Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność ziem polskich XVI-XVII w.) Field of study: Historical Advising and Infobrokering
Programme code: 05-S1IH16.2016

Module name: Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (nowożytność ziem polskich XVI-XVII w.)
Module code: 05-IDH-S1-004
Programme code: 05-S1IH16.2016
Semester: winter semester 2017/2018
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
Celem zajęć jest jak najszersze poznanie zagadnień związanych z problemem kultury i nauki w epoce nowożytnej w Rzeczypospolitej. Analizie będą podlegać kwestie związane z edukacją tak domową jak i szkolną oraz publiczną kształtującą obywatela dawnej Rzeczypospolitej. Przeanalizowana zostanie wytworzony w dawnych czasach model dobrego obywatela i pokazana jego ewolucja. W tej przestrzeni będą rozpatrywane będą sprawy kultury politycznej, kwestie związane z oratorstwem oraz specyficznymi formami spuścizny po społeczeństwie szlacheckim np. silva rerum, literatura okolicznościowa, pisma ulotne, gazety pisane. Dopełnieniem tej problematyki będzie zwrócenie uwagi na specyficzne formy życia publicznego w Rzeczypospolitej.,
Prerequisites:
Zaliczenie modułu podstawy wiedzy o kulturze i nauce (średniowiecze ziem polskich)
Key reading:
1.Bruckner A.: Dzieje kultury polskiej. T. 1-3. Warszawa-Kraków 1959. 2.Bystroń J.: Dzieje obyczajów w dawnej Polsce. T. 1-2. Warszawa 1994. 3.Jedlicki J.: Klejnoty i bariery społeczne. Warszawa 1968. 4.Konopczyński W.: Liberum veto. Studium porównawczo-historyczne. Kraków 1918. 5.Krakowski B.: Oratorstwo polityczne na forum Sejmu Czteroletniego. Gdańsk 1968. 6.Maciszewski J.: Szlachta Polska i jej państwo. Warszawa 1969. 7.Mączak A.: Klientela. Nieformalne systemy władzy w Polsce i Europie XVI-XVIII wieku, Warszawa 1994. 8.Puchowski K.: Jezuickie kolegia szlacheckie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Studium z dziejów edukacji elit. Gdańsk 2007. 9.Roszak S.: Archiwa sarmackiej pamięci. Funkcje i znaczenie rekopiśmiennych ksiąg silva rerum w kulturze Rzeczypospolitej XVIII wieku. Toruń 2004. 10.Społeczeństwo polskie od X do XX wieku. Ihnatowicz I., Mączak A., Zientara B. Warszawa 1979.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-004_1]
IDH1A_W02 [3/5]
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-004_2]
IDH1A_W04 [3/5]
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-004_3]
IDH1A_U01 [3/5]
Potrafi rozpoznać i rozróżnić typy źródeł oraz dokonać ich krytycznej analizy (zewnętrznej i wewnętrznej), uwzględniając specyfikę zawodu doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-004_4]
IDH1A_U05 [3/5]
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [05-IDH-S1-004_5]
IDH1A_K01 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Egzamin [05-IDH-S1-004_w_1]
Wiedza i umiejętności studenta zostają zweryfikowane na podstawie egzaminu ustnego.
05-IDH-S1-004_1 05-IDH-S1-004_2 05-IDH-S1-004_3 05-IDH-S1-004_4 05-IDH-S1-004_5
Aktywność własna studenta [05-IDH-S1-004_w_2]
Systematyczna weryfikacja wiedzy i umiejętności studenta na każdych zajęciach. W przypadkach uzasadnionych prowadzący może przyjąć jako formę sprawdzenia wiadomości studenta przez kolokwium.
05-IDH-S1-004_1 05-IDH-S1-004_2 05-IDH-S1-004_3 05-IDH-S1-004_4
Udział studenta w dyskusji na zajęciach [05-IDH-S1-004_w_3]
W oparciu o literaturę przedmiotu udział w dyskusji weryfikuje wiedzę szczegółową i umiejętności z zakresu zagadnień omawianych na zajęciach oraz umiejętności wynikające ze znajomości specyfiki metodologicznej badanych zagadnień historycznych z czasów nowożytnych Rzeczypospolitej.
05-IDH-S1-004_1 05-IDH-S1-004_2 05-IDH-S1-004_3 05-IDH-S1-004_4
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [05-IDH-S1-004_fs_1]
Wykład aktywizujący z próbami włączania studentów do dyskusji
20
Praca z literaturą
20 Egzamin [05-IDH-S1-004_w_1]
practical classes [05-IDH-S1-004_fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem metod poszukujących (m.in. dyskusji, pracy pod kierunkiem)
20
Praca z literaturą i źródłami
60 Aktywność własna studenta [05-IDH-S1-004_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)