Elementy diagnozy psychopedagogicznej Field of study: Pedagogy
Programme code: 12-N2PE12.2014

Module name: Elementy diagnozy psychopedagogicznej
Module code: 12-PE-PETP-N2-3EDP
Programme code: 12-N2PE12.2014
Semester: winter semester 2014/2015
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 5
Description:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie z podstawowymi technikami oraz metodami procesu diagnozowania sytuacji osób niepełnosprawnych ich rodzin oraz podstawowych instytucji wspierających funkcjonowanie wymienionej grupy społecznej
Prerequisites:
(no information given)
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
charakteryzuje się postawą poszukującą i udoskonalającą własny warsztat pracy, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; Uczestniczy w pracach zespołów interdyscyplinarnych, w przygotowywaniu programów edukacyjno-terapeutycznych, profilaktycznych w instytucjach jak i w środowisku otwartym [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K02 [5/5]
charakteryzuje się kreatywnością, twórczą postawą w poszukiwaniu rozwiązywania problemów w codziennej pracy z osobami niepełnosprawnymi. Cechuje do otwartość w kontaktach interpersonalnych [_K_2]
K_K07 [4/5]
posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich w trakcie procesu dokonywanej diagnozy; potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych [_U_1]
K_U01 [4/5] K_U03 [4/5] K_U04 [4/5]
posiada umiejętność prowadzenia badan naukowych, zna techniki i narzędzia metodologiczne przygotowujące do pracy pedagoga i asystenta osoby niepełnosprawnej w placówkach edukacyjnych, rehabilitacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych oraz instytucjach prowadzących szeroko rozumiane wsparcie osób niepełnosprawnych; Ma praktyczne pogłębione umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz alternatywnych sposobów komunikowania się z osobami niepełnosprawnymi. [_U_2]
K_U06 [4/5] K_U12 [4/5]
posiada szczegółową wiedzę z zakresu metod oraz narzędzi pozyskiwania danych w celu diagnozowania zarówno indywidualnego, społecznego jak i instytucjonalnego wsparcia osób niepełnosprawnych [_W_1]
K_W04 [4/5]
ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia diagnostycznych [_W_2]
K_W07 [4/5]
ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę dotyczącą podstaw aksjologicznych, normatywnych i psychopedagogicznych, funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia osób niepełnosprawnych oraz z zaburzeniami w rozwoju. Zna dokładną charakterystykę funkcjonowania funkcjonujących obecnie instytucji prowadzących działalność o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, edukacyjnym, rehabilitacyjnym, medycznym oraz socjalnym. [_W_3]
K_W15 [4/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
kolokwium pisemne [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i ćwiczeń oraz poziomu opanowania literatury przedmiotu
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
opisująca wybrane metody i techniki diagnozowania
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2
analiza przypadku [_w_3]
przedstawienie przez studentów sposobów wstępnej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w różnych placówkach instytucjonalnych
_K_1 _K_2 _W_1 _W_2
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [_fns_1]
wykład z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
5
Lektura uzupełniająca literaturę z obszaru diagnostyki psychopedagogicznej
70 kolokwium pisemne [_w_1]
practical classes [_fns_2]
prezentacja – przedstawienie przez studentów efektów pracy zespołowej; analiza przypadków
5
wykonanie pracy w zespole; przeanalizowanie indywidualnego przypadku – stosowność zastosowanych metod i technik diagnozowania
70 prezentacja [_w_2] analiza przypadku [_w_3]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)