Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (średniowiecze ziem polskich) Field of study: Historical Advising and Infobrokering
Programme code: 05-S1IH16.2016

Module name: Podstawy wiedzy o kulturze i nauce (średniowiecze ziem polskich)
Module code: 05-IDH-S1-002
Programme code: 05-S1IH16.2016
Semester: summer semester 2016/2017
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Description:
Zajęcia prowadzone w ramach modułu zaznajamiają studenta z zagadnieniami, które – po pierwsze, wynikają bezpośrednio z realizowanego tematu w trakcie wykładu lub ćwiczeń. Po drugie, student powinien zrozumieć proces kształtowania się państwa polskiego na przełomie IX/X wieku, a następnie jego stopniowego wchodzenia w krąg krajów cywilizacji łacińskiej; po trzecie – powinien rozpoznać i zrozumieć problem tworzenia się kultury polskiej i zachowania dawnej kultury pogańskiej na terenach państwa polskiego w średniowieczu. Po czwarte – student powinien rozpoznać zjawiska, które doprowadziły do rozpadu jedności państwa polskiego, tzw. rozbicia dzielnicowego, oraz skutków tego zjawiska dla zmian kulturowych. Po piąte – student powinien poznać i zrozumieć proces zjednoczenia państwa polskiego na przełomie XIII i XIV, na takimż tle kulturowym i społecznym. Po szóste – powinien poznać i zrozumieć proces, jaki w dziejach Europy Środkowo-Wschodniej zapoczątkowała unia Polski z Litwą, z jej skutkami politycznymi, kulturowymi (w tym religijnymi i społecznymi. Po siódme – powinien zapoznać się z głównymi – najbardziej reprezentatywnymi – prądami ideowymi oraz kulturalnymi (w sztuce i architekturze) Polski średniowiecznej na tle innych państw europejskich. Student po zakończonym cyklu zajęć powinien umieć określić grupy społeczne w średniowiecznej Polsce, podać ich najważniejsze cechy, wykazać, w jaki sposób się kształtowały. Powinien omówić wpływ tych grup na rozwój kulturowy, architektoniczny i intelektualny kraju. Powinien znać najważniejsze zabytki kultury piśmienniczej oraz architektonicznej, w przypadku tych pierwszych zarówno w języku łacińskim jak i polskim. Powinien znać początki i kształtowanie się języka polskiego w kraju.
Prerequisites:
Posiadanie wyjściowej wiedzy na temat problemów wymienionych w dziale Zakładane efekty kształcenia w trakcie wcześniejszego kształcenia (na przykład w szkole średniej). Pożądane są własne zainteresowania studentów przynajmniej na temat niektórych z zagadnień, które mają być przedmiotem wykładów i ćwiczeń. Pożądana jest również znajomość przynajmniej podstaw języka łacińskiego.
