Popularyzacja wiedzy historycznej (średniowiecze)
Field of study: Historical Advising and Infobrokering
Programme code: 05-S1IH16.2016

Module name: | Popularyzacja wiedzy historycznej (średniowiecze) |
---|---|
Module code: | 05-IDH-S1-011 |
Programme code: | 05-S1IH16.2016 |
Semester: | summer semester 2016/2017 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Description: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami i zagadnieniami z historii średniowiecznej głównie w odniesieniu do Europy, w tym także do Polski w zakresie zagadnień politycznych, gospodarczych, społecznych, historii kultury i sztuki oraz umiejętnościami popularyzacji tej wiedzy. Zajęcia prowadzone w ramach modułu powinny zaznajomić studenta z zagadnieniami, które wynikają bezpośrednio z realizowanego tematu w trakcie wykładu lub ćwiczeń. Student powinien poznać i zrozumieć proces ukształtowania się państw europejskich, w tym państwa polskiego i jego stopniowego wchodzenia w krąg krajów cywilizacji łacińskiej. Powinien zrozumieć problem funkcjonowania średniowiecznych monarchii europejskich mających rozbudowane stosunki polityczne ze swoimi sąsiadami, ale też, co jakiś czas, targanych kryzysami społeczno – politycznymi. Powinien potrafić rozpoznać zjawiska, które wpływały – w odniesieniu do poszczególnych państw - na różnorodność polityczną, gospodarczą, społeczną, kulturową (w tym religijną). Powinien także poznać główne prądy ideowe oraz kulturowe w sztuce i architekturze Europy średniowiecznej, w tym Polski. |
Prerequisites: | Wskazane jest posiadanie podstawowej wiedzy z historii średniowiecza. |
Key reading: | 1.J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej (VIII w. – 1370), Kraków 1999.
2.K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej (1370-1506), Kraków 1999.
3.S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002 i nast.
4.T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572, Warszawa 2013.
5.Bartlett R., Panorama średniowiecza, Warszawa 2002.
6.B. Zientara, Historia powszechna średniowiecza, Warszawa 1973 i nast.
7.Dzieje narodu i państwa polskiego, t. 1, z. 1-19, Warszawa 1987-1999.
8.Polska. Dzieje cywilizacji i narodu, t. 1-4, red. M. Derwich, Wrocław 2002-2003.
9.J. Rajman, Encyklopedia średniowiecza, Kraków 2006.
10.K. Devries, M. Dougherty i in., Bitwy epoki średniowiecza. 1000-1500, Warszawa 2008
11.T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1974 i nast.
|
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu historii jako podstawy działalności popularyzatorskiej i doradczej oraz jej roli w systemie nauk (zwłaszcza humanistycznych) [05-IDH-S1-011_1] |
IDH1A_W01 [4/5] |
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-011_2] |
IDH1A_W02 [4/5] |
Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych ustaleniach badawczych w zakresie nauk humanistycznych (zwłaszcza historii), potrzebnych do pozyskiwania informacji i wykorzystywania ich w procesie popularyzacji [05-IDH-S1-011_3] |
IDH1A_W06 [4/5] |
Posiada podstawowe umiejętności, obejmujące formułowanie własnych, a także weryfikację i analizę proponowanych problemów oraz tematów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników poszukiwań, pozwalające na wykonywanie obowiązków doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-011_4] |
IDH1A_U02 [4/5] |
Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym i popularyzatorskim, wykorzystując różne możliwości udziału (także poprzez tzw. nowe media) [05-IDH-S1-011_5] |
IDH1A_K06 [4/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Kolokwium zaliczeniowe w formie testu [05-IDH-S1-011_w_1] | Pomiar będzie zawierał różne typy zadań (otwarte i zamknięte), weryfikując zarówno wiedzę, jak i umiejętności i kompetencje społeczne |
05-IDH-S1-011_1 |
Odpowiedź ustna/inna praca pisemna [05-IDH-S1-011_w_2] | Odpowiedź ustna (lub przygotowanie pracy pisemnej) ma na celu weryfikację podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu modułu. |
05-IDH-S1-011_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [05-IDH-S1-011_fs_1] | Z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
20 | Praca z literaturą |
40 |
Odpowiedź ustna/inna praca pisemna [05-IDH-S1-011_w_2] |
practical classes [05-IDH-S1-011_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem) |
20 | Praca z literaturą |
40 |
Kolokwium zaliczeniowe w formie testu [05-IDH-S1-011_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |