Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność powszechna XIX w.)
Field of study: Historical Advising and Infobrokering
Programme code: 05-S1IH16.2016

Module name: | Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność powszechna XIX w.) |
---|---|
Module code: | 05-IDH-S1-007 |
Programme code: | 05-S1IH16.2016 |
Semester: | summer semester 2017/2018 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Description: | Celem modułu jest przekazanie studentom wiedzy o europejskiej nauce i kulturze w XIX w. Oprócz podstawowych pojęć i zagadnień zostaną przybliżone również okoliczności i warunki rozwoju europejskiej kultury oraz nauki w ciągu XIX stulecia. Jednocześnie studenci mają zdobyć wiedzę na temat przemian społecznych i gospodarczych w ówczesnym świecie i wpływie na nie osiągnięć nauki. Studenci mają również poznać najważniejsze przemiany w obszarze kultury i sztuki tej epoki i ich oddziaływania na ówczesnych ludzi, a przez to ich wpływ na zasadnicze kierunki rozwoju cywilizacyjnego. Uczestnicy zajęć poznają również twórców tego okresu, ich dorobek oraz najważniejsze ośrodki życia kulturalnego i naukowego. Student w ramach pracy własnej porządkuje wiedzę na temat postępu naukowego oraz zmian kulturowych zachodzących w ciągu wieku XIX , dzięki czemu nabywa zarówno wiedzę faktograficzną, jak potrafi samodzielnie analizować wielkie procesy historyczne. |
Prerequisites: | Zaliczenie modułu podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność powszechna XVI-XVII w.) |
Key reading: | 1.A. Chwalba: Historia powszechna. Wiek XIX. Warszawa 2010.
2.Oblicze duchowe wieku dziewiętnastego / Zygmunt Łempicki. - Warszawa : [s.n.], 1933 (Druk. St. Niemiry).
3.Rozwój form organizacyjnych nauki w XIX i XX w. : próba analizy ich pozytywów i negatywów oraz niektórych zagadnień futurologii / Tadeusz Alek-Kowalski. - Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 1974.
4.Osterhammel J., Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013
5.Oblicze duchowe wieku dziewiętnastego / Zygmunt Łempicki. - Warszawa : [s.n.], 1933 (Druk. St. Niemiry).
6.D. Sdviżkov, Epoka inteligencji. Historia porównawcza warstwy wykształconej w Europie, Warszawa 2011
7.H. Salmi, Europa XIX wieku. Historia kulturowa. Kraków 2010
8.Kultura Rosji przełomu stuleci (XIX-XX) : życie intelektualne, sztuka, literautra / Krzysztof Cieślik, Józef Smaga. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991.
9.Cz. Karolak, W. Kunicki, H. Orłowski, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2006
10.M. Gołębiowski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004
|
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu historii powszechnej w XIX w. jako podstawy działalności popularyzatorskiej i doradczej oraz jej roli w systemie nauk (zwłaszcza humanistycznych) [05-IDH-S1-007_1] |
IDH1A_W01 [4/5] |
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu kultury i nauki w XIX w., przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego. [05-IDH-S1-007_2] |
IDH1A_W04 [4/5] |
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-007_3] |
IDH1A_U01 [3/5] |
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności. [05-IDH-S1-007_4] |
IDH1A_K05 [2/5] |
Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym i popularyzatorskim, wykorzystując różne możliwości udziału (także poprzez tzw. nowe media) [05-IDH-S1-007_5] |
IDH1A_K06 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
Egzamin [05-IDH-S1-007_w_1] | Student odpowiada na zadane pytania. Pytania są tak skonstruowane, aby była możliwa ocena wiedzy studenta i jego umiejętności w zakresie prezentacji. |
05-IDH-S1-007_1 |
Projekt [05-IDH-S1-007_w_2] | Zadaniem studenta będzie przygotowanie i omówienie projektu na zadany przez prowadzącego temat odpowiadający tematyce zajęć. W ten sposób możliwe będzie sprawdzenie wiedzy zdobytej na zajęciach, umiejętności wyszukiwania, analizy i interpretacji informacji. |
05-IDH-S1-007_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [05-IDH-S1-007_fs_1] | Wykład, z uwzględnieniem środków audiowizualnych, z zakresu kultury i nauki w wieku XIX. |
20 | Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień z zakresu kultury i nauki europejskiej w XIX wieku. |
40 |
Egzamin [05-IDH-S1-007_w_1] |
practical classes [05-IDH-S1-007_fs_2] | Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących: dyskusji, pracy pod kierunkiem prowadzącego, pracy w grupach. Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się. |
20 | Samodzielna praca studenta ze wskazanymi źródłami z epoki oraz literaturą przedmiotu obejmującą samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień. |
40 |
Projekt [05-IDH-S1-007_w_2] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |