Filozofia
Field of study: Ethnology
Programme code: 12-S1ET12.2014
| Module name: | Filozofia |
|---|---|
| Module code: | 12-ET-S1-12-2F |
| Programme code: | 12-S1ET12.2014 |
| Semester: | winter semester 2016/2017 |
| Language of instruction: | Polish |
| Form of verification: | exam |
| ECTS credits: | 3 |
| Description: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z dziejami refleksji filozoficznej, jej ciągłością oraz ewolucją problematyki oraz uwrażliwienie na fakt, iż „siłą” ludzkiej myśli ( w tradycji Zachodu) jest stawianie pytań. Ponadto umiejętność dostrzeżenia wpływu refleksji filozoficznej na kulturę oraz umiejętność analizowania problemów w oparciu o klasyczne teksty filozoficzne stanowi zasadniczy cel przedmiotu, zdecydowanie ważniejszy od wiedzy faktograficznej. Podkreślany jest wpływ przyjętej koncepcji człowieka, jego celu i wartości na pojmowanie kultury |
| Prerequisites: | (no information given) |
| Key reading: | (no information given) |
| Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
|---|---|
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego; umie dokonywać samokontroli i samooceny w związku ze sformułowanym i podjętym przez siebie zadaniem; ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego, a także jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów [_K_1] |
K_K01 [4/5] |
potrafi samodzielnie analizować konsekwencje wynikające z poszczególnych rozwiązań filozoficznych, umie ocenić poprawność stosowanych rozumowań i argumentacji, potrafi samodzielnie formułować pytania oraz oceny uwzględniając przy tym wyłącznie kryteria merytoryczne [_U_1] |
K_U01 [2/5] |
posiada umiejętność samodzielnej, rzetelnej i krytycznej analizy problematyki dotyczącej stanowisk zawartych w omawianych tekstach filozoficznych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności; potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień filozoficznych oraz potrafi odnieść się krytycznie do omawianych filozoficznych koncepcji [_U_2] |
K_U08 [3/5] |
zna stanowiska i teorie filozoficzne (w perspektywie przedmiotowej i meta przedmiotowej) od starożytności po czasy współczesne porównuje je, klasyfikuje oraz analizuje krytycznie;: rozumie ciągłość refleksji filozoficznej nie tylko historycznie lecz także problemowo [_W_1] |
K_W01 [3/5] |
zna podstawowe filozoficzne koncepcje człowieka, teorie jego rozwoju i samorozwoju w kontekście wartości i odpowiedzialności moralnej [_W_2] |
K_W06 [3/5] |
rozumie rolę refleksji filozoficznej w kulturze oraz jej wpływ na współczesne koncepcje np. społeczeństwa i polityki oraz związek pomiędzy filozoficzną refleksją nad człowiekiem, jego miejscem w kosmosie oraz celem życia a problematyką wychowania [_W_3] |
K_W02 [2/5] |
| Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
|---|---|---|
| egzamin pisemny [_w_1] | egzamin obejmujący zagadnienia realizowane w formie wykładów i ćwiczeń |
_W_1 |
| kolokwium [_w_2] | sprawdzenie znajomości analizowanych tekstów filozoficznych, umiejętności ich analizy, rozumienia zastosowanej argumentacji |
_U_1 |
| ocena ciągła [_w_3] | sprawdzanie umiejętności wypowiadania się na temat wybranych zagadnień z filozofii oraz kontrolowanie nabywanych kompetencji społecznych. |
_K_1 |
| Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
| lecture [_fs_1] | przedstawienie podstawowych stanowisk filozoficznych ze szczególnym uwzględnieniem filozofii współczesnej na tle rozwoju systematycznej refleksji filozoficznej |
30 | uzupełniająca lektura tekstów, rozszerzenie wiedzy o wątki wskazane na wykładzie |
25 |
egzamin pisemny [_w_1] |
| practical classes [_fs_2] | przedstawienie i krytyczna analiza tekstów źródłowych, połączona z zainicjowaniem dyskusji i kierowaniem nią; zajęcia (z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej) systematyzujące i porządkujące informacje zdobyte podczas analizy tekstów źródłowych |
15 | krytyczna analiza tekstu, przygotowanie zagadnień do dyskusji na podstawie krytycznej analizy tekstu, ustalenia powiązań omawianej problematyki z zagadnieniami rozważanymi w obrębie innych dyscyplin badających kulturę |
20 |
kolokwium [_w_2] |
| Attachments |
|---|
| Module description (PDF) |
| Syllabuses (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semester | Module | Language of instruction |
| (no information given) | ||