Popularyzacja wiedzy historycznej (średniowiecze) Field of study: Historical Advising and Infobrokering
Programme code: 05-S1IH16.2016

Module name: Popularyzacja wiedzy historycznej (średniowiecze)
Module code: 05-IDH-S1-011
Programme code: 05-S1IH16.2016
Semester: summer semester 2016/2017
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami i zagadnieniami z historii średniowiecznej głównie w odniesieniu do Europy, w tym także do Polski w zakresie zagadnień politycznych, gospodarczych, społecznych, historii kultury i sztuki oraz umiejętnościami popularyzacji tej wiedzy. Zajęcia prowadzone w ramach modułu powinny zaznajomić studenta z zagadnieniami, które wynikają bezpośrednio z realizowanego tematu w trakcie wykładu lub ćwiczeń. Student powinien poznać i zrozumieć proces ukształtowania się państw europejskich, w tym państwa polskiego i jego stopniowego wchodzenia w krąg krajów cywilizacji łacińskiej. Powinien zrozumieć problem funkcjonowania średniowiecznych monarchii europejskich mających rozbudowane stosunki polityczne ze swoimi sąsiadami, ale też, co jakiś czas, targanych kryzysami społeczno – politycznymi. Powinien potrafić rozpoznać zjawiska, które wpływały – w odniesieniu do poszczególnych państw - na różnorodność polityczną, gospodarczą, społeczną, kulturową (w tym religijną). Powinien także poznać główne prądy ideowe oraz kulturowe w sztuce i architekturze Europy średniowiecznej, w tym Polski.
Prerequisites:
Wskazane jest posiadanie podstawowej wiedzy z historii średniowiecza.
Key reading:
1.J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej (VIII w. – 1370), Kraków 1999. 2.K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej (1370-1506), Kraków 1999. 3.S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002 i nast. 4.T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572, Warszawa 2013. 5.Bartlett R., Panorama średniowiecza, Warszawa 2002. 6.B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Warszawa 1973 i nast. 7.Dzieje narodu i państwa polskiego, t. 1, z. 1-19, Warszawa 1987-1999. 8.Polska. Dzieje cywilizacji i narodu, t. 1-4, red. M. Derwich, Wrocław 2002-2003. 9.J. Rajman, Encyklopedia średniowiecza, Kraków 2006. 10.K. Devries, M. Dougherty i in., Bitwy epoki średniowiecza. 1000-1500, Warszawa 2008 11.T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1974 i nast.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu historii jako podstawy działalności popularyzatorskiej i doradczej oraz jej roli w systemie nauk (zwłaszcza humanistycznych) [05-IDH-S1-011_1]
IDH1A_W01 [4/5]
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-011_2]
IDH1A_W02 [4/5]
Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych ustaleniach badawczych w zakresie nauk humanistycznych (zwłaszcza historii), potrzebnych do pozyskiwania informacji i wykorzystywania ich w procesie popularyzacji [05-IDH-S1-011_3]
IDH1A_W06 [4/5]
Posiada podstawowe umiejętności, obejmujące formułowanie własnych, a także weryfikację i analizę proponowanych problemów oraz tematów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników poszukiwań, pozwalające na wykonywanie obowiązków doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-011_4]
IDH1A_U02 [4/5]
Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym i popularyzatorskim, wykorzystując różne możliwości udziału (także poprzez tzw. nowe media) [05-IDH-S1-011_5]
IDH1A_K06 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Kolokwium zaliczeniowe w formie testu [05-IDH-S1-011_w_1]
Pomiar będzie zawierał różne typy zadań (otwarte i zamknięte), weryfikując zarówno wiedzę, jak i umiejętności i kompetencje społeczne
05-IDH-S1-011_1 05-IDH-S1-011_2 05-IDH-S1-011_3 05-IDH-S1-011_4 05-IDH-S1-011_5
Odpowiedź ustna/inna praca pisemna [05-IDH-S1-011_w_2]
Odpowiedź ustna (lub przygotowanie pracy pisemnej) ma na celu weryfikację podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu modułu.
05-IDH-S1-011_1 05-IDH-S1-011_2 05-IDH-S1-011_3 05-IDH-S1-011_4 05-IDH-S1-011_5
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [05-IDH-S1-011_fs_1]
Z wykorzystaniem środków audiowizualnych
20
Praca z literaturą
40 Odpowiedź ustna/inna praca pisemna [05-IDH-S1-011_w_2]
practical classes [05-IDH-S1-011_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem)
20
Praca z literaturą
40 Kolokwium zaliczeniowe w formie testu [05-IDH-S1-011_w_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)