Key reading:
1.A. Gieysztor, O dziedzictwie kultury, Warszawa 2000 2.G. Labuda, Rozważania nad teorią i historią kultury i cywilizacji, Poznań 2008 3.M. Kowalczyk, Colligite fragmenta ne pereant…. Studia z dziejów Uniwersytetu Krakowskiego w średniowieczu, Krakow 2010 4. K. Ożóg, Intelektualiści w służbie Królestwa Polskiego w latach 1306-1382, Kraków 1995 5. P. Węcowski, Początki Polski w pamięci historycznej późnego średniowiecza, Kraków 2014 6. E. Potkowski, Książka rękopiśmienna w kulturze Polski Warszawa 1984 7. Kultura pisma w średniowieczu – znane problemy, nowe metody, red. A. Adamska, P. Kras, Lublin 2013 8. Obyczaje w Polsce od średniowiecza do czasów współczesnych, red. A. Chwalba, Warszawa 2005 9. J. Kurtyka, Odrodzone Królestwo, Kraków 2001 10. B. Geremek, O średniowieczu, cz. III, Historia kultury, Warszawa 2012
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu historii jako podstawy działalności popularyzatorskiej i doradczej oraz jej roli w systemie nauk (zwłaszcza humanistycznych) [05-IDH-S1-002_1]
IDH1A_W01 [3/5]
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy i potrafi eksponować jego elementy w ramach własnej działalności [05-IDH-S1-002_10]
IDH1A_K05 [4/5]
Zna i rozumie podstawową terminologię historyczną, w zakresie potrzebnym do wykonywania obowiązków doradcy i infobrokera historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-002_2]
IDH1A_W02 [3/5]
Posiada uporządkowaną wiedzę ogólną (w zakresie terminologii i teorii) z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-002_3]
IDH1A_W03 [3/5]
Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem wybranej przez siebie epoki historycznej [05-IDH-S1-002 _4]
IDH1A_W04 [3/5]
Posiada podstawową wiedzę o powiązaniach historii z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi, przydatną do studiowania doradztwa i infobrokerstwa historycznego [05-IDH-S1-002 _5]
IDH1A_W05 [4/5]
Posiada umiejętności wyszukiwania, analizy, oceny, selekcji i użytkowania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł i z wykorzystaniem różnych sposobów, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. współczesnych mediów [05-IDH-S1-002 _6]
IDH1A_U01 [4/5]
Posiada podstawowe umiejętności, obejmujące formułowanie własnych, a także weryfikację i analizę proponowanych problemów oraz tematów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników poszukiwań, pozwalające na wykonywanie obowiązków doradcy i infobrokera historycznego [05-IDH-S1-002 _7]
IDH1A_U01 [3/5]
Potrafi samodzielnie pozyskiwać wiedzę i rozwijać umiejętności (w tym badawcze), pracując pod kierunkiem opiekuna naukowego [05-IDH-S1-002 _8]
IDH1A_U03 [3/5]
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [05-IDH-S1-002_9]
IDH1A_K01 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
Kolokwium zaliczeniowe [05-IDH-S1-002 _w_1]
Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie treści programowych modułu, w oparciu o wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu oraz pracę własną studenta – forma pisemna.
05-IDH-S1-002_1 05-IDH-S1-002_10 05-IDH-S1-002_2 05-IDH-S1-002_3 05-IDH-S1-002 _4 05-IDH-S1-002 _5 05-IDH-S1-002 _6 05-IDH-S1-002 _7 05-IDH-S1-002 _8 05-IDH-S1-002_9
Egzamin końcowy [05-IDH-S1-002 _w_2]
Weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji na podstawie treści programowych modułu, w oparciu o wskazaną w sylabusie literaturę przedmiotu oraz pracę własną studenta. Egzamin ustny: student odpowiada na zadane pytania. Pytania są tak skonstruowane, aby była możliwa ocena wiedzy studenta i jego umiejętności.
05-IDH-S1-002_1 05-IDH-S1-002_10 05-IDH-S1-002_2 05-IDH-S1-002_3 05-IDH-S1-002 _4 05-IDH-S1-002 _5 05-IDH-S1-002 _6 05-IDH-S1-002 _7 05-IDH-S1-002 _8 05-IDH-S1-002_9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [05-IDH-S1-002 _fs_1]
Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych dotyczący podstawowych problemów i zagadnień z historii kultury i nauki w Polsce średniowiecznej.
20
Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień
40 Egzamin końcowy [05-IDH-S1-002 _w_2]
practical classes [05-IDH-S1-002 _fs_2]
Zajęcia z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania-uczenia się, podczas których studenci dyskutują wybrane problemy i zagadnienia dotyczące historii kultury i nauki średniowiecznej Polski na podstawie wskazanych publikacji (książek i artykułów).
20
Samodzielna praca studentów nad wskazanymi projektami z dziejów kultury i nauki Polski średniowiecznej. Praca ze wskazaną literaturą przedmiotu obejmująca samodzielne przyswajanie wiedzy teoretycznej odnoszącej się do wskazanych zagadnień.
40 Kolokwium zaliczeniowe [05-IDH-S1-002 _w_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)