Popularyzacja wiedzy historycznej (starożytność)
Field of study: Historical Advising and Infobrokering
Programme code: 05-S1IH16.2016

Module name: | Popularyzacja wiedzy historycznej (starożytność) |
---|---|
Module code: | 05-IDH-S1-010 |
Programme code: | 05-S1IH16.2016 |
Semester: | winter semester 2016/2017 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Description: | Celem wykładów i ćwiczeń prowadzonych w ramach tego modułu (w wymiarze po 20 godzin lekcyjnych) jest spopularyzowanie wśród ich uczestników wiedzy o epoce starożytnej, czyli dziejach: Wschodu, Grecji i Rzymu. |
Prerequisites: | Wiedza o czasach antycznych wyniesiona ze szkół średnich. |
Key reading: | 1.J. Wolski, Historia powszechna. Starożytność, (wiele wydań)
2.M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia starożytna, Warszawa 1999
3.A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2009
4.J. Zabłocka, Historia Bliskiego Wschodu w starożytnośći, Wrocław….Łódź 1982
5.D. Arnaud, Starożytny Bliski Wschód, Warszawa 1982
6.N.G.L. Hammond, Dzieje Grecji, (kilka wydań)
7.B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków, t. 1 - Warszawa 1988; t. 3 - Warszawa 1992; B.Bravo, M. Węcowski, E. Wipszycka, A. Wolicki, t. 2 - Warszawa 2009
8.M. Jaczynowska, Historia starożytnego Rzymu, (wiele wydań)
9.A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2004, 2008
10.M. Jaczynowska, M. Pawlak, Starożytny Rzym, Warszawa 2008
|
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu historii jako podstawy działalności popularyzatorskiej i doradczej oraz jej roli w systemie nauk (zwłaszcza humanistycznych) [05-IDH-S1-010_1] |
IDH1A_W01 [3/5] |
Prawidłowo identyfikuje i dostrzega dylematy, związane z wykonywaniem zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-010_10] |
IDH1A_K04 [3/5] |
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-010_2] |
IDH1A_W02 [3/5] |
Posiada podstawową wiedzę o powiązaniach historii z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-010_3] |
IDH1A_W05 [3/5] |
Zna i rozumie techniki badań historycznych (warsztatu badawczego historyka), istotne z perspektywy wykonywania zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-010_4] |
IDH1A_W07 [3/5] |
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji uzyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów. [05-IDH-S1-010_5] |
IDH1A_U01 [3/5] |
Posiada podstawowe umiejętności, obejmujące formułowanie własnych, a także weryfikację i analizę proponowanych problemów oraz tematów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników poszukiwań, pozwalające na wykonywanie obowiązków doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-010_6] |
IDH1A_U02 [3/5] |
Potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę i rozwijać umiejętności (w tym badawcze), pracując pod kierunkiem opiekuna naukowego [05-IDH-S1-010_7] |
IDH1A_U03 [3/5] |
Potrafi rozpoznać i rozróżnić typy źródeł oraz dokonać ich krytycznej analizy (zewnętrznej i wewnętrznej), uwzględniając specyfikę zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-010_8] |
IDH1A_U05 [3/5] |
Potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji określonych zadań [05-IDH-S1-010_9] |
IDH1A_K03 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Udział studentów w dyskusji w trakcie ćwiczeń [05-IDH-S1-010_w_1] | W trakcie każdych ćwiczeń (pod koniec zajęć) prowadzący zajęcia ocenia wkład poszczególnych uczestników zajęć w dyskusję dotyczącą omawianej problematyki. Aktywność poszczególnych studentów w trakcie zajęć jest podstawowym kryterium przy ich zaliczaniu pod koniec kursu. |
05-IDH-S1-010_1 |
Referat (opcja) [05-IDH-S1-010_w_2] | W trakcie każdych zajęć jeden z ich uczestników prezentuje krótką pracę pisemną (referat), dotyczącą wyznaczonego przez prowadzącego zagadnienia szczegółowego wchodzącego w zakres omawianego na ćwiczeniach tematu. Po wysłuchaniu wystąpienia, studenci uczestniczą w dyskusji dotyczącej wypowiedzi kolegi. Prowadzący zajęcia ocenia wystąpienie referenta oraz pisemną wersję referatu po zapoznaniu się z jej tekstem. Ocena referatu jest brana pod uwagę przy zaliczaniu ćwiczeń pod koniec semestru. |
05-IDH-S1-010_5 |
Egzamin [05-IDH-S1-010_w_3] | Zaliczanie modułu (problematyki omawianej w czasie wykładów i ćwiczeń) odbywa się w trakcie ustnego egzaminu. |
05-IDH-S1-010_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [05-IDH-S1-010_fs_1] | Wykładowca wykorzystując różne pomoce naukowe (źródła, mapy, literaturę współczesną, środki audiowizualne), omawia w popularno-naukowej formie wybrane (najważniejsze, najbardziej popularne, kojarzące się słuchaczom z czasami antycznymi, będące niejako ich symbolem) zagadnienia wiążące się z historią starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu, pozwalające również na prezentację pewnych aspektów dziejów innych ludów i państw starożytnych, np. Macedonii, Kartaginy itp., tak, by w miarę możliwości przedstawić słuchaczom jak najpełniejszą panoramę czasów starożytnych. |
20 | Studenci pogłębiają, systematyzują i porządkują, wiedzę wyniesioną z wykładów zapoznając się z literaturą przedmiotu. |
40 |
Egzamin [05-IDH-S1-010_w_3] |
practical classes [05-IDH-S1-010_fs_2] | Prowadzący ćwiczenia wykorzystując różne pomoce naukowe (teksty źródłowe, mapy, współczesną literaturę historyczną), wspólnie ze studentami, kierując ich dyskusją, prezentuje na poszczególnych zajęciach w popularno – naukowej formie, wybrane zagadnienia szczegółowe z dziejów starożytnego Wschodu, Grecji i Rzymu, tak by tematyka ćwiczeń obejmowała problemy inne niż omawiane na wykładach. |
20 | Studenci uczestniczący w ćwiczeniach przygotowują się do poszczególnych zajęć, zapoznając się ze wskazanymi wcześniej przez prowadzącego materiałami dotyczącymi wyznaczonego przez niego tematu (teksty źródłowe, literatura naukowa, mapy, itp.), tak by efektywnie uczestniczyć w dyskusji w trakcie zajęć oraz opanować omawianą na nich problematykę. |
40 |
Udział studentów w dyskusji w trakcie ćwiczeń [05-IDH-S1-010_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |