Book Design and Heritage: Methods and Tools for Working with Historical Material Objects Field of study: Scientific Information and Library Science
Programme code: W1-N2BN19.2.2025

Module name: Book Design and Heritage: Methods and Tools for Working with Historical Material Objects
Module code: W1-BN-DDK-N2-MNOHO03
Programme code: W1-N2BN19.2.2025
Semester: winter semester 2026/2027
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 2
Purpose and description of the content of education:
W ramach modułu studenci poznają zastosowanie tradycyjnych i cyfrowych narzędzi oraz sztucznej inteligencji (AI) do opracowania dziedzictwa książki oraz jego udostępniania. Ćwiczenia obejmują praktyczne zadania, służące do poznania i zastosowania w tym celu różnych form publikacji tradycyjnych (normy, dokumentacja archiwalna, katalogi, encyklopedie i leksykony terminologiczne, a także monografie i artykuły naukowe związane z dziedzictwem książki) i cyfrowych (specjalistyczne bazy danych oraz portale i wortale, a także katalogi online oraz krajowe i międzynarodowe projekty badawcze). Studenci rozwiną także umiejętności pracy z dziedzictwem kulturowym w kontekście współczesnych technologii.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Student dysponuje wiedzą odnoszącą się do zasad analizowania, interpretowania i oceny dziedzictwa książki w kontekście współczesnych światowych standardów opracowywania i udostępniania dziedzictwa książki. [MNOHO03_1]
K_W05 [4/5]
Student posiada szczegółową wiedzę z zakresu zaawansowanych metod opracowywania dziedzictwa książki, z wykorzystaniem norm oraz źródeł tradycyjnych i cyfrowych. [MNOHO03_2]
K_W03 [5/5] K_W04 [5/5]
Student potrafi krytycznie analizować i interpretować różnorodne wytwory kultury, wykorzystując poznane na zajęciach narzędzia tradycyjne, cyfrowe i oparte na sztucznej inteligencji, wspierające proces badawczy i związany z udostępnianiem dziedzictwa książki. Dzięki temu jest w stanie tworzyć poprawne merytorycznie i formalnie wypowiedzi naukowe, dostosowane do współczesnych standardów działalności wydawniczej. [MNOHO03_3]
K_U01 [4/5] K_U03 [5/5]
Student potrafi wyznaczać priorytety w realizacji zadań z tym związanych oraz inspirować i wspierać innych w zdobywaniu umiejętności niezbędnych do pracy z dziedzictwem książki i zbiorami specjalnymi. [MNOHO03_4]
K_K02 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [MNOHO03_fs_1] 10 Demonstration-imitation [c06] 
Working with a computer [d01] 
Working with another teaching tool [d03] 
course work MNOHO03_1 MNOHO03_2 MNOHO03_3 MNOHO03_4
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)