komunikacyjne w celu pozyskiwania wiedzy dotyczącej dzieła sztuki i jego analizy. [05-IDH-S1-016_10] |
IDH1A_U07 [2/5] |
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role [05-IDH-S1-016_11] |
IDH1A_K02 [2/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności [05-IDH-S1-016_12] |
IDH1A_K05 [2/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną dotyczącą historycznej zmienności sztuki w czasie i przestrzeni. [05-IDH-S1-016_2] |
IDH1A_W03 [3/5] |
Zna podstawowe metody analizy i interpretacji zabytku oraz dzieła sztuki. [05-IDH-S1-016_3] |
IDH1A_W04 [4/5] |
Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych ustaleniach badawczych w zakresie historii sztuki, potrzebnych do pozyskiwania informacji i wykorzystywania ich w procesie popularyzacji [05-IDH-S1-016_4] |
IDH1A_W06 [3/5] |
Ma świadomość kompleksowej natury języka sztuki, jego złożoności oraz historycznej zmienności jego znaczeń. [05-IDH-S1-016_5] |
IDH1A_W09 [3/5] |
Umie konstruować analityczne tezy dotyczące wybranego zabytku i dzieła sztuki, potrafi konstruować w oparciu o przeprowadzoną analizę podstawową interpretacje dzieła sztuki. [05-IDH-S1-016_6] |
IDH1A_U01 [3/5] |
Potrafi posługiwać się specjalistyczną terminologią związaną ze sztuką [05-IDH-S1-016_7] |
IDH1A_U04 [3/5] |
Potrafi rozpoznać sztandarowe zabytki i dzieła sztuki [05-IDH-S1-016_8] |
IDH1A_U05 [3/5] |
Podczas udziału w dyskusji potrafi krytycznie i merytorycznie argumentować na rzecz przyjętego stanowiska korzystając z wiedzy o sztuce, posługując się pomocniczym materiałem wizualnym. [05-IDH-S1-016_9] |
IDH1A_U06 [2/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Kolokwium [05-IDH-S1-016_w_1] | Kolokwium jest sprawdzeniem wiedzy studenta zdobytej na ćwiczeniach. Zostanie
przeprowadzone w formie pisemnej na jednym z ostatnich ćwiczeń (pytania otwarte i zamknięte).
|
05-IDH-S1-016_2 |
Projekt [05-IDH-S1-016_w_2] | Przynajmniej jedna praca na zadany temat zrealizowane przez studenta samodzielnie w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych (np. przygotowanie referatu, analiza zadanej lektury) |
05-IDH-S1-016_1 |
Aktywność studenta na zajęciach [05-IDH-S1-016_w_3] | Systematyczna weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta na każdych zajęciach |
05-IDH-S1-016_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [05-IDH-S1-016_fs_1] | Wykład z wybranych zagadnień
podstawowych z wykorzystaniem pomocy
audiowizualnych
|
15 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu
obejmująca samodzielne przyswajanie
wiedzy teoretycznej odnoszącej się do
wskazanych zagadnień
|
45 |
Projekt [05-IDH-S1-016_w_2] |
practical classes [05-IDH-S1-016_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem) |
30 | Praca z literaturą |
30 |
Kolokwium [05-IDH-S1-016_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |