Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność powszechna XIX w.) Field of study: Historical Advising and Infobrokering
Programme code: 05-S1IH16.2016

Module name: Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność powszechna XIX w.)
Module code: 05-IDH-S1-007
Programme code: 05-S1IH16.2016
Semester: summer semester 2017/2018
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
Celem modułu jest przekazanie studentom wiedzy o europejskiej nauce i kulturze w XIX w. Oprócz podstawowych pojęć i zagadnień zostaną przybliżone również okoliczności i warunki rozwoju europejskiej kultury oraz nauki w ciągu XIX stulecia. Jednocześnie studenci mają zdobyć wiedzę na temat przemian społecznych i gospodarczych w ówczesnym świecie i wpływie na nie osiągnięć nauki. Studenci mają również poznać najważniejsze przemiany w obszarze kultury i sztuki tej epoki i ich oddziaływania na ówczesnych ludzi, a przez to ich wpływ na zasadnicze kierunki rozwoju cywilizacyjnego. Uczestnicy zajęć poznają również twórców tego okresu, ich dorobek oraz najważniejsze ośrodki życia kulturalnego i naukowego. Student w ramach pracy własnej porządkuje wiedzę na temat postępu naukowego oraz zmian kulturowych zachodzących w ciągu wieku XIX , dzięki czemu nabywa zarówno wiedzę faktograficzną, jak potrafi samodzielnie analizować wielkie procesy historyczne.
Prerequisites:
Zaliczenie modułu podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność powszechna XVI-XVII w.)
Key reading:
1.A. Chwalba: Historia powszechna. Wiek XIX. Warszawa 2010. 2.Oblicze duchowe wieku dziewiętnastego / Zygmunt Łempicki. - Warszawa : [s.n.], 1933 (Druk. St. Niemiry). 3.Rozwój form organizacyjnych nauki w XIX i XX w. : próba analizy ich pozytywów i negatywów oraz niektórych zagadnień futurologii / Tadeusz Alek-Kowalski. - Toruń : Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 1974. 4.Osterhammel J., Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, Poznań 2013 5.Oblicze duchowe wieku dziewiętnastego / Zygmunt Łempicki. - Warszawa : [s.n.], 1933 (Druk. St. Niemiry). 6.D. Sdviżkov, Epoka inteligencji. Historia porównawcza warstwy wykształconej w Europie, Warszawa 2011 7.H. Salmi, Europa XIX wieku. Historia kulturowa. Kraków 2010 8.Kultura Rosji przełomu stuleci (XIX-XX) : życie intelektualne, sztuka, literautra / Krzysztof Cieślik, Józef Smaga. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991. 9.Cz. Karolak, W. Kunicki, H. Orłowski, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2006 10.M. Gołębiowski, Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2004
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu historii powszechnej w XIX w. jako podstawy działalności popularyzatorskiej i doradczej oraz jej roli w systemie nauk (zwłaszcza humanistycznych) [05-IDH-S1-007_1]
IDH1A_W01 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu kultury i nauki w XIX w., przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego. [05-IDH-S1-007_2]
IDH1A_W04 [4/5]
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-007_3]
IDH1A_U01 [3/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności. [05-IDH-S1-007_4]
IDH1A_K05 [2/5]
Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym i popularyzatorskim, wykorzystując różne możliwości udziału (także poprzez tzw. nowe media) [05-IDH-S1-007_5]
IDH1A_K06 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Egzamin [05-IDH-S1-007_w_1]
Student odpowiada na zadane pytania. Pytania są tak skonstruowane, aby była możliwa ocena wiedzy studenta i jego umiejętności w zakresie prezentacji.
05-IDH-S1-007_1 05-IDH-S1-007_2 05-IDH-S1-007_3 05-IDH-S1-007_4 05-IDH-S1-007_5
Projekt [05-IDH-S1-007_w_2]
Zadaniem studenta będzie przygotowanie i omówienie projektu na zadany przez prowadzącego temat odpowiadający tematyce zajęć. W ten sposób możliwe będzie sprawdzenie wiedzy zdobytej na zajęciach, umiejętności wyszukiwania, analizy i interpretacji informacji.
05-IDH-S1-007_1 05-IDH-S1-007_2 05-IDH-S1-007_3 05-IDH-S1-007_4 05-IDH-S1-007_5
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [05-IDH-S1-007_fs_1]
Wykład, z uwzględnieniem środków audiowizualnych, z zakresu kultury i nauki w wieku XIX.
20
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień z zakresu kultury i nauki europejskiej w XIX wieku.
40 Egzamin [05-IDH-S1-007_w_1]
practical classes [05-IDH-S1-007_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących: dyskusji, pracy pod kierunkiem prowadzącego, pracy w grupach. Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się.
20
Samodzielna praca studenta ze wskazanymi źródłami z epoki oraz literaturą przedmiotu obejmującą samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień.
40 Projekt [05-IDH-S1-007_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)